Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

TylerVariax


Gluke

Anbefalte innlegg

Det kan bli veldig bra, men neppe helt likt en gitar som faktisk har blitt stemt om. Det er jo også tydelig at man kalibrerer med en og en streng. Det leder meg til å tro at dette vil fungere godt for solospill, der stort sett en og en streng spiller, mens akkorder sammsynligvis vil kunne høres temmelig annerledes ut...

Det trenger ikke bli helt likt. Det må bare være såpass likt at mennesker ikke hører forskjell.

Hmmmm... ved nærmere ettertanke får jeg ikke dette til å stemme likevel. For hvordan skal denne skille mellom lyd fra 5. bånd på 6. streng og åpen 5. streng...

Brukes det spesielle pickups med taps for hver streng?

Antagelsen og eksempelet ditt ville vært riktig hvis gitaren hadde vært et instrument som spiller rene sinuskurver uten noe egenklang, overtoner eller ustemthet. På en virkelig gitar er det svært stor forskjell i signalet som kommer fra to strenger som spiller den samme tonen, og det er lett å skille de fra hverandre, uansett om man har separate transducere/pickups for hver streng eller ikke.

Det viktigste man oppnår med separeringen er å spare litt prosessorkraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke bli helt likt. Det må bare være såpass likt at mennesker ikke hører forskjell.

Antagelsen og eksempelet ditt ville vært riktig hvis gitaren hadde vært et instrument som spiller rene sinuskurver uten noe egenklang, overtoner eller ustemthet. På en virkelig gitar er det svært stor forskjell i signalet som kommer fra to strenger som spiller den samme tonen, og det er lett å skille de fra hverandre, uansett om man har separate transducere/pickups for hver streng eller ikke.

Det viktigste man oppnår med separeringen er å spare litt prosessorkraft.

Jeg velger å ikke ta den diskusjonen vesentlig videre, men dersom to eller flere strenger slås an samtidig på samme tone, så vil de ha både sammenfallende og avvikende frekvenskomponenter. Dermed vil det være svært vanskelig å gjøre en god simulering av tuning uten å ha en sensor per streng. Samme streng låter heller ikke likt fra anslag til anslag.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å ikke ta den diskusjonen vesentlig videre, men dersom to eller flere strenger slås an samtidig på samme tone, så vil de ha både sammenfallende og avvikende frekvenskomponenter. Dermed vil det være svært vanskelig å gjøre en god simulering av tuning uten å ha en sensor per streng. Samme streng låter heller ikke likt fra anslag til anslag.

Det er godt mulig snakker forbi hverandre her. Det jeg beskriver er hvilke muligheter man har med signalbehandling og FFT, mens det kan virke som du beskriver den akustiske lyden man hører fra en gitar?

Det er mer enn nok plass inni en stompbox til å stemme om gitarer. Det som tar mye plass i en stompbox er sånt som batteri, HID og signalinterfacene. Det er absolutt ikke prosessoren og minnet hvor man gjør FFT. Hvis du ikke ønsker å tro på meg på dette kan du sjekke ut nettsiden til TC, eller se på hva slags programvare man kan kjøre på en helt vanlig smarttelefon! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg relaterer meg til at Variax gjennom elektronisk signalbehandling simulerer at du stemmer om gitaren din, hver streng individuelt, slik at den når man spiller låter som om gitaren var stemt om, streng for streng. Om man da f.eks. har stilt inn Drop D, så skal det være slik at dersom man trykker inn 6. streng i 5. bånd og spiller 6. og 5. streng samtidig (som i den fysiske stemmingen skal låte temmelig likt en enkelt tone), så skal det låte som to strenger som spiller ulik tone (en G på 6. streng og en A på 5. streng).

Jeg klarer ikke å se hvordan FFT skal klare å gjøre det uten individuelle sensorer for hver streng.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.