Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Diskant problem på gibson planke


pdkorva

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg kjøpte en gibson custom goldtop 1957 planke for ett år tilbake, å er strålende fornøyd, men sliter litt med diskant.

Dette problemet oppstår når jeg ruller av volumet litt på gitaren, da blir lyden skikkelig kjip mister mesteparten av toppen, så da ender med å ha volume på full rulle slik at jeg må slite med diverse boost pedaler og annet gøy for å erstatte funksjonen til volumen på gitaren. Dette gjelder forøvrig alle pickup kombinasjonene.

Noen som har noen tips?

Endret av pdkorva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

haha er det mulig å ikke bruke google?:P

Takk for raske svar gutter! :)

Er det vanlig å gjøre det eller? Såvidt meg bekjent er gitaren, som gibson sier så fint "utsmykket" med bumblebee kondiser, sånn jeg forstår det må jeg bytte ut dem for å få løst problemet? Å jeg antar at dette da må gjøres på begge volume potene på gitaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kondisene du har står vel på tonekontrollene, mens disse skal stå på volum potenene...?

Mulig jeg tar feil her.

Men uansett hadde det vært greit om du oppdaterer posten etter å ha testet dette. Kunne tenkt meg noe slikt selv.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, hvis du har 4 kontrollere som på vanlige LP, så må du nok gjøre det med begge.

Det du også kan gjøre, er å prøve med litt lavere verdier på kondensatorer istedenfor, det vil gi deg noe mer treble.

Det er nemlig ikke sikkert at elektronikken i gitaren din er koblet opp slik som i linken til SD.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njei, det vil ikke bli merkverdig mer diskant på gitaren hvis han ruller av på volumkontrollen. Det er nemlig slik at det er volumkontrollen som fjerner diskanten i dette tilfellet. Tonekontrollene kan fjerne enda mer diskant for den som liker slikt.

Som nevnt et par ganger før, så kan all "elektronikken" i en gitar, såsant det ikke sitter noe batteri der, bare fjerne lyd. Ikke forsterke. Det er jo merkelig at gitarister finner seg i det, men slik er det jo.

Det billigste i dette tilfellet er å montere treble bleed på volumkontrollene. Man må ha et sett på per volumkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er det noe jeg ikke får med meg her?

En 57 custom Goldtop HAR vel 50's wiring. Det er derfor du mister diskant når volumet dras ned.

Hvis du lodder om til modern wiring vil ikke diskanten påvirkes noe særlig av at du drar ned volumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gitarer med passive pickups og trad koblinger mister diskanten når man drar ned volumet. Samme mom det er 50's eller moderne på en LP f.eks

Men det er vel ofte i alle fall en viss forskjell i praksis mellom 50's og "moderne" - 50's gir volumkontrollen en høyere demping av lyden i første del av arbeidsområdet og diskanten ivaretas i noen grad bedre.

Men irriterer man seg over diskant-tap er et filter over volumkontrollen den egentlige eneste løsningen som utgjør noen stor forskjell (treble bleed) Jeg anbefaler å eksperimentere en del med både motstands og kondensator verdi - også for hver pickup/pot på en LP

Hvis man synes volumkontrollen virker for ujevnt og/eller man ønsker seg mer diskant også med "alt på 10" er endring av potensiometer størrelse eller f.eks et tilpasset RS-Kit løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Hvis du lodder om til modern wiring vil ikke diskanten påvirkes noe særlig av at du drar ned volumet.

Det er da vitterlig omvendt(?) Men hvis det allerede er 50's wiring i gitaren til OP, så må det jo sterkere lut til, som folk nevner, treble bleed eller ny og bedre elektronikk. Hvis OP ikke bruker tonekontroll, så kan den jo til og med kobles ut - men det er kanskje for drøyt...

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 50's wiring på R-modellene ja. Tidligere nevnte RS-Kit som forhandles av Vintagegitar her i Norge, anbefales på det sterkeste. Har det i begge mine CS-Gibsons, samt to av tre Fendere. Det er en merkbar forbedring i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et RS-kit er jo i og for seg det samme bare at du kjøper noen CTS pots av god kvalitet og de hiver inn en "treble bleed" mod,

så har du penger kjøp et RS-kit viss ikke så tar du å bestiller en kondis og en motstand fra elfa elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.