Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten gitar


kake

Anbefalte innlegg

Har lyst på en liten kassegitar. Har tenkt litt på Taylor Baby og Martin sin tilsvarende gitar, prisklasse ca 3500,-. Har kun prøvd den siste, i butikk, og synes det var helt ok, men ikke noe mer enn det. Husker å ha prøvd en Taylor Baby gitar i mahogny en gang, og syntes det låt kjempetøft, men det er så lenge siden at jeg ikke vet om jeg hadde syntes det samme i dag. Tanken på en parlour gitar har også slått meg, og da i så fall Art & Lutherie Ami, som er den eneste parlour gitaren jeg har funnet i den prisklassen. Vet ikke noe særlig om den, er det noen som har erfaring med den? Og er det noen som vet om man kan få prøvd disse noe sted (spesielt Art & Lutherie) i Oslo/Lillestrøm noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor liten må gitaren være? I tillegg til Taylor BT2 og A&L Ami ville jeg vurdert Walden T550 hvis du vil ned i pris (7/8-størrelse) og Taylor GS mini hvis du vil ha bedre lyd (men høyere pris). Martin-modellen er ikke det beste kjøpet i min bok, da det bare er en krympet fullstørrelsesgitar der det ikke er kompensert lydmessig for størrelsesendringen.

Og hvordan skal du spille på den, og hva er bruksområdet? Taylor-modellene er betydelig mer lettspilte, men Ami har en helt egen karakteristikk. Den mangler en del dynamikk, men tar det igjen i tøff tone.

Myhrbraaten pleier å ha mye A&L inne, men jeg vet ikke om de har den nå. Der er de enda bedre på sånt enn Hornaas etter min mening (som også er en bra butikk)

Evt kan du ta kontakt med meg så kan jeg bestille den inn til Backstage, enten Jessheim eller Sandvika. Vi har den ikke på lager nå, men det er en tøff modell, så tar den gjerne inn igjen hvis du vil sammenligne med Taylor på samme sted. Leveringstid til en hvilken som helst butikk i landet på den modellen skal normalt sett være ca 2 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig at størrelse fra 3/4 til Parlor-typ er greit. Noe større enn det så kunne jeg like gjerne bare kjøpt en fullsize. :)

Bruksområdet blir alt fra blues til forsøk på bluegrass-fingerpicking, jazz etc. Jeg prøvde en Gibson Parlor-gitar på 4sound samtidig som jeg prøvde martingitaren, og vil si at jeg egentlig ble ganske forelsket. Det sto dessverre ikke noen lapp med pris eller modell, så jeg går bare ut i fra at den koster noe i nærheten av min årslønn :ninja:.

En kjapp googling viser at Taylor GS Mini ligger på ca 4000kr, så den er absolutt et alternativ. Så langt står det vel mellom Taylor GS Mini, Mini Martin og A&L Ami. Etter hva jeg har sett på noen andre diskusjonsforaer er det mange som foretrekker de små martin gitarene over Baby Taylor. Satser på å få reist en tur til Oslo og prøvd litt neste helg :)

Edit: Etter å ha googlet og sett på litt bilder tror jeg at Gibsongitaren jeg prøvde var en Gibson L1, Robert Johnson modellen. Den er litt over min prisklasse. Videoene jeg har sett av Taylor GS Mini har falt ganske godt i smak. Men må si at jeg digger parlour-gitarer generelt, de er veldig tøffe, så jeg håper A&L Ami faller i smak når jeg en gang får prøvd en :D

Edit 2: Gibsongitaren jeg prøvde var nok en Gibson blues King. Tøff var den i alle fall, men for dyr.

Endret av kake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med de små gitarene er at alle låter forskjellig, og Martin-gitaren har også en knalltøff lyd, selv om jeg personlig foretrekker andre modeller, men jeg spiller hovedsaklig fingerspill og foretrekker varm lyd i små modeller. Lykke til med letinga, fortell gjerne hva du faller ned på. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du er happy! Var hyggelig at du kom innom butikken.

Husker ikke om jeg rakk å nevne at det er 12 års garanti på den? Bare å registrere på taylorguitars.com

Ellers er det jo gratis med så mange justeringer du orker, men pass litt på luftfuktigheten utover høsten så det ikke blir for tørt. Og fremfor alt: Spill masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om OP åpenbart har handlet seg gitar, så må jeg bare få dele mine erfaringer med A&L Ami.

Fikk en her for noen uker siden, og har knapt lagt den fra meg i det hele tatt - i alle henseender en fascinerende gitar! Liten og letthåndtert parlour-size, relativt ok kvalitet på mekanikk, fantastisk "ren" i alle bånd, og med svært godt håndtverk. Original gigbag av _god_ kvalitet fulgte med.

