Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til en nybegynner


pauls1

Anbefalte innlegg

Jeg slår et slag for Line6 IV 75 (eller større). De inneholder ganske så oppegående effekter og amp simuleringer, og er en genial amp for en førstegangskjøper. Du får lært deg hvordan de forskjellige effektene arter seg, og hvordan de låter avhengi hvor i signalkjeden de ligger. Du kan sette opp ampen via PC med et MEGET bra grensesnitt. Amp simuleringene er slettes ikke så gæli, og de gir deg en liten forsmak av hvordan originalampene låter. Disse ampene dekker alle musikksjangere, så her finner du lyd til alt. Og det låter knall bra fra soveromsnivå på natterstid, til øving med en moderat trommeslager..

Bakdelen er at de låter litt "fattige" i lyden når du spiller høyt, dvs sammen med en steike gal trommis.. + at for å få utnyttet ampen skikkelig trenger du et floorboard for å skifte patcher, expression/volum/pedal effekter on/off, tuner og oppsett via PC..

Jeg har selv en IV 150W Head som i dag primært blir brukt som multieffekt, dvs tapper linjesignal rett til PA. Og det låter jaggu ikke gæli, nesten på kanten av skikkelig bra :)

Når du har blitt godt kjent med effekter og div amper, så kan du ta spranget til den type røramp du føler passer deg, samt fylle på med de effektene du trenger..

Uansett, bruk litt tid før du handler. Amper nevnt over her er også gode greier.. Men det er lett å anbefale ting man bruker/hører daglig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fender Mustang serien (20-150watt), G-dec 30(litt dyrere), Roland Cube XL(40XL låter faktisk finest i denne serien/personlig mening), Vox VT, Line6 Spider, Marshall MG etc. Funker som ei kule til øving. Test og vurder. Da får du sjekka volumet også. Liker du lyden, så er ingenting feil.

Ellers har du Blackstar, Marshall, Cornford, Orange, Vox, Fender, Laney og utallige små røramper på markedet. Priser fra ca 2500.- og oppover.

Bare ett tips. Mange har lang erfaring med amper, og har preferanser. Dersom du ikke har spilt noe særlig, så vil man (ofte) ikke høre stor forskjell, annet enn at man liker "den lyden". En røramp er som regel mindre tilgivende på mindre presist spill. Lite presist spill forsterket av en 100w amp.. Veeel.

En amp alla Mustang/Cube etc vil kanskje oppleves som "lettere" å spille på. Argumenter som at da gjemmer man seg bort osv videre ser jeg. Samtidig skal det være inspirerende nok til at man fortsetter å spille. Hadde jeg fått fingrene i en Cube 40XL i stedet for en 10W ROSS i 1987-88 hadde livet vært kulere den gangen.

I tillegg så hadde mange gått over lik for en sånn lyd den gangen. Betalte f... meg 13-15 lapper for en "rå" transistor topp(som låt søppel) i 1982. Hadde en Peavey Bandit, som jeg synes låt fantastisk. Ikke rart etter at man kom fra en ROSS a la papp. Hehe.. Hm..... Litt offtopic kanskje, men det var mine 5 spenn :blush:

Endret av Kriig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tipsene :) .

Har bestemt meg for å kjøpe Fender Mustang III.

Det er to ting som gjorde at jeg tok det valget. Det er for det første at jeg liker lyden og mulighetene i den.

Andre grunnen, og den største, er at en bekjent av en bekjent av meg har Mustang V og han har tilbudt å lære meg å bruke

ampen og programvarene som følger med.

I tillegg føler jeg at det kanskje ikke er sa vanskelig å selge den igjen, når jeg kommer dit at jeg ønsker å oppgradere til noe bedre.

Så tusen takk igjen for svarene. Det har gjort at jeg har googlet litt på de forskjellige ampene dere har tipset om og har vel lært litt nyttig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tipsene :) .

Har bestemt meg for å kjøpe Fender Mustang III.

Intet dårlig valg.. Interfacet til PC ser jo genialt enkelt ut, og viser også på en enkel måte hvor effekter er plassert i "kjeden".. Jeg ble nesten litt nysgjerrig selv her, trenger en combo til å drasse rundt på og det er gøy å prøve noe nytt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bare et lite tips, fabrikksettingene har veldig mye gain og veldig høyt nivå på effektene...

Ble noe voldsomt for meg, så alle er blitt justert ned hos meg, og nå låter den mye bedre! ( synes nå iallfall jeg....)

Edit: umulig stavekontroll på iPad.....

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er en stk Fender Mustang III i hus. Da gjenstår det å lære og bruke den :)

Kjempefornøyd med lyden så langt.

Takker igjen for all hjelp :)

Eg kjøpe Mustang III og Mex Strat i konfirmasjonsgåve til niese i Horten. I samband med det så las eg meg mykje opp på den,

og i fuse forumet til Fender er det mange nyttige tips.

Noko som går att der, er at for dei som nyttar Mustang III på scena så plukkar dei bort simulering av kabinett. ( og justerar på bias/sag?)

Som andre er inne på, så er det høg gain og mykje effektar som standard.

Om du gjer opptak gjennom usb, så må du ha høg gain.

Du får endå meir moro med den om du kjøper det største fotbrettet. Stygg pris på det i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.