Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av pickups i Les Paul


siimen

Anbefalte innlegg

Nå som debatten om Gibson og Epi går for fullt med mange som tydeligvis har mye greie på pickups og hardware kan det være fint om dere kanskje kunne hjelpe meg med valg av pickups.

Jeg har en Gibson Les Paul Custom som jeg er misfornøyd med pickupsa i.. De låter innestengt og ikke så åpent som jeg vil. Heldigvis er det mulig å bytte slik enkelt så jeg kan bli fornøyd :) De som sitter der i dag er de standard 498R i neck og 490T i bridge. Bridge kan jeg leve med, men neck er ikke bra synes jeg..

Jeg har kommet frem til at det enten skal være aktive eller passive. Ved aktive pickups så ønsker jeg EMG med gullcover da jeg har det i gitaren fra før. Hvilke EMG passer best for Les Paul? Det finnes jo alt for mange varianter her, men jeg vil at de skal takle metall(høy output for enkle pinch harminics) og vanlig fin cleanlyd. Hvis jeg ender med passive pickups så vil jeg også prøve ut RS-kit samtidig. Jeg kan forøvrig lodde sammen selv, men hurtigkoblingene til EMG er jo fint for eventuelle endringer senere.

Kan leggge til at jeg har en Les Paul Standard med SD ´59 i som jeg synes låter veldig veldig bra, men vil prøve noe annet i Customen..

Alt av forslag av pickups tas imot, da jeg vet det er mye god kunnskap om pickups her på forumet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale SD alnico II pro til neck. Veldig åpen og klar pickup i en LP gitar jeg har hvertfall.

Skal vel en del til å gå feil med Gibson 57 også.

EMG er kanskje ikke det aller beste valget dersom du spiller mye clean, men jeg liker de hvertfall godt med vreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt EMG Zakk Wylde i min Gibson LP Studio, og de er helt fantastisk til metall. Det er aktive pickups. De er superb til pinch harmonics, noe Zakk er kjent for. De bruker hurtigkoblingene til EMG, noe som gjorde at det var veldig enkelt å sette de inn.

Når det kommer til passive, så har jeg ikke så mye erfaring med "gode" pickups, eneste passive jeg har er de som sto i LP'n før, og DiMarzio Crunch Lab og LiquiFire. Jeg vet ikke helt om jeg kan anbefale de til den tyngste metalsjangeren, men hvis du har hørt Dream Theater, så passer de til de typer metal de er innom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Trond.. Han har sikkert et par med BK-pickups til deg ;)

Ville selv gått for en agressiv pickup i bro og en litt mer smooth, clean pickup til hals.

Jeg elsker EMG'ene mine til metal. Spesielt nedstemt metal med mye bunn.

Men de er imo ikke akkurat allsidige.. Funker greit til alt annet, men passive mikker, generelt sett, gir bedre crunch, rocke, blues, jazz og den slags typer lyd.

Nå kommer sikkert noen og sier at, jo EMG er allsidige. Vel.. JEg har det i 2 gitarer selv og det er bare for vrengens skyld, selv om 60en er fantastisk fin til cleans også.. :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale SD alnico II pro til neck. Veldig åpen og klar pickup i en LP gitar jeg har hvertfall.

Skal vel en del til å gå feil med Gibson 57 også.

EMG er kanskje ikke det aller beste valget dersom du spiller mye clean, men jeg liker de hvertfall godt med vreng.

Nå har jeg SD´59 i standarden og er fornøyd med de, men tror jeg er på utkikk etter noe annet en Alnico Pro II. Standarden kan alltids brukes til clean da jeg ikke spiller veldig mye clean.

Jeg har satt EMG Zakk Wylde i min Gibson LP Studio, og de er helt fantastisk til metall. Det er aktive pickups. De er superb til pinch harmonics, noe Zakk er kjent for. De bruker hurtigkoblingene til EMG, noe som gjorde at det var veldig enkelt å sette de inn.