Men det som imponerer mest er faktisk tonen som bor i dette lille instrumentet - rett og slett grisekul bluesy lyd med masse punch og svært god respons, selv om den har et heftig fokus på mellomtoneområdet! Et perfekt instrument å spille med slide på, forøvrig, i hvertfall varianten jeg gikk for med heltre lokk og kirsebær i sarg/bunn.

Min Gibson J-185EC har blitt en smule neglisjert den siste tiden på grunn av denne artige krabaten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om OP åpenbart har handlet seg gitar, så må jeg bare få dele mine erfaringer med A&L Ami.

Fikk en her for noen uker siden, og har knapt lagt den fra meg i det hele tatt - i alle henseender en fascinerende gitar! Liten og letthåndtert parlour-size, relativt ok kvalitet på mekanikk, fantastisk "ren" i alle bånd, og med svært godt håndtverk. Original gigbag av _god_ kvalitet fulgte med.

Men det som imponerer mest er faktisk tonen som bor i dette lille instrumentet - rett og slett grisekul bluesy lyd med masse punch og svært god respons, selv om den har et heftig fokus på mellomtoneområdet! Et perfekt instrument å spille med slide på, forøvrig, i hvertfall varianten jeg gikk for med heltre lokk og kirsebær i sarg/bunn.

Min Gibson J-185EC har blitt en smule neglisjert den siste tiden på grunn av denne artige krabaten!

Prøvde A&L Ami ved siden av den jeg kjøpte. A&L hadde sinnsykt tøft utseendet, den var rett og slett veldig, veldig tøff! Hadde lyst til at den skulle være best, men den låt dessverre ikke like bra som GS Mini. Den låt tøft og anderledes, mens GS Mini er en "ordentlig" gitar, en rolle Amien ikke kunne tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om OP åpenbart har handlet seg gitar, så må jeg bare få dele mine erfaringer med A&L Ami.

Fikk en her for noen uker siden, og har knapt lagt den fra meg i det hele tatt - i alle henseender en fascinerende gitar! Liten og letthåndtert parlour-size, relativt ok kvalitet på mekanikk, fantastisk "ren" i alle bånd, og med svært godt håndtverk. Original gigbag av _god_ kvalitet fulgte med.

Men det som imponerer mest er faktisk tonen som bor i dette lille instrumentet - rett og slett grisekul bluesy lyd med masse punch og svært god respons, selv om den har et heftig fokus på mellomtoneområdet! Et perfekt instrument å spille med slide på, forøvrig, i hvertfall varianten jeg gikk for med heltre lokk og kirsebær i sarg/bunn.

Min Gibson J-185EC har blitt en smule neglisjert den siste tiden på grunn av denne artige krabaten!

Du gikk for ceder-toppen? Jeg foretrekker faktisk Wild cherry m/laminert almond i lokk fordi den er litt mindre nasal, men begge er gode instrumenter. Er det god gammel skitten blues du skal ha får jo ceder-toppen en knallfin kompresjonseffekt, mens almond-laminaten er mer allsidig og rund i lyden. Utrolig hvor gøy man kan ha det med små gitarer. Er ikke alltid størrelsen som teller! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, heltre sedertre i toppen, det var det jeg gikk for. Jeg er enig i at den fremstår som mer komprimert/nasal, og det var litt den effekten jeg falt for :) Nå er jo jeg utstyrt med en relativt godtlåtende normalstørrelse gitar, så det var ikke det jeg var ute etter med dette kjøpet.

Når det gjelder å erstatte en "vanlig" gitar med en Ami (eller mange andre parlour-gitarer), så et jeg enig - disse er mye bedre egnet som "nummer to" ift fullstørrelsen...

Og gøy - oh yess! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender Malibu CE NA er slik en type jeg har. Den er liten og nett og jeg er kjempefornøyd! En drøm å spille på med strat halsen så sant du får satt den opp skikkelig.

Du kan jo også gå opp en prisklasse og få en bedre type: Malibu SCE 3TS.

EDIT: Så ikke at du allerede hadde kjøpt :P

Endret av CalmLikeABomb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hhar en Big Baby selv, og den er veldig spesiell i lyden etter hva jeg er vant til med adnre akkustiske..

Men den har en fin klang og funker flott til akkorder, fingerspill og den type spilling. Ikke så ufattelig kraftig lyd i den, men det trenger man vel ikke til hjemmebruk heller.

Halsen føles også veldig tynn, så det må du nesten tenke litt på. Går fint for min del, men jeg reagerte litt på det i starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.