Web Analytics
Jump to content

Ny gitar!


'Da Viking
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny her, og trenger en ny gitar. Nå spiller jeg på en Hagstrøm Ultra Swede, en meget god gitar, men jeg føler jeg har vokst litt i fra den. Derfor trenger jeg en ny gitar, men sliter veldig med valg, og derfor håpet jeg dere kunne hjelpe meg med det!

Jeg spiller:

Hardcore / Post-Hardcore (Dance Gavin Dance, We came as Romans)

Alternative (Breaking Banjamin, Skillet, I The Mighty)

Metalcore (Confide, Underoath)

Blues (Stevie Ray Vaughn, Gary Moore)

U2-pop (U2, The Dangerous Summer)

(Jazz) (Peter White, Annen funk)

(Klassisk rock) (Led Zeppelin, Guns n' Roses)

Andre krav:

2 Humbuckere

Kvalitet på gitar

Under 10.000 kr, men kan strekke meg litt lenger om nødvendig

Fin finish

Takk! :)

Edit: Trykkleif

Edited by 'Da Viking
Link to comment
Share on other sites

Har faktisk tenkt på V-gitar, men det er fryktelig frustrerende å sitte og spille på en slik en...

En V-gitar er faktisk ganske grei å spille sittende med, dog blir man "tvunget" til å spille på den slik som man spiller klassisk gitar. Ikke at det er noen ulempe i mine øyne, men jeg vet om andre som ikke er så begeistret for det.

Link to comment
Share on other sites

En V-gitar er faktisk ganske grei å spille sittende med, dog blir man "tvunget" til å spille på den slik som man spiller klassisk gitar. Ikke at det er noen ulempe i mine øyne, men jeg vet om andre som ikke er så begeistret for det.

Jeg klarer ikke å spille klassisk-stil.. Blir sliten i venstrearmen (men det er sikkert bare fordi jeg er så liten og har korte armer..).

Uansett, jeg svarte bare Gibson fordi det er veldig typisk å havne på en slik..

ESP har uansett mye fint, samme med Schecter også. Dog er de to sistnevnte kanskje litt for metall?

Er floyd rose akseptabelt?

Jeg forestiller meg med din spillestil en PRS:

PRS Standard McCarty

PRS SE Stoptail

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel en av de her på forumet som svarer at man kan spille hva som helst på hvilken som helst gitar, men her er det vanskelig å finne en gitar som passer like godt til alt, altså. Jazz og metalcore blir liksom litt i hver sin ende.

Har du tenkt å beholde den Hagstrømen, eller skal du ha bare en gitar?

Hvilket lydideal/stilretning er viktigst for deg å ha en god gitar til?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville absolutt sett på en Edwards LP eller en allsidig Ibanez Prestige med en supertight pikcup i bridge og en flott, ren pickup i hals.

MEN, det er så ufattelig mye å velge mellom, og når du ikke har noe anelse om hva du vil ha, så vil nok de fleste forslag være personlige preferanser.. ;)

Edited by Troll
Link to comment
Share on other sites

Davidsen: Skal sjekkes! Takk for svar.

ErlendB: ESP har mye fint, ja! Schecter blir som du sier litt mye metall. Liker dessuten ikke designet på de fleste... Floyd Rose er smerte, trøbbel med nedstemming (så vidt jeg har erfart) og holder heller ikke så godt på stemming, noe som er viktig ettersom det blir gigs osv.. Har sett på PRS, de har mye fint! Skal tas med i beregninga ;)

Castor: Hagstrømen spiller ganske bra jazz på necken, og kan virkelig sparke fra seg på bro-pickupen! Den skal definitivt beholdes, av emosjonelle grunner :) Lydidealet mitt er vanskelig å beskrive.. Hør på "All New Materials" av Periphery, samt "To Move On Is To Grow" av We Came As Romans. Der har du en idé.

Troll: Edwards = kvalitet? Har du noe erfaring? Jeg spiller mye :) Ibanez-gitarer liker jeg ikke utseendet på, blir litt.. Kantete?