Når det kommer til passive, så har jeg ikke så mye erfaring med "gode" pickups, eneste passive jeg har er de som sto i LP'n før, og DiMarzio Crunch Lab og LiquiFire. Jeg vet ikke helt om jeg kan anbefale de til den tyngste metalsjangeren, men hvis du har hørt Dream Theater, så passer de til de typer metal de er innom :)

Hvis jeg har skjønt det riktig så er vel wylde kittet bare satt sammen av EMG-81 og EMG-85?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg Bare Knuckles hos Trond :) Supre pickups! Vet dog ikke hvilke som passer deg best. Jeg har en cold sweat i neck som er god og rund i lyden - funker supert til cleans. Skal du ha en hissig bridge kan vel warpig eller aftermath være det ultimate alternativ. Jeg har hatt painkiller i både 6 og 7 strenger, og den sparker godt fra seg samtidig som den er artikulær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle pickups takler metall, det avhenger i mye større grad av ampen din wink.gif

Det er mange som foretrekker mikker med lavere output fordi de er "brightere" og låter mindre komprimerte enn mikker med høyt output.

Hvor godt pinch-harmonics kommer gjennom har heller ingenting med output å gjøre, men henger mer sammen med frekvensresponsen på mikkene.

Bra clean lyd og høyt output er også to faktorer som gjerne utelukker hverandre, men det blir jo litt smak og behag da.

Generelt vil mikker med høyt output låte veldig komprimerte på clean lyder, og slett ikke åpne sånn som du vil.

Du burde si litt mer om hvordan lyd du ønsker, eksempler på band og sånt så blir det lettere å komme med anbefalinger.

Men noen foreløpige anbefalinger kan jeg da komme med:

Hvis du skal ha aktive mikker ville jeg valgt en EMG 60 i neck og 85 eller 81 i bridge, muligens en SD Blackouts i bridge.

Eventuelt kan du gå en helt annen rute og prøve ut et SD Livewire Dave Mustaine sett, som er en aktiv versjon av SD JB og Jazz.

For passive mikker ville jeg kanskje valgt et sett D-Activators eller SD Pearly Gates i neck og SD Distortion i bridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er 81/85 med coilsplitfunksjon ;)

Fant et kit på sound1 uten at det sto noe om coilsplit?

Skaff deg Bare Knuckles hos Trond :) Supre pickups! Vet dog ikke hvilke som passer deg best. Jeg har en cold sweat i neck som er god og rund i lyden - funker supert til cleans. Skal du ha en hissig bridge kan vel warpig eller aftermath være det ultimate alternativ. Jeg har hatt painkiller i både 6 og 7 strenger, og den sparker godt fra seg samtidig som den er artikulær.

Har tittet litt på Bare Knuckle men ikke funnet noe jeg føler passer, men jeg må jo titte mer vet jeg.

Alle pickups takler metall, det avhenger i mye større grad av ampen din wink.gif

Det er mange som foretrekker mikker med lavere output fordi de er "brightere" og låter mindre komprimerte enn mikker med høyt output.

Hvor godt pinch-harmonics kommer gjennom har heller ingenting med output å gjøre, men henger mer sammen med frekvensresponsen på mikkene.

Bra clean lyd og høyt output er også to faktorer som gjerne utelukker hverandre, men det blir jo litt smak og behag da.

Generelt vil mikker med høyt output låte veldig komprimerte på clean lyder, og slett ikke åpne sånn som du vil.

Du burde si litt mer om hvordan lyd du ønsker, eksempler på band og sånt så blir det lettere å komme med anbefalinger.

Men noen foreløpige anbefalinger kan jeg da komme med:

Hvis du skal ha aktive mikker ville jeg valgt en EMG 60 i neck og 85 eller 81 i bridge, muligens en SD Blackouts i bridge.

Eventuelt kan du gå en helt annen rute og prøve ut et SD Livewire Dave Mustaine sett, som er en aktiv versjon av SD JB og Jazz.

