Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul Studio Joe Bonamassa anyone?


Fenderfatstratdeluxe

Anbefalte innlegg

Helsikke,dette er den mest snasne Studio`en jeg noensinne har sett,også første Studio ut som Goldtop.

Det jeg vet er at den har:

- Produseres i begrenset opplag,kun 600 i nord-amerika og 600 worldwide. (Gibson snakker om muligens øke til 1500 totalt)

- En noe småbiffete round D 59 type hals

- Burstbucker 2 i neck

- Burstbucker 3 i bridge

- 2 forskjellige typer tonehjul (Bonamassa`s eget ønske for og ikke forveksle de i mørket)

- "Traditional weight relieved" ifølge Gibson,men mange i USA mener dette er den tyngste Studio-utgaven med over 4 kg i snitt,tyngste jeg leste var 10,4pund

- Har svartmalt bakside (Darkback)

Kommer uten binding på kropp & hals som LP standard`ene og faktisk Epiphone`s Bonamassa Studio har (men Epiphone var også limited run på ca. 1000stk,De ble røsket av hyllene på bare noen dager i USA

- Kluson kidney beaners/tuners

- Joe Bonamassa "`autograf-type" signatur på truss-rod-dekselet.

-Etter noe googling fant jeg ut at de "over-there" som er nå i besittelse av disse, Sier disse har høy produksjonsklasse fra fabrikken,lettspillt,nydelig satt sammen,intonert etc.

Mest oppsiktsvekkende for meg å lese,er at flere som har Reissues og standards,itillegg til denne, sammenligner de lyd&spillemessig jamngode med dyrere LP`er og konkluderer bare løp&kjøp.

..Men,er det noen her som har testet de ut,og kan forklare mere om hvordan de spiller og låter?

..ser at det er noen forhandlere her i landet som har det på nettsiden sin,ligger ca. i pris her til lands mellom 10.200,- og opptil 10.900,-

håper noen her på forumet har vært å prøvd de,Jeg selv personlig har knappt hørt på/om Joe Bonamassa,men finner specsene,gitaren og omtalene som meget intressante.

post-1682-0-54760100-1315135235_thumb.jp

post-1682-0-15014200-1315135199_thumb.jp

post-1682-0-16889000-1315139582_thumb.jp

post-1682-0-88859300-1315139604_thumb.jp

post-1682-0-97657600-1315139639_thumb.jp

Endret av Fenderfatstratdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studio eller ei, denne er jo lagd på samme sted som alt annet Gibson USA. Den var fet, ja. Hvis du virkelig er gira er det jo bare å gå for den :)

Du betaler 'nok' for en studio, men den blir jo ikke direkte sammenlignbar med en valig modell heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd den men alt fra hva jeg har lest om den får du veldig my Les Paul for pengene.

Jeg har Custom versjonen av Bonamassa Les Paul og er dritfornøyd med den.

Du har Custom-versjonen sier du? Tipper den er ett fantastisk instrument ja,Studioen virker som veldig mye gitar for pengene her,og innenfor mitt budsjett-område akkurat nå.

Tok nemmelig sjangsen å bestille uprøvd en sånn sak utifra det jeg har lest om den ! Lover å komme med formeninger om den her, på denne siden, når den dukker opp ! :)

Du har sikkert forlengst fått med deg denne,men passelig sted i tråden å poste klippet hvor Joe selv A/B tester ut Custom,Studio & Epiphone-utgaven av de! :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har Custom-versjonen sier du? Tipper den er ett fantastisk instrument ja,Studioen virker som veldig mye gitar for pengene her,og innenfor mitt budsjett-område akkurat nå.

Tok nemmelig sjangsen å bestille uprøvd en sånn sak utifra det jeg har lest om den ! Lover å komme med formeninger om den her, på denne siden, når den dukker opp ! :)

Du har sikkert forlengst fått med deg denne,men passelig sted i tråden å poste klippet hvor Joe selv A/B tester ut Custom,Studio & Epiphone-utgaven av de! :

Gratulerer med kjøp. Som du ser/hører fra Youtube klippet så er det er veldig bra Les Paul du får !

Customen er grom ja ... har et par bilder av den her.

Jeg fikk ikke tak i Goldtop versjonen så jeg kjøpte BonaBurst ny fra USA.

Gibson_JB1.jpg

Gibson_JB2.jpg

Gibson_JB3.jpg

Gibson_JB4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gratulerer med kjøp. Som du ser/hører fra Youtube klippet så er det er veldig bra Les Paul du får !

Customen er grom ja ... har et par bilder av den her.

Jeg fikk ikke tak i Goldtop versjonen så jeg kjøpte BonaBurst ny fra USA."

