Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til en nybegynner


pauls1

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på leit etter en forsterker som fungerer bra på lavt volum i stua og sammen med andre i et øvingslokale. Har lest tråden om forsterkeranbefalinger men blir ikke klokere. Det noen mener er bra synes andre er dritt.

Derfor tar jeg mot til meg og legger ut min første post i forumet.

Jeg er en aldrende nybegynner og sitter mest hjemme i stua og øver skalaer, enkle sanger og soloer. Har et par kompiser som spiller gitar og bass og kommer også til å spille litt med dem på øvingslokalet.

Når det gjelder musikksjanger blir det mest country / rock, men prøver meg også på rock som AC/DC, Gn’R, Metallica osv…

Det jeg ser etter er forsterker som fungerer bra til dette i prisklasse opp til 2000 – 2500.

Har sett meg ut noen forsterkere som kan være aktuelle:

Roland Cube- 40XL og 80XL

Line 6 Spider IV 30 og 75

Laney Prism P65

Peavey Vypyr 30

Kan muligens få en lite brukt Marshall MG50 FX i samme prisklassen.

Er noen av dem her ok til mitt bruk ? Kan 30 watt bli litt puslete i et lokale med andre ? Eller er det noen som kan anbefale noe annet i samme prisklasse ?

Gitaren min er en Hagstrøm Ultra Swede om det har noe å si.

Håper på noen gode anbefalinger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei, jeg kan ihvertfall anbefale deg Vox VT-serien. De ligger vel i ca samme prisklasse som de du linker til.

30W er ok til bandøving, men jeg ville gått for minst 50W selv.. Men gå heller etter lydpreferanser, fremfor styrken. Har selv brukt 15w på bandøving et par ganger og det funka OK.

Til din stil kan det også være verdt å sjekke ut små røramper ala BlackHeart, Epiphone Valve og andre små rørforsterkere. Så lenge du har en god grunnlyd og crunch, så har du et godt utgangspunkt for å spilel mye klassisk rock, blues og annen musikk i den sjangeren.

Men som sagt, transistor er ikke feil når man har såpass budsjett.

Sjekk ut Vox VT ihvertfall. Lenge siden jeg testa en, men de låt bra før Og i følge folk nå, skal de tydeligvis låte enda bedre :)

Lykke til!

EDIT:

http://www.kelkoo.no/ss-vox-vt.html

Se her ja.. De er faktisk billigere enn jeg trodde.. ;)

Her har du en rørforsterker på 15, som skal holde til massevis.. Til og med bandøving:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28546414

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Fender Champion 600 er en fullblods røramp på 5W som funker fint på soverommet og på bandøving. Koster 1700,-.

Den krever dog en pedal eller to om du ønsker litt effekter.

Evt en Roland Cube-40XL? Modeleringsamp, som simulerer en del gode gamle røramper, pluss at man har en del effekter i tillegg. Koster ca det samme som Championen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kan ihvertfall anbefale deg Vox VT-serien. De ligger vel i ca samme prisklasse som de du linker til.

30W er ok til bandøving, men jeg ville gått for minst 50W selv.. Men gå heller etter lydpreferanser, fremfor styrken. Har selv brukt 15w på bandøving et par ganger og det funka OK.

Til din stil kan det også være verdt å sjekke ut små røramper ala BlackHeart, Epiphone Valve og andre små rørforsterkere. Så lenge du har en god grunnlyd og crunch, så har du et godt utgangspunkt for å spilel mye klassisk rock, blues og annen musikk i den sjangeren.

Men som sagt, transistor er ikke feil når man har såpass budsjett.

Sjekk ut Vox VT ihvertfall. Lenge siden jeg testa en, men de låt bra før Og i følge folk nå, skal de tydeligvis låte enda bedre :)

Lykke til!

