Web Analytics
Jump to content

AC30CC2 for metal?


NCWP
 Share

Recommended Posts

Ikke le. Eller, det er greit. Jeg vet tittelen er ille, feil, blasfemisk etc. Greia er at jeg har gått til diverse gitarbutikker i det siste, og forhørt meg om Vox sin AC30CC2. I løpet av de to gangene jeg har prøvd den, har jeg allerede blitt forelsket. Den høres nydelig ut, den ser flott ut, og prisen er veldig overkommelig. Problemet mitt er at jeg er ute etter en allsidig amp. Noe med en flott clean-tone, som jeg får med AC30'en, men også noe som passer for alternativ rock, blues, og en moderne metal sound (f.eks noe ala Tool). Jeg vet at jeg ber om mye, og etter det jeg har forstått er det lite som kan gjøre at jeg får det med en AC30CC2.

Jeg har tidligere blitt anbefalt å prøve forsterkeren med en Fulltone OCD, noe jeg gjorde i dag. Det resulterte i en veldig rund, men samtidig tørr/døende og grumsete sound. Jeg har også blitt anbefalt å prøve AmpTweaker sin TightMetal med den. Flere jeg har spurt sier at det gjelder å finne en riktig vreng for akkurat den ampen.

Jeg har også fått høre diverse meninger om AC30'en. Mange sier at dette hovedsaklig er en amp du skal spille rene toner på, mens jeg på 4SOUND i dag fikk høre "Nei, jeg mener hovedsaklig at den er en vreng-amp", og mer for en britisk rock-type sound.

Dette er noe jeg forresten har spurt om her på forumet fra før. Jeg vurderte en stund Mesa Boogie Mark V, fram til jeg så at den kostet 25 000 kr. Jeg har prøvd enten Fender Twin Reverb, eller Deluxe Reverb, men clean-kanalen appelerte ikke helt til meg. AC30'en har på en måte satt standaren for meg.

Konklusjon: Vil jeg kunne få det jeg ønsker ut av AC30'en med en viss vreng-pedal, eller må jeg finne en annen amp? Forslag til gode, allsidige amper til ca. 8000 kr?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvordan du bruker en overdrive ala Fulltone har også mye å si..

Bruker du den som en distortionpedal fremfor en vreng amp, kan det fort gi en veldig gumsete og ullen lyd.

Her gjelder det å booste ampen for mer vreng ved å sette volum på fult, mens vrengen derimot skal settes på rundt 0-1.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du klarer å få den tykke metalltonen ut av en Ac-30, uansett hvor mange vrengpedaler du trør foran den. Med mindre du har en topp som du kobler til et kabinett som er lukket.

Men noen flere lydidealer hadde vært greit, for jeg vet om noen band som har lyd som kan oppnåes med AC30 og en god overdrive. Tool er dessverre ikke blant dem.

Tubescreamer er en fin overdrive, spesielt sammen med AC30, og du kan også prøve noen av Boss sine.

Edited by Curl-Head
Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig lite bevandret innenfor metallsjangeren, men du får en helt sinnsyk distortion med uendelig sustain med Digitech "The Weapon". Dette er nok den barnsligste pedalen jeg noen gang har kjøpt, men på "metal distortion"-modusen (program 7) gir den deg en helt vanvittig heftig distortion. Jeg bruker enten den, eller en Fuzz Face på alle soloer for tiden :D

Link to comment
Share on other sites

haha, har hatt den pedalen selv.. Jeg solgte den fordi det var for mye i en boks, den bare føltes så barnslig som du sier, og.. useriøs? :lol:

Men den var indeed helt ekstrem i vrengen. Mye tight bunn som kom kun fra pedalen, den egenskapen er det ikke mange pedaler som har.

De skulle riktignok kontruert en rimelig pedal med kun den distortionlyden som fokus, da de andre effektene ikke var så veldig..

Edited by Troll
Link to comment
Share on other sites

Forslag til gode, allsidige amper til ca. 8000 kr?

Fender Bassman '59 LTD ri :D Jim Marshall baserte sine første Marshalls på en 1959 modell Bassman, og det høres. Veldig allsidig amp som tar pedaler veldig godt. Jeg justerer amp'en slik at jeg får bitte-bittelitt brekkvreng, og lar en Xotic RC Booster gi "full" brekkvreng. Til solo slår jeg inn Xotic AC Boosteren. Fungerer ypperlig, og med humbuckere er det ikke noe problem å få nok vreng til...det meste :) Brukte Bassman går for rundt 8-9000,-. Sjekk på Finn. Har ligget et par der.

Vurderte å bytte til AC30 så sent som i forrige uke, men etter å ha prøvespilt et par så bestemte jeg meg for å beholde Bassman siden den låter langt klarere og mindre nasal.

Edited by Byljer
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.