Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Diskant problem på gibson planke


pdkorva

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ahright!

Har kikket på vintagegitar sidene, og der står det at settet leveres med enten jensen eller med bumblebee.

Hva er forskjellen på de to? de bumblebee kondensatorene er de av like verdier som jeg har fra før av, eller er det bare samme fabrikanten bare med andre verdier enn det som står i gitaren fra før av?

En annen ting som også man måtte velge, var om man skal ha "short shaft" eller "long shaft" hva menes med det?

Takk for god hjelp så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vitterlig omvendt(?) Men hvis det allerede er 50's wiring i gitaren til OP, så må det jo sterkere lut til, som folk nevner, treble bleed eller ny og bedre elektronikk. Hvis OP ikke bruker tonekontroll, så kan den jo til og med kobles ut - men det er kanskje for drøyt...

DJ

--

Jeg kunne sverge på at det var som jeg sa, men jeg skal være den første til å innrømme det om jeg har tatt feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Enda ett spørsmål dukket nettopp opp.

Det rs settet som jeg finner hos vintagegitar "Premium Vintage Kit for Gibson" inneholder jo også potmetre.

Er det nødvendig å bytte disse også? eller vil det holde med den kondensator/motstand koblingen?

Jeg antar også at koblingsskjema medfølger?

Endret av pdkorva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et RS-kit gjør seg uansett gitar, etter min oppfatning, og ja, potmeterene er med på "å gjøre susen". Koblingsskjema følger med premium-kitene.

Når det gjelder Treble-bleed, følger det med RS-kitene til Fendere, og jeg prøvde å sette på den kondisen en gang, men tok den fort av igje, da jeg syntes lyden på fullt volum mistet "noe". Mulig det var ørene mine/hodet mitt som spilte meg et puss, men det er så.

Bare så det er sagt, så er et RS-Kit en anerkjent oppgradering for både Fendere og Gibsons, uansett prisklasse, og det koster ikke all verden heller. Er man litt erfaren med loddebolten, er det ingen sak å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare vil prøve en treble-bleed krets kan du heller bare kjøpe noen motstander og kondensatorer hos f.eks Elfa. Dette er jo ting som koster småpenger når det ikke er en "gitardeler" forhandler som selger delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også helt enig i at du sikkert kan finne både tilsvarende pots og kondiser som i RS-kitet hvor som helst, og til en rimeligere penge, men RS-kitet er...vel, et ferdig plukket kit med medfølgende koblingsskjema. Enkelt og veldig greit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda RS kit'ene er greie de, men hvis poenget er å prøve et treble-bleed filter som består av en motstand og en liten kondensator, så er det adskillig rimeligere å bare kjøpe de komponentene for noen kronestykker. På en LP er det også en enkel ting å teste ut ulike verdier, da man kan bruke en liten ledningsbit og teste ut ulike verdier "i farta"

Det er noen muligheter her - en enkelt kondensator, en kondensator i serie med en motstand eller en motstand og kondensator i parallell. Jeg ville prøvd noen ulike variasjoner og verdier. RS guitarworks kit'ene er nok glimrende de, men å tilpasse hva som gjør et slikt filter "spiselig" for ulike personer og tross i alt ganske ulike gitarer tror jeg ikke de har klart.

Akkurat treble-bleed kretser er det litt delte meninger om, og mange liker de ikke i det hele tatt. Men hvis utgangspunktet er slik det er for trådstarter, så tror jeg dette kan være en god løsning om han finner en en passelig verdi på filtere som han synes fungerer godt i praksis. Det koster veldig lite å eksperimentere litt i dette tilfellet.

Når det gjelder Treble-bleed, følger det med RS-kitene til Fendere, og jeg prøvde å sette på den kondisen en gang, men tok den fort av igje, da jeg syntes lyden på fullt volum mistet "noe". Mulig det var ørene mine/hodet mitt som spilte meg et puss, men det er så.

He-he, ja det vil jeg nesten tro, da kondensatoren i praksis er kortsluttet når volumet står på 10. Men det er som du sier - noen ganger tror man at man hører noe som ikke.. osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle prøvd dette treble-bleed filteret ville jeg kjøpt f.eks:

0,001 + 0,002 yF kondensatorer

50k + 100k + 130k + 180k motstander

Da kan du prøve kondensatoren alene (0.001 fungerer kanskje best)

50k + 0.001 i parallell

50k + 0.002 i parallell

100k + 0.001 i parallell

100k + 0.002 i parallell

..du skjønner tegninga

Og f.eks 100k i serie med 0.001

Her er grunnskjemaet: http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=treble_bleed

Det blir samme kobling uansett eksisterende kobling/gitar egentlig. Filteret kobles mellom "inngang" og "utgang" på volum potensiometeret. På tegningen er kondensatoren og motstanden koblet i parallell, seriekobler (ben mot ben) du de to komponentene fungerer filteret litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener, det hadde antagelig vært noe smartere, men jeg bestilte settet (hvilket ankom idag) før jeg leste din post, ellers hadde jeg antagelig gjort som du beskrev.

Settet er hvertfall i hus, så da må jeg bare få rota opp loddebolten å ett par stødige hender.

Jeg åpnet for første gang dekselet over potsa på gitaren idag, å jeg må si jeg strengt tatt ble overrasket over hvordan jordingen er utført, loddet rett på potsa. Hadde det vært så vanskelig å få potsa med ett ekstra loddepunkt som er jord, for å gjøre det hele noe mer ryddig?

La også merke til at "armeringen" på trådene som går til pickupene også var loddet på potsa for å bli jordet. Hvordan er det å jorde disse, uten å ødelegge isolasjonen på trådene?

Endret av pdkorva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpnet for første gang dekselet over potsa på gitaren idag, å jeg må si jeg strengt tatt ble overrasket over hvordan jordingen er utført, loddet rett på potsa. Hadde det vært så vanskelig å få potsa med ett ekstra loddepunkt som er jord, for å gjøre det hele noe mer ryddig?

He-he virker nok merkelig hvis du er vant til moderne elektronikk, men dette er fast standard på gitarer og har vært det siden 50 tallet - som det meste annet hva angår gitarer :)

La også merke til at "armeringen" på trådene som går til pickupene også var loddet på potsa for å bli jordet. Hvordan er det å jorde disse, uten å ødelegge isolasjonen på trådene?

Ja, skjermen er loddet til jord - men hva er det egentlig du spør om? om det går greit å repetere øvelsen? Da vil jeg si at jo, har du en kraftig bolt og lodder raskt, så går det greit det. Er du litt i tvil er det ingen ting i veien for å snitte opp skjermen, tvinne den litt og så lodde den fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.