Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Martin?


C--f

Anbefalte innlegg

Står mellom toMartin gitarer. Har desverre ikke funnet en butikk som har begge modellene inne for en direkte samenligning.

Begynte å spille gitar for 1,5 år siden, og fortjener egentlig ingen av gitarene, Men jeg vet at dersom jeg fortsetter å kjøpebilligere gitarer blir jeg uansett ikke fornøyd før en står i stua.-Mao. Blir det billigere å slå til med en gang.

Det som finnes i samlingen fra før er bla.... Taylor 414, taylor gs mini, patric&simon Showcase, boulder creek, bedell, art&l ami.

(ja, jeg vet at det er to forskjellige gitarer) Jeg står mellom en Martin HD-28 og en Martin OMJM.... Jeg er ikke spesielt god på fingerspill, mest strumming.

Hva hadde dere valgt?

P.s trenger en amp også, hva skal jeg ha til hjemme bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittet meg nylig med min nye HD-28. Ble aldri komfortabel med den. Spesielt med strumming. Veldig boomy i lyden. Dreadnought føltes også litt stor for meg.

Byttet til Martin OOO-28ec. Det var ingen gitar for meg. Relativt sped lyd. Kan være den er bedre plugged.

Vet at det er flere som foretrekker d-28 framfor HD.

På meg ble det ny Taylor 814ce. Den funker jo til absolutt alt.

Lykke til i jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar sålangt....

JRV, jeg er Veldig happay med GsMini, du kan gjerne kjøpe En mer eller mindre ubrukt Ami av meg.

Liker halsen bedre på gsmini, enn ami (profilen). lyden er "bedre"

-jeg bruker kun gsminien i sofaen, på tur etc. Ami ligger pent i kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er HD-28 en gitar der du får mer for pengene enn OMJM. Men da dukker det opp et lite spørsmål til. Har du sammenlignet HD-28 med D35 og HD35? Prismessig er det jo ikke store forskjellene, og både de to og D-28 og D-18 er faktisk i samme byggmessige kvalitet, men en del ulike tilnærminger til lyden. Jeg ville også prøvd å sammenligne direkte med Gibson Hummingbird , J-45 og Taylor 8, 7 og 6-serien, bare for å være sikker på at du finner det du trives med der. For den saks skyld; prøv en 4 og 3-serie også. De er jo treverk du ikke får hos Martin, så det gir en litt annen opplevelse.

Har du noen idé om hvilken lyd du ser etter? Mener jo ikke å gjøre det vanskelig for deg, men det kan hende at du egentlig ser etter noe annet enn det du tror. ;-)

Er lyden du ønsker åpen/lukket, stor/liten, varm/bright, Balansert/basstung/diskanttung?

Og hva er spillestilen din? Fingerspill, hybrid, flatpicking etc?

Sist men ikke minst, hva er bruksområdet? Hjemmebruk, scenebruk, band, musikksjanger etc.

Tonen til en akustisk gitar er et produkt av tre hovedingredienser. En gitars fysiske form spiller en vesentlig rolle i gitarens helhetlige lyd. Typene tonetreverk brukt på bakdelen, sidene og toppen hjelper med lydmessig ”tilsetning” eller tilfører ekstra til tonen ved å legge til ulike nyanser for bass, mellomverdiområde og diskant. En persons spilleteknikk (fingerspill vs. strumming eller en lett vs. En hard "touch" for eksempel) er en annen hovedbidragsyter. Det er årsaken til at den samme gitaren kan høres forskjellig ut i hendene til ulike spillere.

Hvis du klarer å beskrive lyden du ser etter skal vi nok finne noe. Ser du f.eks etter en litt skarp karakteristikk i retning av GS mini vil en Taylor 310ce til halvparten av prisen av en Martin HD-28 med miksystem være et bedre valg, mens hvis du foretrekker mellomtoneresponsen i mahogany, men ønsker litt brightness i diskanten slik som indian rosewood vil en ovangkol-gitar være det beste valget. Det er mye å ta hensyn til, men du kan ha flaks og like lyden i typiske gitarer rundt 10.000 kr eller ha "uflaks" som meg og like de litt dyrere kombinasjonene. Selvom det noen ganger er slik at dyrere=bedre gjelder ikke det nødvendigvis i Martin-gitarer fra D-18 og oppover og Taylor fra 310ce og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten.... les mellom linjene...

