Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har muligheten for kjøp av disse to gitarene.


brs

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har seg slik at jeg har blitt tilbydd to gitarer og sliter derfor veldig med å gjøre opp et valg.

Aria Fullerton Stratocaster Mn er den ene. Dette googlet jeg uten hell, og er klar over at det er en kopi, men hva har dere på bruket å si om kvaliteten? Kan få den for 2000,-.

Den andre er Ibanez GRG-170DX BKN med tilhørende Boss ME-50. Denne har jeg prøvd og jeg liker den. Jeg vet dog at tremolo kan være trøblete for nybegynnere. Jeg er ingen nybegynner sånn sett, men når det kommer til el-gitar er jeg relativt grønn. Denne får jeg for 3000,-. Det er da både effektbrettet og gitaren for 3000,-. Kan også legge til at gitaren og effektbrettet er splitter nytt - karen som selger meg det har bare ikke hatt noen interesse av å spille og vil derfor selge dette til meg.

Om noen har noen synspunkter på dette så må dere gjerne skrike ut. Jeg har som sagt prøvd Ibanezen, mens Aria strat'en har jeg aldri sett, rørt eller spilt. Kom med subjektive synspunkter her. :)

Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Aria gitaren kan være en veldig god gitar for pengene hvis den er i god stand og slik. I alle fall enkelt modeller i den serien ble delvis eller helt produsert i USA så vidt jeg vet, og mange av modellene var av god kvalitet. Men hvis f.eks båndene er utslitte er det jo ikke noen rimelig gitar lenger da.

Ibanez gitaren er en billig gitar i utgangspunktet og kvaliteten, spillefølelse, lyd osv er sånn passe. Hvis du synes Boss brettet og gitaren er ok, er det jo et ok kjøp, men jeg personlig ville valgt både en annen gitar og et annet brett.

Nå er det jo to litt ulike gitarer du spekulerer på her og du oppgir ikke nøyaktig modell hva angår Aria gitaren, men jeg ville vel ha prøvd før jeg kjøpte uansett hva du måtte bestemme deg for.

Brukte Ibanez gitarer ligger forøvrig ofte veldig lavt i pris, så du kan lett finne en langt bedre modell til 2-3 tusen kroner på bruktmarkedet.

Hvis du sier noe om totalbudsjettet, noe om hva du ser for deg at du skal spille, samt om du skal ha en forsterker (hva denne skal brukes til - live, bandøving, øving hjemme) osv kan du kanskje få noen gode råd om andre aktuelle ting/kombinasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et utfyllende svar, Greener!

Ja, jeg liker virkelig Ibanez'en, men jeg har jo veldig lite peil. Men synes action på den er veldig fin, lett-spilt, ingen fret-buzz eller døde bånd, + at jeg kjenner selgeren veldig personlig, så om det skulle være noe er jo den saken biff. Aria'n må jeg nesten spørre selger om jeg kan få litt mer info på, for det er kun denne infoen jeg sitter på as of now.

Men er 3000 for ME'n og Ibanezen en stiv pris? Begge er kun en måned gamle, bortimot ubrukt. Jeg synes det virker billig med tanke på prisene jeg finner på begge på nett, men jeg vet ikke hva som anses billig i forhold til nypris når det kommer til den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel ann på hva slaks musikk du liker å spille, stratocastern er ikke noe for heavy metal. :P Jeg personlig ville gått for ibanez for at den passer min sjanger og brettet er helt ok å få med seg.

Prøver du begge gitarene så vet du hvilken av dem du skal kjøpe, trust me. Kjøpe en gitar som du ikke har prøvd er litt dumt også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er 3000 for ME'n og Ibanezen en stiv pris? Begge er kun en måned gamle, bortimot ubrukt. Jeg synes det virker billig med tanke på prisene jeg finner på begge på nett, men jeg vet ikke hva som anses billig i forhold til nypris når det kommer til den slags.

Gjengs bruktpris er vel 50-30% av ny-pris, men hvis du kjenner selgeren og utstyret er nytt og nesten ubrukt - kanskje med gjenstående garanti osv så er vel 3k en grei pris. Ny-pris er kanskje ca 4-4500,- vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel ann på hva slaks musikk du liker å spille, stratocastern er ikke noe for heavy metal. :P

Ja, nei for det er aldri laget noe særlig heavy på en strat... Ehhh, eller vent nå litt..

De aria gitarene kom med både singelcoils og en kombinasjon av humbuckere og singelcoils, moderne to punkts trem og ganske flate gripebrett og store bånd. Det begynner fort å ligne på det relativt mange håraper fra 70/80 tallet spilte på det gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje med gjenstående garanti osv

Hvis selger har kvitteringen er det jo veldig enkelt. Reklamasjonsretten (som er på 5 år på disse produktene) følger varen, så da skal det stå igjen over 4 års "garanti" (som du kaller det, men i henhold til nyeste bestemmelser i kjøpsloven er det reklamasjonsrett som er korrekt ordbruk, da garanti er noe man gir utover kjøpslovens bestemmelser) :-)

Utover det må nok BRS spesifisere litt nærmere hva det skal brukes til og hvilken forsterker det skal brukes med, så er det lettere å gi tips. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skal bruke gitaren til alt fra rolig rock til hard metal. Jeg har sett på Aria straten, og den virket veldig god. Jeg må dog høre med karen med ibanezen om han har kvittteringer o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier ikke dy meg. Det er vel ikke vibarmen som gjør at den holder tuninga eller ikke?

lar man den være i fred så holder den tuningen, men det folk mener er hvis man bruker vibarmen aktivt på en slik billig gitar, så går den lett ut av tuning. den ibanezen som er nevnt her er forøvrig mye gitar for pengene og kan anbefales. Det er bare å ikke bruke tremoloen hvis man er redd for at gitaren blir ustemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.