Gå til innhold
Gluke

TylerVariax

Anbefalte innlegg

Føkk me, the future is right here:

Ikke helt min greie, men det er en glimrende ide og gitarene er helt konge. For coverband/sidemen er det jo bare helt genialt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.gitarist i bandet mitt har hatt GAS på en slik lenge nå, blir spennende å se, når han skaffer seg en...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes det var litt tøft at de forskjellige modellene har litt forskjeller. Den der (JTV89) har flere downtunings enn de andre. Det som er spes når du tuner ned er at strengene jo fortsatt er i E og har vanlig spenn så det blir punchy på en helt annen måte. LP modellen var superschweet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan "Feelen" er på disse gitarene. Jeg vet hvordan min egen piezo føles, og om modellene kjennes ut som modeller, tror jeg nok ikke gitaren vil ta av. Om det føles relativt bra, og har en respons som en virkelig gitar har, så kan det nok bli store greier dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke også noe som heter Line6 variax?

Dette er de nye Line6 variaxene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan "Feelen" er på disse gitarene. Jeg vet hvordan min egen piezo føles, og om modellene kjennes ut som modeller, tror jeg nok ikke gitaren vil ta av. Om det føles relativt bra, og har en respons som en virkelig gitar har, så kan det nok bli store greier dette.

Nå prøvde jeg den på en bråkete messe, men jeg kunne ikke merke no særlig forkskjell når jeg switchet mellom modeller og de normale pickupene. Og her har man begge deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende. Tydelig at det gjøres mye fancy elektronisk signalbehandling her, spesielt for alternative tuninger. Noen som har noe mer informasjon om hva som skjer under panseret?

Synes det er merkelig at man skal klare å gjøre signalbehandling som simulerer alternative stemminger uten at simuleringen for en av strengene påvirker simuleringen for de andre strengene (tenker spesielt i forhold til overtoner og slikt).

Er det mulig å gjøre dette i en stompbox, mon tro...

Endret av sarge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker veldig spennende, gleder meg til å prøve!

Bruker selv en Variax på jobben min, en 300. Gitaren i seg selv er ikke verdens beste (sannsynligvis derfor de gikk ut av produksjon), men modelleringsdelen funker rett og slett helt glimrende! Om eieren en dag selger den til meg, plukker jeg ut elektronikken og hiver den i en Warmoth-kropp!!! ;)

Riktignok ville jeg ikke solgt '58 LPen, '59 straten, D12-28en, Coral Sitaren etc. i den tro at Variaxen gjør dem overflødige. SELVSAGT låter det ikke helt likt, og det tror jeg folka på Line6 ville vært de første til å innrømme. Men de fleste modellene låter mer enn likt nok til at det funker strålende til en god, god del studio- og scenebruk, for ikke å snakke om demoer, undervisning, etc.

Strat- og telelydene låter helt flott, langt mer singlecoil enn en splitta humbucker og har ikke et gram mikrofonstøy, Les Paul lydene låter mer Les Paul enn f.eks. en Fatstrat, de akkustiske modelleringene funker helt fint, bedre og på flere måter mer "naturlig" enn piezomikker i mine ører, etc. All pitchshifting (12 - streng, drop D etc.) kan ha litt glitch av og til, men ikke mer enn at det stort sett funker.

Som så mye annet er det et verktøy. Beste sammenligningen er swiss army knife/ leatherman - det er selvsagt bedre å ha en skikkelig fil, et skikkelig skrujern etc, men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. FFT er konvertering fra tidsdomenet til frekvensdomenet. Det er nok helt nødvendig for å transformere til alternative tuninger. Det vil si at i de tilfellene to strenger har sammenfallende frekvenskomponenter, så vil de også justeres. Det kan bli veldig bra, men neppe helt likt en gitar som faktisk har blitt stemt om. Det er jo også tydelig at man kalibrerer med en og en streng. Det leder meg til å tro at dette vil fungere godt for solospill, der stort sett en og en streng spiller, mens akkorder sammsynligvis vil kunne høres temmelig annerledes ut...

Hmmmm... ved nærmere ettertanke får jeg ikke dette til å stemme likevel. For hvordan skal denne skille mellom lyd fra 5. bånd på 6. streng og åpen 5. streng...

Brukes det spesielle pickups med taps for hver streng?

Endret av sarge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukes det spesielle pickups med taps for hver streng?

Jepp det sitter sensor på hver streng i stolen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.