Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til en nybegynner


pauls1

Anbefalte innlegg

Dessuten er vel de fleste gitarhøytalere ganske flate i frekvensområdet fra 200Hz til 1kHz.

Målt i infinite baffel og med en solid dose glatting på frekvenskurven er de det ja. I praksis? not so much.. Det er nettopp spesielt oppbrytningene i papirkoner og dermed en solid "berg og dalbane" i visse frekvensavsnitt som gjør at de låter såpass forskjellig og særpreget. Parret med en ikke alt for sofistikert måte å måle følsomhet på gir dette ikke alt for pålitielige følsomhetsmålinger - voila, mitt argument i utgangspunktet.

Sagt på godt norsk - har du en peak i frekvenskurven ved den frekvensen du måler følsomheten ved, har du en følsomhetsmåling som ikke sier så mye om totalt output for de midlere frekvenser.

Vel, jeg skal ikke trekke dette ut i det uendelige hva angår måleteknikk, ulike måter å problematisere oppgitte data i datablader osv. Vi er vel stort sett enige om hva ting er, og hvorfor de er som de er. Det er vel bare teoretikeren i meg som føler et behov for å belyse problemer ved enkelte mer eller mindre vedtatte sannheter.

Hvis noen bare starter en tråd hvor de hevder at den totale resistansen i spolen på en pickup er det som avgjør output nå, så er vi i gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Følsomheten i høyttalerelementet kan jo variere med 8-10dB fra combo/kabinett til combo/kabinett. Det kan ha vel så mye å si for lydtrykket som effekten i forsterkeren.

Det var ment som en støtte til dette innlegget. Effektiviteten til en høytaler har MYE å si for volumet.

Bortsett fra at jeg syns at det er et poeng, ser jeg heller ikke vitsen med å teorisere høytalereffektivitet noe mer for en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp begrensninger av frekvensområder og framheving av mellomtoneregisteret var viktig i begge konstruksjonene.

Dette er ting som vi driver og regner på i skoletiden og etter skolen hver eneste dag nesten.. Kostruksjon av filtre, småsignalfortserkere, klass A, B, A/B-trinn osv..

Og jeg kan trygt fortelle at forsterkere er konstruert ved et gitt frekvensspekter/område og hva som skal komme ut av høyttaleren bestemmes i minst like stor grad av både start og utgangstrinnet.

Tror mange er klar over ting som blir diskutert her, men det er fortsatt et OK pekepinn for normale mennesker å gå utfra effekten på utgangstrinnet.

At en forsterker på 2w kan spille like høyt som en på 100w er gammelt nytt, men hvor bra det låter og hvor stort del av lydbildet det dekker mtp dynamikk og kraft, er en helt annen ting. Og jeg tørr, med hånden på hjertet, å si at det er OK å gå utfra atdet er nok med rundt 50w transistorkraft i bandsammenheng uten å tenke for mye på høyttalere, spesielt i en lav prisklasse.. Forsterkning koster båndbredde i frekvensspekteret, og omvendt.. Og da er det greit å ha "litt å gå på" mtp kraft..

Gitarister har nå i mange tiår kjøpt forsterkere mtp kraft uten å studerer databladet til høyttalerene, og det har så langt gått helt greit.

Og for å unngå misforståelser så har jeg aldri stemplet meg som en høyttalerekspert og påstått at det du sier er totalt feil heller. Jeg bare sier at det er en del ting man kan la være å tenke på ved sånne små, enkle tilfeller. Hvis det er noen som liker å komme med falske fakta angående tekniske ting uten å ha noen teknisk forståelse, så er det ihvertfall ikke meg.

Om en moderator splitter tråden, så kan det bli en interessant diskusjon for min del.. Men å ødelegge tråder der en person ber om generelle råd til forsterkere, er helt meningsløst.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøøøø.. e-hem.. Beklager så mye. Her tok ting sin egen retning ja gitt.

