Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Holder MacBook Pro til studioproduksjon?


Sorg

Anbefalte innlegg

Har en MacBook Pro og lurer på om denne holder til studioproduksjon? Tenker i første omgang til å gjøre opptak av gitar, vokal, bass og bruke programmerte trommer.

Ønsker selvsagt gjerne å kunne ha på litt plugins og jobbe med lyd. Men er ikke snakk om å tape trommer, osv. Macen er ca 1,5 år gammel

Her er litt specs:

-Macbook Pro 15"

- 4G RAM

- 2.53GHz med default konfigurasjon bortsett fra å velge

- 320 GB Serial ATA-harddisk (7200 rpm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal funke bra det :)

Mye ram trenger du kun om du bruker samplebaserte vsti-er, typisk trommesamplere eller omnisphere eller lignende, 4GB holder i massevis til det meste.

Jeg har 12 i pcen min, men det er egenltig litt overkill :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en ganske gammel utdatatrert PC som ikke klarere å gulpe opp de specksa du nevner, men vi får ganske fet lyd alikevel.

Veldig 1kjerna og 1gb ramm, men lyden er fet. Ingen xtra lydkort enda. Alikevel, fet lyd.

Det er ikke utstyret men innstillinga til hva man har som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man får tatt opp noe, og det ikke hakker, spraker og slikt, eller blir opphold i musikken med den konfigurasjonen man ønsker å bruke av virtuelle instrumenter og effekter, vil ikke raskere prosessor og mere minne, raskere/større disk og så videre gi noe bedre lydkvalitet i det hele tatt.

Lydkvaliteten er ene og alene basert på kvaliteten på lydkortet, det som er koblet foran lydkortet, og etterpå den personen som sitter og vrir på alle knottene i opptaksprogrammet.

Jeg tok opp- med et nødskrik- to kanalso- opptak med en samplingsfrekvens på 44.1 KHz i 1994 med en maskin med en p90- prosessor i. Den opererte på 90 Mhz, hadde hele 16 MB minne, og jeg kunne ikke tro mine egne ører at slikt var mulig. Poenget med arkeologibetraktingene er å si noe om at lydopptak i seg selv ikke er videre krevende i våre dager.

Gjør man det enkelt, så kan man ta opp kurante ting med utrolig svake maskiner. Men jo svakere maskin, jo færre muligheter.

Min mening er at veldig mange av oss overser ferdighetene til personen her, og at vi har en tendens til ville "kjøpe oss godlyd". Innenfor rimelighetens grenser i begge retninger så er ikke det mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minne er billig, men minne og DAW er ikkje alltid like beint fram.

I Windows må du ha 64-bit for å nytte meir minne enn 4 GB.

DAW og VST (plugins) må vere 64-bit for å få full effekt.

Som andre skriv, det meste fungerar bra.

Eit par tips

- bruk ei ryddig maskin (ikkje mykje anna software i sving)

- 2 fysiske harddiskar for optimal spreiing av data (lesing og skriving)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ihvertfall en helt vanlig hvit MacBook fra 2008, og det funker. Har ofte oppimot 30 spor, kanskje flere, 6-7 av dem kan være softwareinstrumenter og greier, og resten lydspor. I gjennomsnitt er det kanskje en 3-4 effekter på hvert spor. Dette fikser en vanlig Mac med Dual Core og 2GB RAM ganske greit (selv om det kan "system overload"-e en del til tider), så en MacBook Pro funker nok helt konge skal du se - så lenge du vet sånn halvveis hva du driver med og har et lydkort med ok preamper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en MacBook Pro og lurer på om denne holder til studioproduksjon? Tenker i første omgang til å gjøre opptak av gitar, vokal, bass og bruke programmerte trommer.

Ønsker selvsagt gjerne å kunne ha på litt plugins og jobbe med lyd. Men er ikke snakk om å tape trommer, osv. Macen er ca 1,5 år gammel

Her er litt specs:

-Macbook Pro 15"

- 4G RAM

- 2.53GHz med default konfigurasjon bortsett fra å velge

- 320 GB Serial ATA-harddisk (7200 rpm)

Bruker selv mac med samme specs som deg og dette fungerer ypperlig. Det berør selvsagt på hvilket program du bruker, men har ikke opplevd enda at maskinen ikke har takla det jeg har kasta på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.