Web Analytics
Jump to content

Har muligheten for kjøp av disse to gitarene.


brs
 Share

Recommended Posts

Hei!

Det har seg slik at jeg har blitt tilbydd to gitarer og sliter derfor veldig med å gjøre opp et valg.

Aria Fullerton Stratocaster Mn er den ene. Dette googlet jeg uten hell, og er klar over at det er en kopi, men hva har dere på bruket å si om kvaliteten? Kan få den for 2000,-.

Den andre er Ibanez GRG-170DX BKN med tilhørende Boss ME-50. Denne har jeg prøvd og jeg liker den. Jeg vet dog at tremolo kan være trøblete for nybegynnere. Jeg er ingen nybegynner sånn sett, men når det kommer til el-gitar er jeg relativt grønn. Denne får jeg for 3000,-. Det er da både effektbrettet og gitaren for 3000,-. Kan også legge til at gitaren og effektbrettet er splitter nytt - karen som selger meg det har bare ikke hatt noen interesse av å spille og vil derfor selge dette til meg.

Om noen har noen synspunkter på dette så må dere gjerne skrike ut. Jeg har som sagt prøvd Ibanezen, mens Aria strat'en har jeg aldri sett, rørt eller spilt. Kom med subjektive synspunkter her. :)

Mange takk!

Link to comment
Share on other sites

Den Aria gitaren kan være en veldig god gitar for pengene hvis den er i god stand og slik. I alle fall enkelt modeller i den serien ble delvis eller helt produsert i USA så vidt jeg vet, og mange av modellene var av god kvalitet. Men hvis f.eks båndene er utslitte er det jo ikke noen rimelig gitar lenger da.

Ibanez gitaren er en billig gitar i utgangspunktet og kvaliteten, spillefølelse, lyd osv er sånn passe. Hvis du synes Boss brettet og gitaren er ok, er det jo et ok kjøp, men jeg personlig ville valgt både en annen gitar og et annet brett.

Nå er det jo to litt ulike gitarer du spekulerer på her og du oppgir ikke nøyaktig modell hva angår Aria gitaren, men jeg ville vel ha prøvd før jeg kjøpte uansett hva du måtte bestemme deg for.

Brukte Ibanez gitarer ligger forøvrig ofte veldig lavt i pris, så du kan lett finne en langt bedre modell til 2-3 tusen kroner på bruktmarkedet.

Hvis du sier noe om totalbudsjettet, noe om hva du ser for deg at du skal spille, samt om du skal ha en forsterker (hva denne skal brukes til - live, bandøving, øving hjemme) osv kan du kanskje få noen gode råd om andre aktuelle ting/kombinasjoner

Link to comment
Share on other sites

Takk for et utfyllende svar, Greener!

Ja, jeg liker virkelig Ibanez'en, men jeg har jo veldig lite peil. Men synes action på den er veldig fin, lett-spilt, ingen fret-buzz eller døde bånd, + at jeg kjenner selgeren veldig personlig, så om det skulle være noe er jo den saken biff. Aria'n må jeg nesten spørre selger om jeg kan få litt mer info på, for det er kun denne infoen jeg sitter på as of now.

Men er 3000 for ME'n og Ibanezen en stiv pris? Begge er kun en måned gamle, bortimot ubrukt. Jeg synes det virker billig med tanke på prisene jeg finner på begge på nett, men jeg vet ikke hva som anses billig i forhold til nypris når det kommer til den slags.

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel ann på hva slaks musikk du liker å spille, stratocastern er ikke noe for heavy metal. :P Jeg personlig ville gått for ibanez for at den passer min sjanger og brettet er helt ok å få med seg.

Prøver du begge gitarene så vet du hvilken av dem du skal kjøpe, trust me. Kjøpe en gitar som du ikke har prøvd er litt dumt også. :)

Link to comment
Share on other sites

Men er 3000 for ME'n og Ibanezen en stiv pris? Begge er kun en måned gamle, bortimot ubrukt. Jeg synes det virker billig med tanke på prisene jeg finner på begge på nett, men jeg vet ikke hva som anses billig i forhold til nypris når det kommer til den slags.

Gjengs bruktpris er vel 50-30% av ny-pris, men hvis du kjenner selgeren og utstyret er nytt og nesten ubrukt - kanskje med gjenstående garanti osv så er vel 3k en grei pris. Ny-pris er kanskje ca 4-4500,- vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel ann på hva slaks musikk du liker å spille, stratocastern er ikke noe for heavy metal. :P

Ja, nei for det er aldri laget noe særlig heavy på en strat... Ehhh, eller vent nå litt..

De aria gitarene kom med både singelcoils og en kombinasjon av humbuckere og singelcoils, moderne to punkts trem og ganske flate gripebrett og store bånd. Det begynner fort å ligne på det relativt mange håraper fra 70/80 tallet spilte på det gitt.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje med gjenstående garanti osv

Hvis selger har kvitteringen er det jo veldig enkelt. Reklamasjonsretten (som er på 5 år på disse produktene) følger varen, så da skal det stå igjen over 4 års "garanti" (som du kaller det, men i henhold til nyeste bestemmelser i kjøpsloven er det reklamasjonsrett som er korrekt ordbruk, da garanti er noe man gir utover kjøpslovens bestemmelser) :-)

Utover det må nok BRS spesifisere litt nærmere hva det skal brukes til og hvilken forsterker det skal brukes med, så er det lettere å gi tips. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Skal bruke gitaren til alt fra rolig rock til hard metal. Jeg har sett på Aria straten, og den virket veldig god. Jeg må dog høre med karen med ibanezen om han har kvittteringer o.l

Link to comment
Share on other sites

Greier ikke dy meg. Det er vel ikke vibarmen som gjør at den holder tuninga eller ikke?

lar man den være i fred så holder den tuningen, men det folk mener er hvis man bruker vibarmen aktivt på en slik billig gitar, så går den lett ut av tuning. den ibanezen som er nevnt her er forøvrig mye gitar for pengene og kan anbefales. Det er bare å ikke bruke tremoloen hvis man er redd for at gitaren blir ustemt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.