Vox VT er greie forsterkere som låter bra. I mine ører låter de langt bedre enn f.eks Line6 når det kommer til å "etterape" klassiske forsterkermodeller fra Marshall, Fender osv. De nye Fender Mustang forsterkerne får også god omtale ser jeg, men jeg har ikke prøvd de selv. Ser de har en modell med 12" høyttaler og 100watt forsterker-del så den skulle vel i alle fall sikkert kunne spille høyt nok til det meste. Ellers er vel alt det du nevner helt kurante forsterkere. Det blir fort et spørsmål om smak og behag. Noen skal spille Metal og andre Country, så det er ikke så rart at folk har relativt ulik oppfatning av hva som er bra eller dårlig. Jo lengre man spiller, jo mer får man gjerne øynene opp for den særegne lyden i mer klassiske rørforsterkere o.l. og dermed blir alt sånn "nybegynnerutstyr" plutselig "dårlig"

De små rørforsterkerne på 5w og oppover kan også være et alternativ, men da kreves det fort at du begynner å kjøpe effekter (pedaler) samt at de i all hovedsak gir deg "en enkelt type lyd" fremfor en stor variasjon slik som modelingforsterkere som Vox VT, Line6 osv.

Det ble mye viss-vass om effekt og slikt i denne tråden, og jeg beklager det. Men transistor/modeling forsterkere med 30-50watt og 10-12" høyttaler er som oftest mer enn høylytte nok til å spille sammen med andre.

Ta gjerne en kikk på del 4 i gitarguiden : http://gitarnorge.no/artikkel/194/den-store-gitarguiden

Du får ikke noe fasitsvar der, men kanskje mye nyttig informasjon og noen forklaringer på ulike begreper osv.

Velkommen til forumet forresten! Og det er forøvrig flere her enn man kanskje skulle tro, som opererer i samme divisjon hva angår både alder og nivå på gitarspillingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også skrive under på at jeg har bedre erfaring med Vox VT enn med Line6-forsterkere. Spesielt under noe høyere volumstyrker.

I et så lavt budsjett, så er det kanskje greit å gå for en grei, allround forsterker som har det meste man trenger.

Det som er så fint med VT er at de har det meste man trenger av effekter og lydvariasjon.. Slike amper kan man bruke til å finne ut hva man skal gå for av effekter og lyder i ettertid når man begynner å forme sin egen lyd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøøøø.. e-hem.. Beklager så mye. Her tok ting sin egen retning ja gitt.

Vox VT er greie forsterkere som låter bra. I mine ører låter de langt bedre enn f.eks Line6 når det kommer til å "etterape" klassiske forsterkermodeller fra Marshall, Fender osv. De nye Fender Mustang forsterkerne får også god omtale ser jeg, men jeg har ikke prøvd de selv. Ser de har en modell med 12" høyttaler og 100watt forsterker-del så den skulle vel i alle fall sikkert kunne spille høyt nok til det meste. Ellers er vel alt det du nevner helt kurante forsterkere. Det blir fort et spørsmål om smak og behag. Noen skal spille Metal og andre Country, så det er ikke så rart at folk har relativt ulik oppfatning av hva som er bra eller dårlig. Jo lengre man spiller, jo mer får man gjerne øynene opp for den særegne lyden i mer klassiske rørforsterkere o.l. og dermed blir alt sånn "nybegynnerutstyr" plutselig "dårlig"

De små rørforsterkerne på 5w og oppover kan også være et alternativ, men da kreves det fort at du begynner å kjøpe effekter (pedaler) samt at de i all hovedsak gir deg "en enkelt type lyd" fremfor en stor variasjon slik som modelingforsterkere som Vox VT, Line6 osv.

Det ble mye viss-vass om effekt og slikt i denne tråden, og jeg beklager det. Men transistor/modeling forsterkere med 30-50watt og 10-12" høyttaler er som oftest mer enn høylytte nok til å spille sammen med andre.

