Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

AC30CC2 for metal?


NCWP

Anbefalte innlegg

Ikke le. Eller, det er greit. Jeg vet tittelen er ille, feil, blasfemisk etc. Greia er at jeg har gått til diverse gitarbutikker i det siste, og forhørt meg om Vox sin AC30CC2. I løpet av de to gangene jeg har prøvd den, har jeg allerede blitt forelsket. Den høres nydelig ut, den ser flott ut, og prisen er veldig overkommelig. Problemet mitt er at jeg er ute etter en allsidig amp. Noe med en flott clean-tone, som jeg får med AC30'en, men også noe som passer for alternativ rock, blues, og en moderne metal sound (f.eks noe ala Tool). Jeg vet at jeg ber om mye, og etter det jeg har forstått er det lite som kan gjøre at jeg får det med en AC30CC2.

Jeg har tidligere blitt anbefalt å prøve forsterkeren med en Fulltone OCD, noe jeg gjorde i dag. Det resulterte i en veldig rund, men samtidig tørr/døende og grumsete sound. Jeg har også blitt anbefalt å prøve AmpTweaker sin TightMetal med den. Flere jeg har spurt sier at det gjelder å finne en riktig vreng for akkurat den ampen.

Jeg har også fått høre diverse meninger om AC30'en. Mange sier at dette hovedsaklig er en amp du skal spille rene toner på, mens jeg på 4SOUND i dag fikk høre "Nei, jeg mener hovedsaklig at den er en vreng-amp", og mer for en britisk rock-type sound.

Dette er noe jeg forresten har spurt om her på forumet fra før. Jeg vurderte en stund Mesa Boogie Mark V, fram til jeg så at den kostet 25 000 kr. Jeg har prøvd enten Fender Twin Reverb, eller Deluxe Reverb, men clean-kanalen appelerte ikke helt til meg. AC30'en har på en måte satt standaren for meg.

Konklusjon: Vil jeg kunne få det jeg ønsker ut av AC30'en med en viss vreng-pedal, eller må jeg finne en annen amp? Forslag til gode, allsidige amper til ca. 8000 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan du bruker en overdrive ala Fulltone har også mye å si..

Bruker du den som en distortionpedal fremfor en vreng amp, kan det fort gi en veldig gumsete og ullen lyd.

Her gjelder det å booste ampen for mer vreng ved å sette volum på fult, mens vrengen derimot skal settes på rundt 0-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du klarer å få den tykke metalltonen ut av en Ac-30, uansett hvor mange vrengpedaler du trør foran den. Med mindre du har en topp som du kobler til et kabinett som er lukket.

Men noen flere lydidealer hadde vært greit, for jeg vet om noen band som har lyd som kan oppnåes med AC30 og en god overdrive. Tool er dessverre ikke blant dem.

Tubescreamer er en fin overdrive, spesielt sammen med AC30, og du kan også prøve noen av Boss sine.

Endret av Curl-Head
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig lite bevandret innenfor metallsjangeren, men du får en helt sinnsyk distortion med uendelig sustain med Digitech "The Weapon". Dette er nok den barnsligste pedalen jeg noen gang har kjøpt, men på "metal distortion"-modusen (program 7) gir den deg en helt vanvittig heftig distortion. Jeg bruker enten den, eller en Fuzz Face på alle soloer for tiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, har hatt den pedalen selv.. Jeg solgte den fordi det var for mye i en boks, den bare føltes så barnslig som du sier, og.. useriøs? :lol:

Men den var indeed helt ekstrem i vrengen. Mye tight bunn som kom kun fra pedalen, den egenskapen er det ikke mange pedaler som har.

De skulle riktignok kontruert en rimelig pedal med kun den distortionlyden som fokus, da de andre effektene ikke var så veldig..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til gode, allsidige amper til ca. 8000 kr?

Fender Bassman '59 LTD ri :D Jim Marshall baserte sine første Marshalls på en 1959 modell Bassman, og det høres. Veldig allsidig amp som tar pedaler veldig godt. Jeg justerer amp'en slik at jeg får bitte-bittelitt brekkvreng, og lar en Xotic RC Booster gi "full" brekkvreng. Til solo slår jeg inn Xotic AC Boosteren. Fungerer ypperlig, og med humbuckere er det ikke noe problem å få nok vreng til...det meste :) Brukte Bassman går for rundt 8-9000,-. Sjekk på Finn. Har ligget et par der.

Vurderte å bytte til AC30 så sent som i forrige uke, men etter å ha prøvespilt et par så bestemte jeg meg for å beholde Bassman siden den låter langt klarere og mindre nasal.

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.