Web Analytics
Jump to content

Två toppar - ett kabinett.


Recommended Posts

Hej, det närmar sig en liten Europarunda med bandetoch planen var att ha med sig en Jet City 100 wattare + Marshall 4x12. Men sent på kvällen när jag skulle beställa hardcase till toppen så thunderstruckade GASen mig och helt plötsligt verkade det mycket mera logiskt att beställa en Orange Dual Terror istället. Mer frestande att betala pengar för en amp än case + att konka på 9 kilos DT än 30 kg Jet City + case (till historien hör också att caset måtte customlagas och skulle antagligen inte hinna komma fram till mig innan vi drar). Jag har också tänkt tanken med backupamp, men.. Anyway, jag testade Orange Tiny Terror och Jet Citys 20 wattare ihop och det lät kanon och då borde ju Jet City 20 + Dual Terror också göra det (den har inte kommit hit ännu så jag har inte kunnat testa den), så kanske man skulle ta med sig Jet Cityn som backup och använda bägge när vi giggar, två flugor i en smäll, backup amp och kanonljud, woho.

Så till själva frågan: Om man sätter kabinettet (Marshall 1960 A) i stereo (2x8ohm) och kör Dual Terrorn (mono, 8 ohm) i den ena ingången på kabinettet och Jet Cityn (mono, 8 ohm) i den andra ingången, 2 högtalare till DT:n och två högtalare till Jet City 20:n. Det borde väl funka, eller tänker jag tjoflöjt?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har kjørt tilsvarende set up før, både på 2x12 og 4x12. Splittet signalet og kjørte to røramper i paralell, fikk med litt fikling den feteste tonen jeg noen gang har hatt..

Har også delt et 4x12 med en annen gitarist og funket jaggu det også, om ikke optimalt. Så kjør på TuffTuff, og lykke til på turne..

Edit: kabinetter var 1936, og et moddet Morgan 4x12 hvor de 2 øvre elementer stod med åpen bakvegg.. Dvs et i friluft og et lukket pr kanal/amp..

Edited by Neros
Link to comment
Share on other sites

Om man sätter kabinettet (Marshall 1960 A) i stereo (2x8ohm) och kör Dual Terrorn (mono, 8 ohm) i den ena ingången på kabinettet och Jet Cityn (mono, 8 ohm) i den andra ingången, 2 högtalare till DT:n och två högtalare till Jet City 20:n. Det borde väl funka, eller tänker jag tjoflöjt?

Dette skal funke bra!

PS.: Hvis det låter spinkelt og rart på dype frekvenser så kan du ha fasefeil. Da lodder du om den ene pluggen (pluss til minus, minus til pluss) på høyttalerledningen som går inn i den ene ampen. Dette vil vende fasen, og dypbassen skal komme tilbake.

PPS.: Husk å merke denne pluggen/kabelen, sånn at du husker det er noe spesielt ved den til neste gang!

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för svar och bra tips, folkens :) . Ja, då kör jag på det då och ser hur det går. Men sarge, varför fungerar det "bara" om det är open back? Är det inte closed back på 1960? Tror det, husker inte, är inte så bra på sånt.

Så kjør på TuffTuff, og lykke til på turne..

Tack, tack, jag blir sugen på pils bara jag tänker på det :) .

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för svar och bra tips, folkens :) . Ja, då kör jag på det då och ser hur det går. Men sarge, varför fungerar det "bara" om det är open back? Är det inte closed back på 1960? Tror det, husker inte, är inte så bra på sånt.

Tack, tack, jag blir sugen på pils bara jag tänker på det :) .

Hvis du skal bruke begge ampene samtidig på kabinettet så er det ikke noe problem hvis det er lukket.