EDIT:

http://www.kelkoo.no/ss-vox-vt.html

Se her ja.. De er faktisk billigere enn jeg trodde.. ;)

Her har du en rørforsterker på 15, som skal holde til massevis.. Til og med bandøving:

http://www.finn.no/f...nnkode=28546414

MINST 50W PÅ ØVING? dette kommer da helt ann på amp'en.. Min Vox AC30 spiller jeg maks på rundt halv master vol. på øvinger tongue.gif

Men enig med trollern at vt- serien er et godt alternativcool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter:

Hopp over alt dette og gå til neste side - vi beklager all off-topic og småkrangling.

Følsomheten i høyttalerelementet kan jo variere med 8-10dB fra combo/kabinett til combo/kabinett. Det kan ha vel så mye å si for lydtrykket som effekten i forsterkeren.

Endret av Greener
ooopsann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, jeg kan også drive og regne på kretsen til forsterkeren og fortelle hvilke frekvenser som slipper ut i dB, lage 10 kurver med fasevinken og tidskonstantene.

Men det er enklere å forholde seg til oppgitt effekt i forsterker, gjerne relevant til trådstarterens prisklasse og ønsker.

For å oppklare: Kjøper man en røramp ala Fender Super Champ ol, så vil de være mye kraftigere enn transistorforsterkerene.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, jeg kan også drive og regne på kretsen til forsterkeren og fortelle hvilke frekvenser som slipper ut i dB, lage 10 kurver med fasevinken og tidskonstantene.

Men det er enklere å forholde seg til oppgitt effekt i forsterker, gjerne relevant til trådstarterens prisklasse og ønsker.

For å oppklare: Kjøper man en røramp ala Fender Super Champ ol, så vil de være mye kraftigere enn transistorforsterkerene.

Det er faktisk en standard for hvordan høytalereffektivitet måles.

Den duger for Celestion og andre høytalerprodusenter,

så jeg har vondt for å forstå hvorfor den standarden stadig skal drites ut av selvoppnevnte høytalereksperter på Gitarnorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en standard for hvordan høytalereffektivitet måles.

Den duger for Celestion og andre høytalerprodusenter,

så jeg har vondt for å forstå hvorfor den standarden stadig skal drites ut av selvoppnevnte høytalereksperter på Gitarnorge.

Nja, det der er en sannhet med modifikasjoner.. IEC standarden, som jeg nok tenker Celestion følger, oppgir bare hvor høyt høyttaleren spiller når den tilføres 1w og måles på 1meter med en sinustone på 1khz. Det sier ikke veldig mye nødvendigvis. Men ser man litt på frekvenskurvene også, så gir det jo en brukbar pekepinn. Spesielt for å sammenligne elementer fra samme produsent.

Men alt dette med antall watt og det ene med det andre sier fint lite om hvor høyt en forsterker spiller, da ulike forsterkere har helt ulik evne til å låte bra ved ulike effekter grunnet ulike valg i konstruksjonen. Forskjellen på 30w og 50w er så liten at man nesten ikke skulle tro det egentlig. Det er jo ikke en effekt dobling engang, og nettopp en dobling av effekten er det som kreves for å gi en såpass stor lydforskjell at man godt kan høre det. Men heller ikke mere.

Men forskjellen på 30 watt fra en integrert-krets med en pinglete strømforsyning vs en Klasse A forsterker med en solid dimensjonert srømforsyning kan igjen være som natt og dag..

Poenget er vel at "Watt" egentlig ikke sier så mye når alt kommer til alt, med mindre man vet litt om hvordan produktet oppfører seg i praksis. Derav historier om 15watts rørforsterkere som låter kanon og brakhøyt i forhold til dårlige transistorforsterkere på både 50 og 100watt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen sannhet med modifikasjoner, men heller en forenkling av hvordan man skal presentere sensiviteten til høytalere.

Sett sammen med frekvenskurvene til hver enkelt høytaler, syns jeg i grunnen at jeg vet det meste i forhold til mine behov.

