Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar!


'Da Viking

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny her, og trenger en ny gitar. Nå spiller jeg på en Hagstrøm Ultra Swede, en meget god gitar, men jeg føler jeg har vokst litt i fra den. Derfor trenger jeg en ny gitar, men sliter veldig med valg, og derfor håpet jeg dere kunne hjelpe meg med det!

Jeg spiller:

Hardcore / Post-Hardcore (Dance Gavin Dance, We came as Romans)

Alternative (Breaking Banjamin, Skillet, I The Mighty)

Metalcore (Confide, Underoath)

Blues (Stevie Ray Vaughn, Gary Moore)

U2-pop (U2, The Dangerous Summer)

(Jazz) (Peter White, Annen funk)

(Klassisk rock) (Led Zeppelin, Guns n' Roses)

Andre krav:

2 Humbuckere

Kvalitet på gitar

Under 10.000 kr, men kan strekke meg litt lenger om nødvendig

Fin finish

Takk! :)

Edit: Trykkleif

Endret av 'Da Viking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk tenkt på V-gitar, men det er fryktelig frustrerende å sitte og spille på en slik en...

En V-gitar er faktisk ganske grei å spille sittende med, dog blir man "tvunget" til å spille på den slik som man spiller klassisk gitar. Ikke at det er noen ulempe i mine øyne, men jeg vet om andre som ikke er så begeistret for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En V-gitar er faktisk ganske grei å spille sittende med, dog blir man "tvunget" til å spille på den slik som man spiller klassisk gitar. Ikke at det er noen ulempe i mine øyne, men jeg vet om andre som ikke er så begeistret for det.

Jeg klarer ikke å spille klassisk-stil.. Blir sliten i venstrearmen (men det er sikkert bare fordi jeg er så liten og har korte armer..).

Uansett, jeg svarte bare Gibson fordi det er veldig typisk å havne på en slik..

ESP har uansett mye fint, samme med Schecter også. Dog er de to sistnevnte kanskje litt for metall?

Er floyd rose akseptabelt?

Jeg forestiller meg med din spillestil en PRS:

PRS Standard McCarty

PRS SE Stoptail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av de her på forumet som svarer at man kan spille hva som helst på hvilken som helst gitar, men her er det vanskelig å finne en gitar som passer like godt til alt, altså. Jazz og metalcore blir liksom litt i hver sin ende.

Har du tenkt å beholde den Hagstrømen, eller skal du ha bare en gitar?

Hvilket lydideal/stilretning er viktigst for deg å ha en god gitar til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt sett på en Edwards LP eller en allsidig Ibanez Prestige med en supertight pikcup i bridge og en flott, ren pickup i hals.

MEN, det er så ufattelig mye å velge mellom, og når du ikke har noe anelse om hva du vil ha, så vil nok de fleste forslag være personlige preferanser.. ;)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Davidsen: Skal sjekkes! Takk for svar.

ErlendB: ESP har mye fint, ja! Schecter blir som du sier litt mye metall. Liker dessuten ikke designet på de fleste... Floyd Rose er smerte, trøbbel med nedstemming (så vidt jeg har erfart) og holder heller ikke så godt på stemming, noe som er viktig ettersom det blir gigs osv.. Har sett på PRS, de har mye fint! Skal tas med i beregninga ;)

Castor: Hagstrømen spiller ganske bra jazz på necken, og kan virkelig sparke fra seg på bro-pickupen! Den skal definitivt beholdes, av emosjonelle grunner :) Lydidealet mitt er vanskelig å beskrive.. Hør på "All New Materials" av Periphery, samt "To Move On Is To Grow" av We Came As Romans. Der har du en idé.

Troll: Edwards = kvalitet? Har du noe erfaring? Jeg spiller mye :) Ibanez-gitarer liker jeg ikke utseendet på, blir litt.. Kantete?