Mere vintage-look enn dette får man knappt på en Les Paul,flott gitar dette ! :) ..På klippet ovenfor er det customen i mine ører som har utvilsomt størst baller lydmessig,Vet neimmen ikke om det kan være pga. custom-elektronikken (CTS-Vintage tonepots,Bumble Bee`s,etc) ,eller at Joe har 0.11 strengetykkelse (som han daglig foretrekker) i sin egen Custom mot mulig 0.10 i de to andre (som kommer som standard ifra fabrikken) , Eller kanskje enda hottere hemmelige handwounded Bursbuckers i sin egen? Epiphone mener flere på nett låter litt mørkere enn Studio`en som går for og være noe brightere enn den,Studioen har og mørkere gull-finish enn Epiphone ! men blikkmagnet er de alle uansett ! :)

Endret av Fenderfatstratdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere vintage-look enn dette får man knappt på en Les Paul,flott gitar dette ! :) ..På klippet ovenfor er det customen i mine ører som har utvilsomt størst baller lydmessig,Vet neimmen ikke om det kan være pga. custom-elektronikken (CTS-Vintage tonepots,Bumble Bee`s,etc) ,eller at Joe har 0.11 strengetykkelse (som han daglig foretrekker) i sin egen Custom mot mulig 0.10 i de to andre (som kommer som standard ifra fabrikken) , Eller kanskje enda hottere hemmelige handwounded Bursbuckers i sin egen? Epiphone mener flere på nett låter litt mørkere enn Studio`en som går for og være noe brightere enn den,Studioen har og mørkere gull-finish enn Epiphone ! men blikkmagnet er de alle uansett ! :)

"Vintage look" blir kanskje feil i denne sammenhengen da det vel ikke ble levert den finishen på standard Les Pauls på 50-tallet?

Ut fra det videoklippet er det vel liten tvil om at prototypen fra CS låter best i mine ører. Studioen er mye 'trangere i skjæret', men noen vil kanskje foretrekke det? Uten at jeg vet, vil jeg også anta at den første føles en god del bedre enn de andre to. Jeg synes også faktisk at Epiphone'n låter vel så bra som Studio-modellen. Sier han forresten på slutten der at alle 3 har Burstbuckers? Ellers virker disse Bonamassa-gitarene å være fine gitarer, og jeg hadde aldeles ikke takket nei til f.eks. gtrman sitt eksemplar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin gitar ja, ingen tvil om det. Har alltid vært gira på en Gold Top. Heller faktisk mot at den ser bedre ut uten binding.

Skal over til statene neste uke, så om jeg ikke finner exploreren jeg vil ha, så kan det godt hende jeg plukker med meg en slik studio, om de er å oppdrive, og jeg finner et godt eksemplar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forteller jo det en god del om hva selve gitaren har å si for lyden. Pickuper er på langt nær alt.

Så denne kinaproduserte gitaren låter bra fordi resten av gitaren er bra, ikke pickupene??

(med forbehold om at jeg misforsto)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vintage look" blir kanskje feil i denne sammenhengen da det vel ikke ble levert den finishen på standard Les Pauls på 50-tallet?

Ut fra det videoklippet er det vel liten tvil om at prototypen fra CS låter best i mine ører. Studioen er mye 'trangere i skjæret', men noen vil kanskje foretrekke det? Uten at jeg vet, vil jeg også anta at den første føles en god del bedre enn de andre to. Jeg synes også faktisk at Epiphone'n låter vel så bra som Studio-modellen. Sier han forresten på slutten der at alle 3 har Burstbuckers? Ellers virker disse Bonamassa-gitarene å være fine gitarer, og jeg hadde aldeles ikke takket nei til f.eks. gtrman sitt eksemplar! :)

Takk som byr men jeg må dessverre avvise ditt tilbud .. jeg beholder nok gitaren selv B)

Vet ikke om det er nøyaktig samme Burstbuckers i min som i de andre modellene men den låter iallefall veldig gromt.

Har et par andre VOS modeller og er så absolutt enig med deg at CS-totalen gir en annen lyd/følelse/kick enn en vanlig studio/standard LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne kinaproduserte gitaren låter bra fordi resten av gitaren er bra, ikke pickupene??

(med forbehold om at jeg misforsto)

Poenget mitt var vel heller at treverk, hardware osv. innvirker på lyden en gitar leverer. Med forbehold om at disse tre gitarene har samme pickuper, at han har samme innstillinger på amp og gitar, så høres det i videoklippet. Gode pickuper er uansett en forutsetning for at det skal låte bra. Det hjelper ikke med 'verdens beste' gitar hvis man har røtne pickuper.

Hvor bra kinagitaren er, kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har prøvd den, men den låter i hvert fall bra i hendene på mr. Bonamassa. Og ja, den har bra pickuper. De samme blir brukt i Historic Les Pauls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var vel heller at treverk, hardware osv. innvirker på lyden en gitar leverer. Med forbehold om at disse tre gitarene har samme pickuper, at han har samme innstillinger på amp og gitar, så høres det i videoklippet.

I slutten på klippet sier han at gitarene ville "sounded more matched if i bothered to raise the pickups all the same".

Jeg reagerte også på lydforskjellene så jeg testet det selv på to helt identiske gitarer.....jovisst, stor forskjell på lyden(breakup) med ulik høyde på pupsene.

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.