Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva veier din Gibson Les Paul?


davidsen

Anbefalte innlegg

Jeg tørr påstå at vekten på gitaren avhenger av hvor mange mineraler mahognytreet inneholder. Det sies det at en 50-talls Les Paul skal være vesentlig lettere enn f.eks en 80-talls. Nå er ikke jeg noen biolog eller treekspert, men jeg tipper Gibson har gjennom tidene benyttet seg av ulike mahognysorter og mahogny fra ulike områder. Så da stemmer det vel ikke nødvendigvis at en tung Les Paul er det eneste riktige?

Nei, langt i fra. De aller fleste mener sågar at jo lettere den er (uten vektredusering), jo bedre er det. Uansett er jo det viktigste hvordan gitaren låter, ikke hvor mye den veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På grunn av ryggen?

Nei,..mer pga spillegleden. Rett og slett det er mer spillegleden med en gitar som er lett, har fin balanse, og som strammer ikke kroppen formye,...tror jeg, :blush: .....og ikke minst, vibrerer litt bedre i hendene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det i hvert fall helt sikkert at du innsnevrer utvalget til noen Historics, sannsynligvis stort sett R9, og/eller Chambered Les Pauls.

Jep :D .....R9 er tingen,....men noen av de nye 2008 Standarder er ikke så verst,...tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp over en tråd på LP-forumet som angår vekt på de originale Burstene. (1958-60.)

1958: Gjennomsnitt av 9 gitarer: 4155g. Tyngst: 4390g. Lettest: 3880g.

1959: Gjennomsnitt av 34 gitarer: 4015g. Tyngst: 4411g. Lettest: 3674g.

1960: Gjennomsnitt av 8 gitarer: 3956g. Tyngst: 4222g. Lettest: 3660g.

Gjennomsnitt '58-'60: 4030g.

Dette er visstnok data som er samlet fra boka Beauty Of The Burst. Dette er også bare en liten del av de LP'ene som ble produsert i det tidsrommet, så det finnes nok gitarer som er utenfor begge endene av skalaen her. Jeg vil likevel tippe at gjennomsnittet for perioden ikke vil avvike veldig mye fra det man har funnet; Altså ca. 4 kg. Vi vet også at '70-talls Les Pauls har en tendens til å være en god del tyngre, og at Gibson på grunn av dette startet med vektredusering på tidlig '80.

Vi kan jo la denne tråden gå en stund, så vi får samlet data på så mange GN-LP'er som mulig for så å regne ut gjennomsnittsvekten på våre gitarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt kontakt med en som har en original '59 Standard. Han hevdet at den bare veide 3,3kg.

Det er det letteste jeg har hørt om, og eieren virket faktisk troverdig.

Det vil jo da faktisk si at vekta, også på '50 talls Gibsons, kunne variere med over kiloet. Det er i grunnen ganske mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo da faktisk si at vekta, også på '50 talls Gibsons, kunne variere med over kiloet. Det er i grunnen ganske mye. :)

det er mye, men tydligvis normalt. tar man med customs vil variasjonen bli større da disse tendeserer til å være tyngre enn standards.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.