Etter min mening er HD-28 en gitar der du får mer for pengene enn OMJM. Men da dukker det opp et lite spørsmål til. Har du sammenlignet HD-28 med D35 og HD35? Prismessig er det jo ikke store forskjellene, og både de to og D-28 og D-18 er faktisk i samme byggmessige kvalitet, men en del ulike tilnærminger til lyden. Jeg ville også prøvd å sammenligne direkte med Gibson Hummingbird , J-45 og Taylor 8, 7 og 6-serien, bare for å være sikker på at du finner det du trives med der. For den saks skyld; prøv en 4 og 3-serie også. De er jo treverk du ikke får hos Martin, så det gir en litt annen opplevelse. Har prøvd en hummingbird, J-45, J-200 i sammenligning med en HD 28. Hummingbirden var god i mine ører, Hd28 var bedre.

Har en 414cd jeg er veldig fornøyd med

Har du noen idé om hvilken lyd du ser etter? Mener jo ikke å gjøre det vanskelig for deg, men det kan hende at du egentlig ser etter noe annet enn det du tror. ;-)

Mistenker at jeg søker like mange gitarer som jeg søker ulike lydbilder ;)

Er lyden du ønsker åpen/lukket, stor/liten, varm/bright, Balansert/basstung/diskanttung?

Åpen, Sotr, varm.... balansert/basstung

Og hva er spillestilen din? Fingerspill, hybrid, flatpicking etc?

Er langt ifra god nok gitarist, så her er det enkel strumming uten plekter

Sist men ikke minst, hva er bruksområdet? Hjemmebruk, scenebruk, band, musikksjanger etc.

Her er det sofa spilling, innemellom for venner med høy promille ;)

Tonen til en akustisk gitar er et produkt av tre hovedingredienser. En gitars fysiske form spiller en vesentlig rolle i gitarens helhetlige lyd. Typene tonetreverk brukt på bakdelen, sidene og toppen hjelper med lydmessig ”tilsetning” eller tilfører ekstra til tonen ved å legge til ulike nyanser for bass, mellomverdiområde og diskant. En persons spilleteknikk (fingerspill vs. strumming eller en lett vs. En hard "touch" for eksempel) er en annen hovedbidragsyter. Det er årsaken til at den samme gitaren kan høres forskjellig ut i hendene til ulike spillere.

Hvis du klarer å beskrive lyden du ser etter skal vi nok finne noe. Ser du f.eks etter en litt skarp karakteristikk i retning av GS mini vil en Taylor 310ce til halvparten av prisen av en Martin HD-28 med miksystem være et bedre valg, mens hvis du foretrekker mellomtoneresponsen i mahogany, men ønsker litt brightness i diskanten slik som indian rosewood vil en ovangkol-gitar være det beste valget. Det er mye å ta hensyn til, men du kan ha flaks og like lyden i typiske gitarer rundt 10.000 kr eller ha "uflaks" som meg og like de litt dyrere kombinasjonene. Selvom det noen ganger er slik at dyrere=bedre gjelder ikke det nødvendigvis i Martin-gitarer fra D-18 og oppover og Taylor fra 310ce og oppover.

Hvaor skal jeg begynne å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du det, mesteparten av informasjonen jeg spurte etter stod rett og slett i tråden. ;-) Var i San Diego på jobb, og tok meg ikke tid til å lese så grundig.

I.o.m at du har en 414ce fra før har du en standard balansert full-range-gitar til strumming, så da ville jeg gått for en litt annen lyd, med mindre du har tenkt til å selge 414ce? Skal du først gå for en Martin ville jeg nok gått opp fra HD-28 til HD-35 eller HD28V, hvis du er ute etter en "big bad strummer". Evt kan jo en Taylor GS8 være midt i blinken. Har du prøvd den? Koster mindre enn HD-28 og låter fantastisk. Karakteristikken ligner, men litt "tightere". I.o.m at Gibson-gitarene ikke falt i smak hos deg hopper jeg over dem, men hvor kjent er du med lyden fra typiske mahogany-modeller Martin OM18V, D-18, Taylor 510ce etc)? Evt lønne-gitarer, hva synes du typisk om de? Mangler jo gjerne litt bass hvis du går for de med små kropper, så tror ikke umiddelbart det er noe for deg. Er Guild et alternativ? Jeg vet det kommer en korreksjon i lineupen der som gjør at noen av USA-modellene kommer veldig godt ut om kort tid. Både Mahogany og Rosewood.

Og hvor i landet bor du? GS8 er en modell man nesten ikke finner utstilt noe sted, så jeg regner med at du ikke har prøvd den, men jeg vet den kommer til å være tilgjengelig for prøving i Sandvika ved Oslo (Backstage Musikk) 4. oktober, Harstad (Marios Musikk) 5. oktober og Kristiansand (gitarhuset) 6. oktober i forbindelse med Taylor Road Show. http://www.taylorguitars.com/roadshow/ I tillegg kommer det en fall limited modell som jeg ikke har lov å skrive om enda, men som er lignende GS8, men enda litt lavere i pris. Jeg vet det kommer minimum 1 av akkurat den modellen til norge, men antageligvis færre enn 5.

