Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva veier din Gibson Les Paul?


davidsen

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt fortalt at min 2005 Standard er chambered, eller weight relieved, men jeg er ikke overbevist, siden jeg ikke klarer å høre noen forskjell i lyd når jeg banker på den fra undersiden på forskjellige punkter, så jeg tenkte jeg bare ville se om vi kunne samle opp litt vektdata om våre kjære gitarer.

Så her er min:

Model : Les Paul Standard

År : 2005

Vekt : 4,7 4,6 kg (veide først med reima på :blush:)

Hvis dette er blitt gjort før, så beklager jeg, og tråden kan stenges.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo, din LP Standard er helt sikkert weight relieved da alle Gibson USA modeller siden 1982 er det. Chambering begynte man vel for fullt med i 2006(?) med noen unntak tidligere. (Dette er jeg, på stående fot, usikker på.) Med tanke på vekten på din, er det vel stor sannsynlighet for at den er "swiss cheese" borret. CS Les pauls er ikke det, med unntak som f.eks. CR8. (Chambered R8)

Det er jo også en debatt på hva dette med vekt/ vektredusering egentlig har å si for lyden. Det er vel heller ikke slik at en lett LP nødvendigvis låter bedre enn en tung.

Uansett:

Model: CS Les Paul R8 VOS

År: 2006

Vekt: 4,18 kg.

Model: CS Les Paul Special R0 VOS

År: 2006

Vekt: 4.22 kg.

R8'en er vel omtrent på gjennomsnitt for R8'er som jeg har lest om. Specialen er antageligvis i den tyngre enden av skalaen, da den ikke har topp. Den har også fått ettermontert Grover tuners som nok utgjør noen gram ifht. originaltunerne.

Edit: Gunnarpåmo, det er vel relativt lett, selv for en R9?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en CR8 fra 2007,den veier 3300gram,det er altså en Historic Chambered,har også en Les Paul R7 fra 2011,den veier 4100gram.

Med tanke på at R8 og R7 er relativt like gitarer bortsett fra finish, kunne det vært interessant å høre hvordan du opplever forskjellen på de to, lydmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at R8 og R7 er relativt like gitarer bortsett fra finish, kunne det vært interessant å høre hvordan du opplever forskjellen på de to, lydmessig?

R8 har mer midhonk enn R7,litt vanskelig å ordlegge seg,men den er ikke så langt fra en ES339 jeg engang hadde lydmessig,dvs halvakustisk,men ikke helt det heller...R7 er mer røff i lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2001 Standarden jeg solgte til forummedlem oleb i dag veier 4,2 kg. Den er swiss cheese, men uansett forholdsvis tung. Jeg er av den oppfatning at du skal kjenne at du har en Les Paul på deg. Jeg har hatt et par 2007 modeller som var fullstendig maltraktert grunnet chambering, og de føltes som lettvekter Kinaepi's. Søren, du skal jo kjenne at du har skikkelig treverk hengende ove skuldrene! Bruker Gibson lettere treverk i dag siden CS utgavene til tider er lettere enn Standardutgavene fra "tidligere tider". Hmmmm... Dette lukter muffins... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.