Ta gjerne en kikk på del 4 i gitarguiden : http://gitarnorge.no/artikkel/194/den-store-gitarguiden

Du får ikke noe fasitsvar der, men kanskje mye nyttig informasjon og noen forklaringer på ulike begreper osv.

Velkommen til forumet forresten! Og det er forøvrig flere her enn man kanskje skulle tro, som opererer i samme divisjon hva angår både alder og nivå på gitarspillingen :)

Kan også skrive under på at jeg har bedre erfaring med Vox VT enn med Line6-forsterkere. Spesielt under noe høyere volumstyrker.

I et så lavt budsjett, så er det kanskje greit å gå for en grei, allround forsterker som har det meste man trenger.

Det som er så fint med VT er at de har det meste man trenger av effekter og lydvariasjon.. Slike amper kan man bruke til å finne ut hva man skal gå for av effekter og lyder i ettertid når man begynner å forme sin egen lyd! :)

Takk for svar så langt.( Ble mange poster jeg ikke skjønner en drit av, men det kommer kanskje etter hvert :)) Mener jeg har lest at røramper krever litt volum for å gi bra lyd. Det passer dårlig hjemme i stua da det ikke er bare vakre toner som kommer ut av gitaren min. (Ikke gitarens feil tror jeg ;))

Grunnen til at jeg ser etter såpass rimelige amper er at jeg som sagt er ganske grønn og vil ikke legge så mye penger i det før jeg ser hvilken vei det går.

Skal prøve å rekke den lokale pusheren til helgen og se om de har VOX VT'n.

Dem jeg listet opp i første posten, er dem helt håpløse ? eller er noen av dem brukbare ? Så en nevnte Roland XL40 i en av di første postene.

Endret av pauls1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle forsterkerne du nevnte i din første post er sikkert helt ok. Jeg har ikke prøvd alle, men det meste i denne pris/størrelse klassen er egentlig helt ok.

Jeg nevnte Vox VT fordi jeg synes det er en forsterker som låter overraskende bra til mer klassisk rock og country, og dessuten en forsterker du kan leve relativt lenge med til tross for at de er rimelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg besøkt den lokale instrumentsjappa og fått demonstrert noen amper.

Har bestemt meg for å vente med røramp til jeg ser hvordan det går med fremgangen i gitarspillinga.

Tror jeg bestemmer meg for en modeleringsforsterker som jeg kan leke meg med inntil videre. Har falt litt for Line6 Spider IV 75w og Fender Mustang III.

Og da er det store spørsmålet: Hvilken passer best til mitt bruk? (beskrevet i første posten)

Er det noen som har erfaringer med de to forsterkerne og kan anbefale hvilken jeg bør velge så er jeg veldig takknemlig. Selv likte jeg det Fender Fuse greiene der man kan laste ned ferdige presets fra andre brukere, men det er ikke avgjørende for valget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to ampene virker som det er to forsterkere av samme sak, bare lydforskjellen og preferansen som stort sett skiller de fra hverandre. Så der må du nok bestemme deg selv. Du vil nok sikkert være fornøyd med begge, ettersom du likte begge lydene.

Men ja, Fuse-greier ser jo noe spennende ut da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Spider 2 ampen, og regner med at IV er bedre på alle måter!

Har Mustang II nå, og den liker jeg veldig godt! Utrolig nok simulerer den Fender amper veldig bra, og jeg liker dingser som kan kobles på pc!

Ville gått for Mustang jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ville gått for en vt50. Du får kjøpt den forrige vt serien for kjempepriser da det har kommet en ny serie. Hvis du ikke har noen pedaler så er den bra med tanke på at den har massevis av innebygde effekter. Jeg har en vt50 som jeg er litt lei av. Når du putter inn effekter blir det bare bzZZZZZZZZzzzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZz (nesten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.