Edit: Ble litt mye om GS8 her, så slenger på litt annen info om HD-28 også.

I sarg og bunn finner du heltre av indian rosewood (dalbergia latifolia). Dette treverket reflekterer tonen i gitaren på en måte mange gitarister liker bedre enn f.eks mahogny og sapele slik at man får en sterkere lyd og tydeligere toner. Lokket er laget av sitkagran (som de fleste Martin-gitarer), men hvis man hører den opp mot rimeligere modeller merker man at treverket som velges til denne modellen er jevnere og klarere i klangen.

Til forskjell fra D-28 (som har standard X-bracing) har HD-28 fått skallopert bracing, og det gjør at hele konstruksjonen vibrerer lettere og du får en klarere, mer åpen og mye mer detaljert klang. Det sørger også for mer volum og når man gjør en A/B-test av D-28 mot HD-28 synes de aller fleste at HD-28 er mange hakk opp. Men husk også at det finnes forskjellige verktøy til forskjellige jobber, og det stemmer både om man går for en "rimelig" D-28, D35 eller om man går et steg opp til HD-35.

HD-35 kan også høres opp mot HD-28 hvis man skal kunne gjøre seg opp en egen mening, men hvis man skal gjøre et forsøk på å forklare må jeg vel si at HD-35 lager et "lydteppe" der strengene klinger sammen som en enhet og overtonene blandes og glir mer i ett, mens HD-28 stikker enkelttonene seg litt mer ut. Men husk også at det er individuelle variasjoner fra gitar til gitar (selv om kvaliteten er utrolig jevn på gitarer i denne prisklassen) så det beste er nok å høre hva du foretrekker får bli opp til deg å vurdere.

Når du kombinerer indian rosewood med dreadnaught-formen, skallopert bracing og ben i både nøtt og sadel får du en gitar som er de fleste rytmegitaristers drøm, men det blir jo selvfølgelig individuelt hva man liker.

Du kan også få den levert med preampsystem, og da blir den en helt rå scenegitar. I hektiske lydbilder krever den allikevel mer av deg enn en f.eks D-35, D-28 eller 000-28. Detaljene, overtonene og den kraftige lyden må passe inn i lydbildet, for med "uvettig" bruk kan man risikere at det blir for mye av det gode. Hvis man setter det litt på spissen kan man generelt sett si at en gitar som låter utrolig alene er vanskeligere å flette inn i kompliserte pop/rock-lydbilder. Men har du et enklere lydbilde blir selvfølgelig situasjonen snudd på hodet; med fyldigere og mer detaljert lyd, låter det også betydelig bedre). (husk at dette er satt på spissen og veldig forenklet, det finnes haugevis av rocke-gitarister som bruker denne på scenen i hektiske lydbilder, og får det til å låte supert. Du må bare vite hva du vil med gitaren.)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HD-28 er selvfølgelig en fantastisk gitar som har masse kvaliteter og stort sett mann kan ikke bomme med den,....men det er et par ting som jeg liker ikke med HD-28, og det er at den er god med helt nye strenger, og etter kun noen få dager mister veldig mye av klangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HD-28 er selvfølgelig en fantastisk gitar som har masse kvaliteter og stort sett mann kan ikke bomme med den,....men det er et par ting som jeg liker ikke med HD-28, og det er at den er god med helt nye strenger, og etter kun noen få dager mister veldig mye av klangen.

Jeg regner med at du da bruker Martin Lifespan-strenger? Prøv med D'addario, dunlop eller Elixir, så oppfører den seg helt forskjellig. De strengene dør ikke like fort, men det er Desverre sånn at alle gitarer låter bedre med nye strenger. Det er derfor man skifter ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper bare virkelig at du ikke kjøper gitarer til den prisen i en norsk butikk.. Er det noe man sparer penger på å kjøpe på ebay så er det vel ting som har med musikk å gjøre. Vil nok tro at MINST sparer 10.000 kr på å kjøpe den på ebay. Men personlig ville jeg droppet hele martin-merket å kjøpt Taylor 814ce som nevnt over. Den koster vel rundt 28.000 i norske butikker og rundt 15.000 på ebay

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper bare virkelig at du ikke kjøper gitarer til den prisen i en norsk butikk.. Er det noe man sparer penger på å kjøpe på ebay så er det vel ting som har med musikk å gjøre. Vil nok tro at MINST sparer 10.000 kr på å kjøpe den på ebay. Men personlig ville jeg droppet hele martin-merket å kjøpt Taylor 814ce som nevnt over. Den koster vel rundt 28.000 i norske butikker og rundt 15.000 på ebay

Lykke til

[disclaimer] Bare for å ha nevnt det for dem som evt er i tvil, så jobber jeg med å selge Taylor-gitarer til vanlig, så upartisk kan jeg vel ikke hevde å være, men såvidt jeg kan se er utsagnet nedenfor kun faktabasert og fokusert på å regne på de faktiske kostnadene ved privatimport av Taylor 814ce kjøpt på ebay i skrivende stund.

