Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Psykiske spærrer / Små tvangstanker


Norstorm

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en bandkompis en gang som klarte å sette spor på alle gitarer han var borti. Det skulle ikke mer enn noen grep til. Det var akkurat som om det la seg et seigt lag med hudrester på gitaren. Spilte han lenge nok på den kunne det faktisk sees.

Så det er ikke nødvendigvis dine tvangstanker ;)

Hørte skrekkhistorier om slik da jeg var i garden. Var en som hadde så sur (som i syre) håndsvette at barytonen hans rustet der han holdt i den. Hatt en elev som var litt slik og. Når han spilte så var det igjen et digert vått merke der han hadde hatt fingrene sine. (på gripebrettet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er vel en stor del av dette en myte. Gitaren til herr Gallagher ble stålet, og funnet igjen forkommen og fuktig i en grøft. Det gjorde nok sitt til det noget saftig "reliced" utseendet.

Men det at det er forskjell på oss, det er sikkert. En bekjent jeg har, kan ikke lese en avis uten at mesteparten av trykksverten sitter fast på fingrene og ikke på papiret.

Selv om han har bestått høgskoleeksamen i gitarspill (Han fikk toppkarakter fordi jeg viste han vekseldominant), så tafser han ikke mye på gitarene. Men syrehender, det har han. Det er faktisk utrolig merkelig å se på, han kan ta tommelen og dra over en avisforside, og den er helt utsmurt.

Verre er det at jeg har en spillekommpis som "slimer inn" gitarene mine. Jeg har faktisk vært så ufin at jeg har tvunget han til å vaske hender før han får tafse på dem. Gitarnene, altså. Det hjelper ikke. Det er noe med hendene hans. Har han spilt på en gitar, er det omtrent som om spøkelsene fra Ghostbusters har lagt igjen en lag med ectoplasma på halsen. Strengesettet kan man bare glemme. Kroppen er også innsauset.

Men han er en koselig kar, og skrubber gjerne hender. Men det hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel en stor del av dette en myte. Gitaren til herr Gallagher ble stålet, og funnet igjen forkommen og fuktig i en grøft. Det gjorde nok sitt til det noget saftig "reliced" utseendet.

Men det at det er forskjell på oss, det er sikkert. En bekjent jeg har, kan ikke lese en avis uten at mesteparten av trykksverten sitter fast på fingrene og ikke på papiret.

Selv om han har bestått høgskoleeksamen i gitarspill (Han fikk toppkarakter fordi jeg viste han vekseldominant), så tafser han ikke mye på gitarene. Men syrehender, det har han. Det er faktisk utrolig merkelig å se på, han kan ta tommelen og dra over en avisforside, og den er helt utsmurt.

Verre er det at jeg har en spillekommpis som "slimer inn" gitarene mine. Jeg har faktisk vært så ufin at jeg har tvunget han til å vaske hender før han får tafse på dem. Gitarnene, altså. Det hjelper ikke. Det er noe med hendene hans. Har han spilt på en gitar, er det omtrent som om spøkelsene fra Ghostbusters har lagt igjen en lag med ectoplasma på halsen. Strengesettet kan man bare glemme. Kroppen er også innsauset.

Men han er en koselig kar, og skrubber gjerne hender. Men det hjelper ikke.

Du kan jo prøve å kjøpe en box med sånne tynne engangs-latexhansker til ham ... billigere det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er vi inne på superpirkemodus, men læll-.

Lakk en trebit, la den tørke, legg den i vann i noen dager. Ta den opp, og legg merke til at fordi lakk og tre tar til seg vann på forskjellig vis, så kan du skrape av lakken med neglen. Garantert. Har du en gitarkropp å ofre, så legg den i vann i et par døgn, og se selv. Det er så enkelt.

Nå er jo dette den magiske gitaren til Rory, så det er mulig den er hevet over slike helt naturlige prosesser. Uansett er det hevet over enhver tvil at det er forskjell på svetten vår og så videre, men at en gitarkropp kan bli liggende i vann/kjempefuktig i flere dager uten at det har noe med saken å gjøre, blir for meg litt en blanding av magi og tryllekunst. Til det har jeg holdt på for mye med slik behandling av treverk når jeg har drevet med knivmaking til at jeg kjøper den der.

På den annen side, aviskompisen min har vist meg effekter som gjør at jeg ikke avviser teorien helt.

Hvem som helst kan skrive hva man vil i Wikipedia, så kanskje jeg skal gå inn å redigere det der til "Although the Strat was left abandoned in a ditch, in the rain, for days after being stolen, this is believed to have some effect. Most of the wear is caused by playing, not by the the stay in the ditch."

Pirkemodus av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er vi inne på superpirkemodus, men læll-.

Lakk en trebit, la den tørke, legg den i vann i noen dager. Ta den opp, og legg merke til at fordi lakk og tre tar til seg vann på forskjellig vis, så kan du skrape av lakken med neglen. Garantert. Har du en gitarkropp å ofre, så legg den i vann i et par døgn, og se selv. Det er så enkelt.

Nå er jo dette den magiske gitaren til Rory, så det er mulig den er hevet over slike helt naturlige prosesser. Uansett er det hevet over enhver tvil at det er forskjell på svetten vår og så videre, men at en gitarkropp kan bli liggende i vann/kjempefuktig i flere dager uten at det har noe med saken å gjøre, blir for meg litt en blanding av magi og tryllekunst. Til det har jeg holdt på for mye med slik behandling av treverk når jeg har drevet med knivmaking til at jeg kjøper den der.

På den annen side, aviskompisen min har vist meg effekter som gjør at jeg ikke avviser teorien helt.

Hvem som helst kan skrive hva man vil i Wikipedia, så kanskje jeg skal gå inn å redigere det der til "Although the Strat was left abandoned in a ditch, in the rain, for days after being stolen, this is believed to have some effect. Most of the wear is caused by playing, not by the the stay in the ditch."

Pirkemodus av. :)

Jeg har lyst til å ta av lakken på telen min, å få en refinish, men leste på diverse forum at det var et helvete å få det til selv med all slags kjemikalier og varmepistol. Burde kanskje bare legge den i vann et par dager å skrape av med en plastkniv?

Jeg syntes det hørtes rart ut, all lakk jeg har vært bori har tålt vann...

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å ta av lakken på telen min, å få en refinish, men leste på diverse forum at det var et helvete å få det til selv med all slags kjemikalier og varmepistol. Burde kanskje bare legge den i vann et par dager å skrape av med en plastkniv?

Jeg syntes det hørtes rart ut, all lakk jeg har vært bori har tålt vann...

Jeg skal ikke ha noen sterke meninger om at "all lakk" løser seg opp i vann, bare det ligger lengen nok, Tror f.eks ikke at billakk gjør det.. :)

Men jeg kan derimot nesten garantere deg at om du prøver, så kan du glemme å bruke den som gitar igjen, for treverket trekker til seg vann, og vil med all sannsynlighet slå seg. I tillegg vil et langt opphold under vann svekke eller løse opp lim... B)

Har fjernet lakken på en Tele en gang, med slipemaskin. Bruk grovt slipepapir til du såvidt skimter treverket, og så går du over til litt finere gradering, og avslutter med 800 eller finere til slutt. Tar noen timer, men blir helt konge .. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.