Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

080 streng? hvor?


Norstorm

Anbefalte innlegg

Han er ganske kjent for dette, ja. ;) Og det er mange som ikke vil handle med ham på grunn av måten han "kommuniserer" på når han finner noe han ikke liker i henvendelsene han mottar. Jeg oppfatter ham som en fundamentalist når det gjelder hvordan han mener gitarer og strenger skal være, og har ingen filter overhodet når han rakker ned på andre meninger og dem som har dem.

Jeg stakk innom denne tråden for å si at jeg hadde sendt av gårde en mail til ham ang. tykkelsen på tykkeste streng i 8-strengs settet (jeg har ikke fått svar ennå), og så oppdaget jeg at noen har vært i kontakt allerede. Ja, ja. Han er ikke "kameraten min", men han HAR faktisk vært ryddig å handle med, og jeg liker strengene. Men jeg må jo innrømme at måten han kommuniserer og driver business på minner litt om "the Soup Nazi" for de som husker så langt tilbake at Seinfeld gikk som serie på TV. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hehe..

Personlig trodde jeg websiden hans var mer eller mindre ment som en "spøk" til tøffe gitarister...

Men holdt jo på å le feil på meg når svaret kom :D

Jeg sendte som sagt også en mail til ham om hva som er tykkelsen på tykkeste streng i 8-strengs settet og nevnte at det var snakk om drop-tuning, og jeg skal ikke bruke mye plass på dette, men jeg tror dette er sentralt i forhold til den holdningen han har:

[...]

Each one of my strings, ever string is designed for a specific pitch to be tuned for. This is the only way they are correct. Also the interval between the strings must be correct. If you change this interval then my great work has gone to waste, it defeats the whole purpose and you are also disrespecting my work.

You say drop tuning will screw up the tension. It will screw it up totally and the strings I have will not be correct at all.

[...]

Resten av mailen er i samme stil som svaret du fikk, Norstorm.

EDIT: Jeg sendte ham et svar igjen, og denne gangen fikk jeg et svar som nesten utelukkende var opplysende.

Et utdrag:

I created the drop D sets because there were so many asking for it who do play exclusively in drop D tunining. That is crazy but the way it is. Its not the world I grew up in. I must be too old. I grew up when kids were learning Clapton and Beck solos and they actually played the guitar, instead of just making riffs and sounds effects like today.

So I have to agree with you that ZOG sets are very good for alternate tunings as well and I have to mention that I play in some alternate tunings as well using the 9+, 10+ and 11 ZOG sets. So I change the pitch also but using the PLUS sets and the 11 set because they can handle it very well. As soon as I do change the tunings I know the strings are no longer perfectly correct but they are quite good and can handle it.

The tunings I use from low to high are DGDGAD and DGDGBD and EADGBD Some of these were used by Zeppelin.

However, the 8 string set is different. Even with the special 8th string I have created, its a brute and even then I can see that the guitar is challenged. So any detuning or lessening of the tension on the 8-string set is disastrous and its ruined. It sounds like mud and garbage.

This is why it upsets me because I know that with the 8-string set its impossible to do that with. Actually its also not possible with the 7th string either. The guitar is working hard enough and cannot handle any lessening of tension on the 7th and 8th string in the 7 and 8 string sets. Playing would feel unbalanced in the touch and fingering and the tone would be very bad, un-centered and fuzzy on the 7th and 8th strings.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.