Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

080 streng? hvor?


Norstorm

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nja...

Problemet er at coatinga er ikke den samme på basstrenger som gitarstrenger.

Den basstrengen vil gi meg en litt annen lys enn jeg er ute etter... Hører det funker for Meshuggah bl.a., men da må man jo så godt som eliminere all form for bassfrekvenser uten å fucke opp lyden.

D'Addario har en "NW080", men finner den bare i USA..

Heh.. Har aldri prøvd så drøy streng før, så vil gjerne kjøpe EN i starten liksom, for å finne ut om det er greia mi...

Bruksområdet: Jeg for 8 strengeren tilbake i helga, etter en liten modifikasjon.

Før brukte jeg en 074 i bunn, men når jeg da kjører drop-E tuning, så slarker det mye hva? Det gidder jeg ikke.. Så opp litt i gauge regner jeg med?

Finner ikke 078, så da tenkte jeg 080 var greit å prøve..

Litt annen skala på RG2228'ern så tenkte hoppe på ett hybrid sett med 009 i toppen, som ender på 026, 036, og 046, med en 056 og 080 i bunn..

Jeg har litt sær stil, og bruker 8 strengeren mye til f.eks. fingerspill, og da ble ett standard 010 sett litt vanskelig på bending og slikt..

For fjærnet lockingnut, og satt på en graphtech som blir filet til.. Så byttes nøklene ut med 8 stk. Schaller locking tuners.. Dette da jeg hopper mellom en del stemminger. Drop-E, open C, standard e med F# og slikt.. Da er det PAIN med loclking nut. Blæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det gjør det noe lettere, men du kan også tenke på å finne strenger med annen konstruksjon for å få bedre spenn til din stemming - som forøvrig er hinsides all fornuft mann!

Jeg har ikke eksperimentert noe som helst med dette, så jeg kan ikke si hva du skal lete etter, men det kan godt finnes noen med samme tykkelse som er stramar roint livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drop-tuning på en 8-strenger? Hmmm... :blink:

Men til saken: Jeg har ikke 8-strengere selv, men har gitarer med ulik skalalengde og en bass, og jeg har aldri vært skuffet over tension på ZOG-settene jeg har prøvd på alle disse. De lar seg drop-tune mye enklere enn andre sett jeg har forsøkt.

Selv om det er mye tullete arroganse i språket på sidene (jeg er imidlertid enig i at dette med gjennomtenkt tension i strengesettet er en god ide som bortimot ignoreres fullstendig fra de fleste strengeleverandører), så er han som selger disse strengene ryddig når det gjelder bestilling og forsendelse.

Jeg vil si at dersom man prioriterer tension på strengene, så er det verdt et forsøk.

URL: http://www.zacharyguitars.com/Strings_Products.htm - 8-strengs settet er omtrent midt på siden.

EDIT: Jeg aner ikke hva den tyngste strengen i 8-strengs settet er for noe, men min erfaring er at de tyngste strengene ikke er underdimensjonert når det gjelder tension, slik det ofte er i standardsett fra andre leverandører.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass og gitarstrenger er 2 forskjellige ting. Mest vesentlig er annen type kjerne, da de er laget for et helt annet instrument og frekvensområde. Du kan teste, men jeg vil tro at det låter ganske forskjellig fra en gitarstreng av samme tykkelse.

GHS har et sett/serie som heter special dynamite alloy for nedstemte gitarer, de finnes i størrelsen 033, 043, 053, 070, 074, 080 og 090 såvidt jeg kan se. Juststrings.com har dem som enkeltstrenger, Men skal du bestille derfra burde du ta med noe mer i samme bestilling eller bestille sammen med noen fordi de tar 40$ i frakt for alle internasjonale ordrer uansett størrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, for Gads sake, peeps..!!!

Hvor mange ganger må vi diskutere detta da??

Selv om jeg tuner ned en 8 strenger til lav drop-E tuning, så er det fremdeles plass til bassgitar der..

Er noe so heter EQ, er det ikke..?? Frekvensmodifisering?? Anyone??

...any time, really???

...

..

No?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del liker at folk gjør ting litt annerledes. Selv ville jeg aldri klart å utnytte det som bor i en 8-strenger, men tanken på en barytongitar med tykke strenger og dyp tuning tiltaler meg, så jeg skjønner godt hvorfor du vil dypt på 8-strengeren også.

Det blir jo bare kjedelig dersom alle har de samme preferansene.

SRV er jo en legende som virkelig tok tykke strenger til ytterpunktet på en 6-strenger, og eksperimenterte på det mest ekstreme med .018-.074 . Det er vel få som vil hevde at SRVs musikk led under at han brukte tykkere strenger enn det "normale".

Ref: http://www.djnoble.demon.co.uk/ints/STEVIER.VS.html

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.