Helt enig at alle som skal kjøpe seg et instrument bør gjøre en vurdering av om de ønsker å kjøpe nytt eller brukt, så det er absolutt noe man bør ha i bakhodet. Og Ebay er et bra sted å få tak i brukte musikkinstrumenter. Men allikevel stemmer ikke regnestykket ditt med de faktiske kostnadene (tar utgangspunkt i Taylor 814ce som finnes på ebay just nu). Nå finnes det ingen 814ce på Ebay med shipping til Norge akkurat nå, men den typiske billige prisen på en pent brukt 814ce er $2600. (det er der de rimeligste brukte i påstått mint condition ligger.) Hvis vi tar utgangspunkt i at du kan overtale selgeren til å sende til norge vil shipping til Norge på en slik etter erfaring fra chubakabra på forumet her blir $400 (reell kostnad ved import av slike gitarer tidligere). På toppen av det kommer norsk mva (Kjøp av brukt gitar i utlandet er mva-pliktig ref merverdiavgiftsloven fra 2009: http://www.lovdata.no/all/hl-20090619-058.html#map017 )

($2600+$400)*1,25=$3750 = NOK 21.565. Hvis jeg da dropper setter tollbegyr vekslingsgebyr og evt andre kostnader setter til 200,- (blir alltid mellom 200 og 1000,- i min erfaring. Besparelse fra standard anonsert pris i Norge (27.590,-) er da NOK 5825, som utgjør ca 21,1%.

Det er jo helt kurant å kjøpe en gitar brukt for 21,1% lavere enn den anonserte nyprisen, men for de 5825 kr i mellom får man:

  • En ny gitar (som også vil si at du vet hva den har blitt utsatt for og er fri for skader)
  • 14 dagers angrefrist (ved fjernkjøp)
  • 5 års reklamasjonsrett
  • 12 års garanti (på Taylor)
  • Gratis etterjusteringer, neck resets etc (de 3 butikkene som forhandler Taylor i dag tilbyr såvidt jeg vet, alle sammen det)

I tillegg er det jo ikke alltid slik at gitarer i Norge går for nøyaktig den anonserte prisen i denne prisklassen, men det kan vi godt holde utenfor regnestykket.

Som sagt, bruktkjøp kan være veldig fornuftig, og det vil stort sett alltid være noe å spare, men da står man også fullstendig uten rettigheter hvis noe går galt (som blir en helt legitim avveining mot pengebesparelsen), og i et generelt marked (uansett type vare) er 21,1% besparelse veldig lite mtp at man får en brukt vare. Når vi snakker 30-40% reell besparelse er det typisk mer lukrativt med bruktkjøp. Vil tro at på en 814ce er det like greit å kjøpe den brukt i Norge, hvis man ikke vil ha den ny, for den ender opp med samme bruktprisen da, og der har du ihvertfall en del rettigheter bevart dersom gitaren er originalt kjøpt i Norge, og en del risikofaktorer er forminsket betydelig.

Har jeg gjort noen feil i regnestykket mitt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper bare virkelig at du ikke kjøper gitarer til den prisen i en norsk butikk.. Er det noe man sparer penger på å kjøpe på ebay så er det vel ting som har med musikk å gjøre. Vil nok tro at MINST sparer 10.000 kr på å kjøpe den på ebay. Men personlig ville jeg droppet hele martin-merket å kjøpt Taylor 814ce som nevnt over. Den koster vel rundt 28.000 i norske butikker og rundt 15.000 på ebay

Lykke til

I utgangspunktet tviler jeg litt på at dine prisbetraktninger er eksakt vitenskap. Og uansett så ville jeg for min del aldri ha kjøpt en gitar til så mye penger uten å ha prøvd den, og uten å ha noen form for retrett, support eller garantier.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg gjort noen feil i regnestykket mitt da?

Nei, det ser fint ut med den premissen at prisen for en brukt 814ce på ebay er $2600. Og det kan det fort være. Ebay er en fryktelig plass å handle brukte Taylor. Man kan i alle fall lett bli lurt. En NY 814ce bør koste ca $2435 fra en seriøs forhandler i USA. Så da havner man på rundt 21 000,- for en ny gitar, noe som påvirker sammenligningen litt, men ikke mye.

Som du er inne på blir det en personlig avveining man må gjøre ... Risiko vs pris.

Dollaren har styrket seg relativt kraftig not kronen siste uker, så prisargumentet svekkes dessverre litt for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.