Jeg er ute etter noe som ikke blir Schecter Hellraiser-stil (eller gitarer fra andre svartmetall-band). Skal også ha god lyd (selvfølgelig) og være god å spille på. PRSer er gode å spille på, og det er noe i den duren jeg leter etter. Muligens en Schecter Solo 6 (LP rip-off), hvis det er mulig å få tak i til god pris i Norge.

Edit: Altså, om jazz-delen er vanskelig å få til, er ikke det et stort problem.. :)

Takk for svar, alle sammen! :)

Endret av 'Da Viking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som har eid en Edwards kan nok skrive under på at det er utrolig mye gitar for pengene.. jeg har selv ikke fått spilt på de ennå, da de ikke er så allverdens lette å få kloa på.

Men skulle jeg kjøpt uten å prøve, så det en av gitarene jeg har fått god tillitt til pga ryktene de har. Japan-gitarer til under 10k er gode greier.

Sjekk denne ut da:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Davidsen: Skal sjekkes! Takk for svar.

ErlendB: ESP har mye fint, ja! Schecter blir som du sier litt mye metall. Liker dessuten ikke designet på de fleste... Floyd Rose er smerte, trøbbel med nedstemming (så vidt jeg har erfart) og holder heller ikke så godt på stemming, noe som er viktig ettersom det blir gigs osv.. Har sett på PRS, de har mye fint! Skal tas med i beregninga ;)

Castor: Hagstrømen spiller ganske bra jazz på necken, og kan virkelig sparke fra seg på bro-pickupen! Den skal definitivt beholdes, av emosjonelle grunner :) Lydidealet mitt er vanskelig å beskrive.. Hør på "All New Materials" av Periphery, samt "To Move On Is To Grow" av We Came As Romans. Der har du en idé.

Troll: Edwards = kvalitet? Har du noe erfaring? Jeg spiller mye :) Ibanez-gitarer liker jeg ikke utseendet på, blir litt.. Kantete?

Jeg er ute etter noe som ikke blir Schecter Hellraiser-stil (eller gitarer fra andre svartmetall-band). Skal også ha god lyd (selvfølgelig) og være god å spille på. PRSer er gode å spille på, og det er noe i den duren jeg leter etter. Muligens en Schecter Solo 6 (LP rip-off), hvis det er mulig å få tak i til god pris i Norge.

Edit: Altså, om jazz-delen er vanskelig å få til, er ikke det et stort problem.. :)

Takk for svar, alle sammen! :)

Angående Floyd Rose er du helt på jordet.

INGENTING holder stemminga så bra som en kvalitets Floyd (her finnes det mange crappy utgaver) som er riktig satt opp og justert.

Bruker selv en gitar med Floyd til nedstemming, og den trengs kun å stemmes ved strengeskifte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Floyd Rose er du helt på jordet.

INGENTING holder stemminga så bra som en kvalitets Floyd (her finnes det mange crappy utgaver) som er riktig satt opp og justert.

Bruker selv en gitar med Floyd til nedstemming, og den trengs kun å stemmes ved strengeskifte :)

Veldig digg at den holder stemminga så bra. Men for mye stress og ting å tukle med spør du meg, kjedlig om man ikke finner / har en unbrako for hånd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig digg at den holder stemminga så bra. Men for mye stress og ting å tukle med spør du meg, kjedlig om man ikke finner / har en unbrako for hånd :P

Har 8 gitarer med Floyd (Gotoh og Schaller originaler) og alle holder stemminga like bra.

Er bare stress og tukling til du blir vant til de, skifter strenger raskere på gitarene mine med Floyd enn uten :)

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare stress og tukling til du blir vant til de, skifter strenger raskere på gitarene mine med Floyd enn uten :)

Skal være enig i at en god Floyd holder stemmingen vel så godt som en fast stol, men hva i all verden kløner du med når det gjelder å skifte strenger på en gitar med fast stol etter..?

(siden det går raskere på Floyd gitarer altså :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.