Hvis du skulle brukt de annenhver gang, feks som en clean og dirty situasjon så kan det være litt kjipt at de to aktive elementene i tilegg til å spille lyd skal dytte de to "døde" elementene frem og tilbake pga det er ikke åpent bak, så alt trykket kommer på de døde elementene... Vel dette er hvertfall noe jeg tror kommer til å skje, har ikke faktisk testet dette :D

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för svar och bra tips, folkens :) . Ja, då kör jag på det då och ser hur det går. Men sarge, varför fungerar det "bara" om det är open back? Är det inte closed back på 1960? Tror det, husker inte, är inte så bra på sånt.

Tack, tack, jag blir sugen på pils bara jag tänker på det :) .

Om kabinettet er skikkelig lukket (acoustic suspension), så vil alle elementene være koblet til hverandre, og man vil kunne oppleve at membranene som beveger seg mest også trekker med seg de andre membranene som da faktisk kan generere spenning på utgangen til den andre forsterkeren. Forsterkere trives ikke med slikt. Det er tungt nok å drive høyttalerelementet om det ikke skal drive og bevege seg uavhengig av forsterkeren som forsøker å drive det.

Link to comment
Share on other sites

Om kabinettet er skikkelig lukket (acoustic suspension), så vil alle elementene være koblet til hverandre, og man vil kunne oppleve at membranene som beveger seg mest også trekker med seg de andre membranene som da faktisk kan generere spenning på utgangen til den andre forsterkeren. Forsterkere trives ikke med slikt. Det er tungt nok å drive høyttalerelementet om det ikke skal drive og bevege seg uavhengig av forsterkeren som forsøker å drive det.

Tror dette kun er teoretiske spørsmål med liten praktisk effekt. Jeg har gjennom et helt år brukt 2 røramper koblet til en 1936L kabinett, en amp per kanal og begge matet med signal fra samme gitar (splittet via GT-10) og det låt skamgodt på høyt og lavt volum..

Og om ikke Punkverden har endret seg radikalt fra den gangen jeg poget rundt på begynnelsen av -80 tallet, så tror TUFFTUFF sitt publikum bryr seg døyten om en liten fasefeil og manko av en bassfrekvens eller to.. Så jeg står fast ved at Svensken trygt kan dra på tur.. :)

Edited by Neros
Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal bruke begge ampene samtidig på kabinettet så er det ikke noe problem hvis det er lukket.

Hvis du skulle brukt de annenhver gang, feks som en clean og dirty situasjon..

Den er grei, tack, men jag använder inte clean :) .

Tack för info, Sarge, menar du att det är slitsomt för ampen som i att det är skadligt för ampen eller som i att det påverkar ljudet? Acoustic suspension har jag ingen aning om vad det är, men jag antar att kabinettet inte har det, borde jag inte ha läst det någonstans i så fall, eller?

Nej, Neros, punkarna i Tyskland idag har minkpäls, dricker rödvin med lillfingret i vädret och pratar om olika typer poweramprör :) . Nejdå, de hoppar, svettar, dansar och sprutar öl på oss precis som det ska vara, och det är sällan någon skriker "fasfel, fasfel, fasfel" :) .. men jag är fortsatt väldigt tacksam för inspel, vi är trots allt litt fucked om utstyret strejkar nånstans mitt på Autobahn.

Link to comment
Share on other sites

Nejdå, de hoppar, svettar, dansar och sprutar öl på oss precis som det ska vara, och det är sällan någon skriker "fasfel, fasfel, fasfel" :)

hahahahaaaaa.....der satte jeg kaffen i halsen :D

"fasfel, fasfel, fasfel"

hahaha :D :D

Link to comment
Share on other sites

Då har Dual Terrorn kommit. Pga att frugor kräver uppmärksamhet och sånt på bröllopsdagar så har jag inte hunnit testa honom mer än ett kvarter, men oohh, I like. Han ser ut som en TT som har tränat och låtar som en TT som har tränat OCH tagit steroider. Jag ser för mig diskusjonen hos Orange innan de lagde ampen.. Hm, vi har plats till två kanaler i den här, ska vi köra på en clean och en vreng eller? Nej, vad ska man med clean till, vi kör på två vreng istället. Topp :) . Gläder mig till att få cranka honom i replokalen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.