Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Emulere bass (Gitar oktav pitch)


Anbefalte innlegg

Bassen skal jo ikke høres noe særlig i moderne lydbilder uansett, så en oktav ned-greie vil sikkert gjøre jobben i lassevis :rolleyes:

Hmmmmph!

Det er vel så i en del mainstream rock og pop, men du skal ikke langt av gårde mot funk og jazz før bass bidrar mer i lydbildet enn ren buldringsfylde i kompet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har gjort med mellomstort hell er å pitchskifte en gitar med neckpickup og tonekontrollen litt tilbake en oktav ned. Så har jeg komprimert den halvdrøyt, og sendt resultatet igjennom en forsterkersim med litt vreng. Kanskje komprimert litt etterpå også. Låter helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved noen anledninger har jeg brukt oktav-plug'en i mangel av en bassgitar. Fungerer greit, men det høres ikke ut som en bass så det er ingen erstatning så fremt man ikke er ute etter en utradisjonell variant. Imidlertid kan man bruke en midi-bass fra Halion-bibioteket i Cubase, eller man kan lage en synth-bass med fks. Monologue eller Embracer så lenge man ikke har noen sjanger-aversjoner mot å bruke synthbass.

Som en nevnte tidligere er Spectrasonic Trilian (Trilogy er utgått) et førsteklasses vst bassinstrument. Bruker det selv og det låter svært bra og er spekket med masse gode og inspirerende lyder.

Steinberg VB-1 er forøvrig freeware nå. Har fått noen bra lyder ut av denne pluggen men kan være litt ustabil da denne er gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.