Jeg er ute etter noe som ikke blir Schecter Hellraiser-stil (eller gitarer fra andre svartmetall-band). Skal også ha god lyd (selvfølgelig) og være god å spille på. PRSer er gode å spille på, og det er noe i den duren jeg leter etter. Muligens en Schecter Solo 6 (LP rip-off), hvis det er mulig å få tak i til god pris i Norge.

Edit: Altså, om jazz-delen er vanskelig å få til, er ikke det et stort problem.. :)

Takk for svar, alle sammen! :)

Edited by 'Da Viking
Link to comment
Share on other sites

De fleste som har eid en Edwards kan nok skrive under på at det er utrolig mye gitar for pengene.. jeg har selv ikke fått spilt på de ennå, da de ikke er så allverdens lette å få kloa på.

Men skulle jeg kjøpt uten å prøve, så det en av gitarene jeg har fått god tillitt til pga ryktene de har. Japan-gitarer til under 10k er gode greier.

Sjekk denne ut da:

Link to comment
Share on other sites

Davidsen: Skal sjekkes! Takk for svar.

ErlendB: ESP har mye fint, ja! Schecter blir som du sier litt mye metall. Liker dessuten ikke designet på de fleste... Floyd Rose er smerte, trøbbel med nedstemming (så vidt jeg har erfart) og holder heller ikke så godt på stemming, noe som er viktig ettersom det blir gigs osv.. Har sett på PRS, de har mye fint! Skal tas med i beregninga ;)

Castor: Hagstrømen spiller ganske bra jazz på necken, og kan virkelig sparke fra seg på bro-pickupen! Den skal definitivt beholdes, av emosjonelle grunner :) Lydidealet mitt er vanskelig å beskrive.. Hør på "All New Materials" av Periphery, samt "To Move On Is To Grow" av We Came As Romans. Der har du en idé.

Troll: Edwards = kvalitet? Har du noe erfaring? Jeg spiller mye :) Ibanez-gitarer liker jeg ikke utseendet på, blir litt.. Kantete?

Jeg er ute etter noe som ikke blir Schecter Hellraiser-stil (eller gitarer fra andre svartmetall-band). Skal også ha god lyd (selvfølgelig) og være god å spille på. PRSer er gode å spille på, og det er noe i den duren jeg leter etter. Muligens en Schecter Solo 6 (LP rip-off), hvis det er mulig å få tak i til god pris i Norge.

Edit: Altså, om jazz-delen er vanskelig å få til, er ikke det et stort problem.. :)

Takk for svar, alle sammen! :)

Angående Floyd Rose er du helt på jordet.

INGENTING holder stemminga så bra som en kvalitets Floyd (her finnes det mange crappy utgaver) som er riktig satt opp og justert.

Bruker selv en gitar med Floyd til nedstemming, og den trengs kun å stemmes ved strengeskifte :)

Link to comment
Share on other sites

Angående Floyd Rose er du helt på jordet.

INGENTING holder stemminga så bra som en kvalitets Floyd (her finnes det mange crappy utgaver) som er riktig satt opp og justert.

Bruker selv en gitar med Floyd til nedstemming, og den trengs kun å stemmes ved strengeskifte :)

Veldig digg at den holder stemminga så bra. Men for mye stress og ting å tukle med spør du meg, kjedlig om man ikke finner / har en unbrako for hånd :P

Link to comment
Share on other sites

Veldig digg at den holder stemminga så bra. Men for mye stress og ting å tukle med spør du meg, kjedlig om man ikke finner / har en unbrako for hånd :P

Har 8 gitarer med Floyd (Gotoh og Schaller originaler) og alle holder stemminga like bra.

Er bare stress og tukling til du blir vant til de, skifter strenger raskere på gitarene mine med Floyd enn uten :)

Edited by Debris
Link to comment
Share on other sites

Er bare stress og tukling til du blir vant til de, skifter strenger raskere på gitarene mine med Floyd enn uten :)

Skal være enig i at en god Floyd holder stemmingen vel så godt som en fast stol, men hva i all verden kløner du med når det gjelder å skifte strenger på en gitar med fast stol etter..?

(siden det går raskere på Floyd gitarer altså :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.