Web Analytics
Jump to content

NGD: Mayones Regius


Neros
 Share

Recommended Posts

Endelig, etter nesten 3 mnd svangerskap er den endelig ankommet Tønsberg. Phu, for en som er ekstremt utålmodig når det gjelder å vente på noen man har kjøpt, så var dette en seig ventetid..

Som dere ser så er da dette en Regius som jeg har fått gjort noen små endringer på. Quiltet topp, flytting av pot, batteriboks og en ganske stor og uvanlig endring som også viste seg å være helt perfekt og som ALLE som vurderer en Regius bør gjøre: Silkematt hals og bakside. Normalt er Regius klarlakket på hals og kropp, men for min del var dette en showstopper. Halsen måtte være matt, og dermed ble hele baksiden matt. Den oppleves som helt naturell, altså bart treverk, men det ligger et syltynt lag med klarlakk over. Dette gir ut over en fantastisk spillbarhet en flott kontrast mellom toppen og resten av gitaren. Toppen er satt sammen av 2 deler og matchingen mellom dem er så strøken at jeg sliter med å skjønne hvordan de har fått dette til. Det er nesten så perfekt at det ser falsk ut, men det er det selvfølgelig ikke.. Ellers så er halsen scalopert fra 18. bånd og opp, dette er også mesterlig utført og er superb å spille på. Scallop er stas :-)

Gitaren oser kvalitet, og det er et meget godt akustisk brum i den. PU valget er kanskje litt kjedelig, men jeg hadde lyst på noen passive PU`s igjen etter en lang tid med aktive, så det ble med SD SH2 (jazz) + TB4 (jeff Beck) etter anbefaling fra Trond. Ut fra mine første tester på Orange ampen, så er det ting som tyder på at disse trolig blir i gitaren..

Treverket i toppen er meget pent, og har en dybde som gjør at man er redd for å miste plekter ned i gitaren. Bilde juger fælt på fargemettning, men den er i normalt lys smaragdgrønn, med en diskre burst i kantene..

Regius er en av de gitarene som man ikke helt skjønner hvor deilige er å ha inntil kroppen før man har prøvd. Formen i front ser kanskje litt kjedelig ut (her er Setius mye penere med sine kurver), men hele magien til Regius ligger i kurvene på baksiden. Det er ingen kanter, men kun deilige avrundede former hele veien.. Vanskelig å beskrive, men tro meg det er en helt unik opplevelse..

En ting jeg umiddelbart merket meg, som en annen Mayo eier også har nevnt, er at selv med .10 strenger, så føles strengespennet ved akkorder og riffing som et sett med .11 men ved bending og vibrato så er det igjen som et .10 sett. Dette strider litt med fysikken, da dette bure være likt på alle gitarer med lik mensur og strenger. Underlig, men perfekt. :)

Til slutt vil kan jeg ikke annet enn å innrømme at en slik gitar i mine hender er perler for svin. Jeg har skills på gitar som er mer egnet en 1500,- LP klone fra Morgan, men det betyr ikke at man har noen mindre glede av et kvalitetsinstrument enn en wonderboy på gitar. Har man råd, har man lov, uansett ferdighetsnivå.

Nå er det bare å glede seg til sønnen hjemme sin Setius ankommer en gang i august.. Og sønn nr.2 er også fast bestemt på gitarmerke når han blir konfirmert..

TUSEN TAKK TIL TROND SOM HAR GJORT DETTE KJØPET MULIG... Flott service og oppfølging gjennom prosessen...

post-4617-0-46933300-1309795927_thumb.jp

post-4617-0-37064500-1309795937_thumb.jp

post-4617-0-92602800-1309853280_thumb.jp

post-4617-0-85655000-1309853285_thumb.jp

post-4617-0-79791600-1309853292_thumb.jp

post-4617-0-27933300-1309853298_thumb.jp

post-4617-0-78128800-1309853302_thumb.jp

post-4617-0-80632500-1309853308_thumb.jp

post-4617-0-99081200-1309853314_thumb.jp

post-4617-0-53786700-1309853320_thumb.jp

post-4617-0-56672500-1309853325_thumb.jp

post-4617-0-52866800-1309853330_thumb.jp

post-4617-0-22480000-1309853336_thumb.jp

post-4617-0-72217100-1309853342_thumb.jp

post-4617-0-92317700-1309853350_thumb.jp

Edited by Neros
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.