Det er heller ikke til å komme bort fra at en helt vesentlig grunn til at en Vox AC30 spiller så høyt er Blue Alnico høytalerne.

Like dumt er det å snakke om at en forsterker på 18w spiller mye høyere enn en annen på 18w når den ene har Blue Alnico element og den andre Greenback.

Det absolutt mest sannsynlige er at det er forskjellen i sensivitet i høytaleren som høres.

For alle som syns at IEC standarden ikke sier noe som helst, foreslår jeg å ta det opp med forskerene og ingeniørene som har kommet fram til standarden,

og heller bruke standarden som den muligheten vi har til å sammenlikne hvor høyt høytalere spiller så lenge.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle som syns at IEC standarden ikke sier noe som helst, foreslår jeg å ta det opp med forskerene og ingeniørene som har kommet fram til standarden,

og heller bruke standarden som den muligheten vi har til å sammenlikne hvor høyt høytalere spiller så lenge.

IEC standarden er veldig gammel, og derfor også veldig "enkel". Jeg sa vel og merke ikke at den ikke sa noe som helst. Men det er opplagt at den måten å måle følsomhet på har sine svakheter. Derfor benyttes heller ikke denne målemetoden av f.eks de som lager elementer for Hi-Fi utstyr, monitoring osv lenger.

Tro meg, skal man f.eks lage et høyttaler-system med passive filtre og flere elementer kan man ganske enkelt ikke ta utgangspunkt i denne typen datablad oppgivelser. Jeg kan selv f.eks utføre målinger som er ubegripelig mer detaljerte og avansert på mitt eget soverom. Men som en indikator for relativ følsomhet og i kombinasjon med oppgitt frekvensgang, og når bruksområdet dreier seg om et relativt snevert frekvensområde som på en gitarforsterker, er i og for seg en IEC måling en grei pekepinn. Som tidligere nevnt.

Og høyttaler følsomhet har veldig mye å si i praksis som det nevnes - et element med god følsomhet kan få forsterkeren til å spille like høyt som om man mangedoblet utgangs-effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydgjengivelse i signalkjeden til en elgitar er ganske primitive saker,

og ganske annerledes enn Hi-Fi, både når det gjelder konstruksjon og hva man ønsker å oppnå.

Derfor er det ikke bestandig at argumenter og metoder fra HI-FI verdenen egner seg særlig godt for gitarforsterkere.

VoxAC15 og Alnici Blue høytaleren er regnet for den første forsterker og den første høytaler som ble konstruert for bruk med elgitar.

Nettopp begrensninger av frekvensområder og framheving av mellomtoneregisteret var viktig i begge konstruksjonene.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, som sagt i denne sammenheng er et enkelt frekvensdiagram i kombinasjon med en IEC måling helt greit. Men en snitt-måling over f.eks den viktigste delen av mellomtoneområdet ville ærlig talt sagt mere, også i denne sammenheng. Da ville følsomhetstallet alene, fortalt i alle fall meg, mer om reell output.

Men som nevnt, vet man hva man kikker på og hvordan det skal tolkes, kan man fint trekke noen konklusjoner av selv slike enkle målinger vi her snakker om. En kjepphest for meg på dette forumet og andre steder har alltid vært nettopp dette med at folk bør tenke litt på hva "watt" egentlig betyr. Det er liksom blitt et kvalitetskriterium for mange, selv om de egentlig ikke kan forklare hva det eventuelt skulle innebære.

Så fort noen begynner å snakke om watt, enten det nå måtte være på hvitevare avdelingen på el-kjøp eller andre steder, så pleier jeg først å konstantere/spørre - "så den trekker mye strøm med andre ord?" for så å spørre om hvordan effektiviteten egentlig er, i det de er i gang med å forklare dumme meg om "hva watt er" og hvorfor det er "bra". Dette gjør ofte at de får noe vanskelig for å finne argumenter for noe som helst har jeg lagt merke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.