Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Martin?


C--f

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet tviler jeg litt på at dine prisbetraktninger er eksakt vitenskap. Og uansett så ville jeg for min del aldri ha kjøpt en gitar til så mye penger uten å ha prøvd den, og uten å ha noen form for retrett, support eller garantier.... B)

Det er lett å være enig i dette på ren refleks. Samtidig er det en del faktorer som påvirker dette bildet noe. Hvis vi tar utgangspunkt i Taylor kjøpt ny fra USA feks:

1. Taylor har en svært god kvalitetskontroll.

2. Kjøper du fra en seriøs forhandler, vil denne også fungere som kvalitetskontroll.

3. Taylor er svært konsistente i sin produksjon - sjansen for å få en gitar som låter radikalt forskjellig fra en annen av samme modell er svært liten.

4. Kjøper du fra en seriøs forhandler, vil han ha en return policy. Ja, det koster å benytte seg av denne grunnet frakt, men på en del dyre modeller vil man fint kunne sende gitaren tilbake, få en ny og likevel sitte igjen med en solid sum penger.

5. Mindre problemer (feks små merker i finishen) vil en seriøs forhandler refundere deg for, etter å ha utbedret hos norsk gitarmaker.

Alt dette resulterer i en svært lav risiko, slik jeg ser det.

Så er det dessuten slik at med det prisgapet som er på noen modeller, vil man fint kunne selge den videre i Norge til kostpris. Dette har jeg gjort, med alle kort på bordet (kjøpt i USA, kvitteringer etc), ved to anledniger. Salgsargumentet er da at kjøper slipper bryet med import, og de får i tillegg muligheten til å sjekke produktet før kjøp. Jeg har heller ikke noe bruk for elektronikk i mine gitarer, noe som reduserer risiko for feil ytterligere. Til sist har jeg ofte bestillt modifiserte utgaver av standardmodeller, noe som også i Norge ville kunne gitt meg problemer når det gjelder angrerett.

Jeg mener ikke å forsøke å overbevise "alle" om at gitarkjøp fra USA er en god ide for dem, men jeg synes det er viktig å ha et balansert, realistisk syn på saken når man tar avgjørelsen. Personlig har jeg kjøpt flere gitarer fra USA, og har vært svært fornøyd med det. Aldri et eneste problem. Jeg har imidlertid også kjøpt flere gitarer i Norge, når jeg ikke synes prisgapet er stort nok til å forsvare den risikoen som tross alt gjenstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper bare virkelig at du ikke kjøper gitarer til den prisen i en norsk butikk.. Er det noe man sparer penger på å kjøpe på ebay så er det vel ting som har med musikk å gjøre. Vil nok tro at MINST sparer 10.000 kr på å kjøpe den på ebay. Men personlig ville jeg droppet hele martin-merket å kjøpt Taylor 814ce som nevnt over. Den koster vel rundt 28.000 i norske butikker og rundt 15.000 på ebay

Lykke til

Når det gjelder gitarer, og da spesielt kassegitarer uten intonasjonsmuligheter så vil jeg si at å kjøpe en slik brukt uten å teste den først er i beste fall et sjansespill. Man kan være heldig, men man kan også være fordømt uheldig. Å bruke over 20 tusen kroner (sjekk regnestykket til Morten Larsen) på dette er galskap IMO.

Hvis det er én ting man aldri bør kjøpe usett, så må det være kassegitarer, selv om man sikkert kan si at jo dyrere gitaren er, jo mindre sannsynlighet er det for at gitaren er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg gjort noen feil i regnestykket mitt da?

Nei, det ser fint ut med den premissen at prisen for en brukt 814ce på ebay er $2600. Og det kan det fort være. Ebay er en fryktelig plass å handle brukte Taylor. Man kan i alle fall lett bli lurt. En NY 814ce bør koste ca $2435 fra en seriøs forhandler i USA. Så da havner man på rundt 21 000,- for en ny gitar, noe som påvirker sammenligningen litt, men ikke mye.

Som du er inne på blir det en personlig avveining man må gjøre ... Risiko vs pris.

Dollaren har styrket seg relativt kraftig not kronen siste uker, så prisargumentet svekkes dessverre litt for tiden.

Sant nok det. Hvis du har sett dem til den prisen kan vi ta den som utgangspunkt. :-) Da er det jo en liten besparelse, men akkurat som du poengterer; risiko vs pris, samt hva den samlede verdien av fordelene ved et kjøp i Norge utgjør. Kan være verdt det for noen, og ikke verdt det for andre...

Det som også skal tas med i sammenligningen er at vi forhandlere i Norge har en pris det er "frowned uppon" å annonsere under av respekt for at vi alle skal ha noe å leve av, så om prisen hos selger kan forhandles i forhold til privatimport-alternativet er jo individuelt og vurderes fra gitar til gitar og kunde til kunde. Det er ikke noe som utbasuneres for å foreviges på internett. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil altid legge noen kroner ekstra (2-3000) for å kjøpe gitar i en norsk butikk (spesielt lokalt), men det er så j****g kjedelig å gi fex 22000 kroner for en kassegitar og to uker sener se den på salg for 16000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil altid legge noen kroner ekstra (2-3000) for å kjøpe gitar i en norsk butikk (spesielt lokalt), men det er så j****g kjedelig å gi fex 22000 kroner for en kassegitar og to uker sener se den på salg for 16000 kroner.

Ser du det ofte? Jeg følgergabske nøye med på akustiske gitarpriser (siden det tross alt er det jeg lever av) og vil si det er mindre der enn på elektrisk. De 3 største produsentene, dvs Taylor, Martin og Guild skal være relativt umulige å kjøre tilbud på utover de rimeligste prisene man kjøper de til normalt sett (lite unntak akkurat nå pga Taylor Roadshow, men det er jo en helt spesiell anledning som varer 1 kveld). Gibson er en helt annen sak. Der er det Gibson internasjonalt som styrer kampanjene, og ingen vet noe før gitarene plutselig er på tilbud. Ble et ganske røft og veldig overraskende prisfall på J-45 og hummingbird plutselig.

Edit: skrivefeil

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.