Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Delay som Reverb


scurra

Anbefalte innlegg

Når man først er i gang med å spørre om ting.....

Delay er jo en cool sak :) Legger merke til at når man har den på så får man mye den sammme følelsen av space i lyden som reverb gir. Ikke at det er samme sak, men.... Derfor tenker jeg som så; 1stk digital delay stilt inn til å gi denne romfølelsen, fulgt av en analog pedal (m. tap) som mer uttalt delay der man ønsker det. Digital først i rekka fordi den gir en mer eksakt kopi av signalet og derfor en bedre "reverb" effekt. Analog mørkner jo gjerne litt med hvert repeat.

Noen som vet om dette funker? Eller hvorfor det ikke funker? Hadde 2x analog vært bedre?

Keep on woking in the fwee world ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til dette er at jeg ofte synes reverb blir rotete eller "muddy". Er litt på det at delay kan åpne lydbildet bedre og penere enn reverb.

Derfor spørsmålet ; Er det noen som har prøvd dette og har spesifike synspunkter/tips angående dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har ikke hørt det selv, men har en gitarspillende kamerat som bruker to ekko - ett slapback og ett litt lengre - istedenfor romklang. De aller fleste steder hvor du spiller har du naturlig klang i rommet. Det kan av og til bli for mye å sause på klang på klang. Avhenger sikkert av musikkstil, hva du spiller og mye annet. Når det gjelder digital vs analog delay, som du jo egentlig spør om. Hører du forskjell når du spiller med et band? Hvis nei, saken er grei. Hvis ja, hvilken låter best først og sist? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter definitivt forslaget med å kaste reverbpedalen og bruke delaypedalen istedet. Personlig gjorde jeg det for lenge siden. Det låter som sagt ikke som en reverb, men det låter mye bedre på f.eks. soloer for å få den litt "større" følelsen (vanskelig å beskrive det føler jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først er i gang med å spørre om ting.....

Delay er jo en cool sak :) Legger merke til at når man har den på så får man mye den sammme følelsen av space i lyden som reverb gir. Ikke at det er samme sak, men.... Derfor tenker jeg som så; 1stk digital delay stilt inn til å gi denne romfølelsen, fulgt av en analog pedal (m. tap) som mer uttalt delay der man ønsker det. Digital først i rekka fordi den gir en mer eksakt kopi av signalet og derfor en bedre "reverb" effekt. Analog mørkner jo gjerne litt med hvert repeat.

Noen som vet om dette funker? Eller hvorfor det ikke funker? Hadde 2x analog vært bedre?

Keep on woking in the fwee world ;)

Det går fint ann å bruke delay til å skape romfølelse. Hvis du skrur echoet-volumet lavt nok oppfatter ikke hjernen lenger ett ekko, men nettopp romfølelse. Jo kortere delay, jo høyere kan du ha nivået uten at det skal oppfattes som et rent ekko. Og selvom du bruker settinger som gir et tydelig ekko, så er jeg enig i at det skaper bredde og følelse av rom.

Jeg vet ikke helt hva du er ute etter i denne klanglyden, men hvis du er ute etter klassik gitarklang, ville jeg heller ha valgt en god fjærklang for klangen, enn en delay. Selv bruker jeg dette, men da er klangen plassert etter forsterkeren. Hvis du har mulighet til dette, enten i parallell effektloop i ampen eller som en egen send til PA anlegg eller Mixer så får du en MYE bedre kvalitet på klangen. Jeg har aldri likt på klang forran gitarforsterker nettopp pga som du sier, gromsete lyd med en gang det er litt vreng i bildet.

Jeg er fan av demeter sin klang, de koster mye men duverden å de låter! BTW; mitt lydideal når det gjelder klang som du hører på gitarlyden til Ryan Adams, Madrugada, John Mayer osv som effekt, men nå spiller jeg mest hjemme på lavere volum, og bruker klangen kraftigere da for å gi enda mer romfølelse og for å kompansere for den tørre lyden på lavt volum.

Har du eksempler for hva slags type sound du et på jakt etter i forhold til klangen?

...og du har jo tydeligvis testet dette selv; så er du fornøyd med "klangen" delayen din lager, så er det jo bare å finne en delay ekstra for vanlig delay lyd. Jeg ville valgt den delayen som låt best (varmest for min del) til echoet.

Hvis du alikevel skulle ende med to delaypedaler så tror jeg du bør bare eksprimenter selv og se hvilken som fungerer best til hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.