For passive mikker ville jeg kanskje valgt et sett D-Activators eller SD Pearly Gates i neck og SD Distortion i bridge.

Takk for utfyllende svar! :)

Pinch harmonics er ikke noe problem med de jeg har nå, men skulle ønske de kom lettere i raske riff(Ja det er jeg som må øve mer :( )

Jeg bruker en Marshall Silver Jubilee om dagen, og i blant en Orange Rocker 30. Jeg spiller med gitaren rett i forsterker uten pedaler nå om dagen, men har brukt en overdrive for å booste signalet inn i forsterkern tidligere. Vil jeg kunne unngå å booste forsterkern med pedal hvis jeg går for pickups med høyere output?

Lyden jeg ønsker er en skikkelig tight britisk vreng med mye sluttrinnsvreng og lite gain på forsterkern. Jo tightere jo bedre, men her ligger jo mesteparten i fingrene mine.. Noen spesielle band å sammenligne gitarlyd etter har jeg ikke, men ønsker at det skal kunne brukes til nedstemt metall som In Flames til enklere rock som Chuck Berry etc.

Jeg må ærlig innrømme at det frister mest å prøve EMG nå, da det er veldig enkelt å bytte pickup om jeg finner ut om jeg vil prøve noe annet i neck eller bridge. Hvordan er EMG 60, 81 og 85 i forhold til hverandre? Har søkt litt men finner ingen konkrete eksempler på f.eks youtube..

EDIT: Fant noen eksemper og må inrømme at jeg liker 85 i bridge i forhold til 81, og 60 i neck er jo en god kombinasjon

Endret av siimen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige 81 og 85 kan ikke splittes, da må du ha 89 eller 81TW.

Dersom teknikken din sitter er det få mikker som fremhever pinch-harmonics så mye som en 81.

Men det er jo en vanskelig kombinasjon du prøver å få til her wink.gif

Til metall a lá In Flames ville jeg gått for EMG, 60 i neck 81 i bridge. Til enklere rock ville jeg valgt passive mikker med moderat output, eksempel SD Seth Lover.

Jeg ville nok satset på et sett passive mikker med en "vintage" type mikk i neck og en mer aggressiv mikk i bridge (eks SD Distortion eller Custom).

Ville kanskje vurdert et sett BKP også, kommer litt an på hvor mye du skal bruke.

Du slipper nok ikke å booste forsterkeren din, men det er ikke nødvendigvis noen ulempe. En god overdrive er jo med på å "tighte" opp ampen.

Hvis du har hørt siste skiva til Slipknot så har du hørt EMG 60 i aksjon. Mener Jim Root bruker en 60 i neck til alle soloene sine.

Hetfields clean lyd (ihverfall live) er i all hovedsak en 60.

Sammenlignet med en 81 har en 85 endel mer bass og "mykere" diskant. Min erfaring er at den fort kan bli litt grumsete i en Les Paul.

81 er veldig tight, men kan virke tynn og skrikende i feil gitar. Den passer imidlertid godt en Les Paul, synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vet helt sikkert hva du vil ha kan det kanskje være lurt å prøve litt forskjellig på bruktmarkedet, og heller selge unna om det ikke gjør det helt for deg. Får du prøvd litt fler pickuper kanskje du klarer å beskrive enda mer nøyaktig hva du er ute etter, og dermed få akkurat de riktige pickupsa.

Med det sagt; mange som er fornøyd med EMG 60/8X, så det er ikke umulig at du også blir det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige 81 og 85 kan ikke splittes, da må du ha 89 eller 81TW.

Dersom teknikken din sitter er det få mikker som fremhever pinch-harmonics så mye som en 81.

Men det er jo en vanskelig kombinasjon du prøver å få til her wink.gif

Til metall a lá In Flames ville jeg gått for EMG, 60 i neck 81 i bridge. Til enklere rock ville jeg valgt passive mikker med moderat output, eksempel SD Seth Lover.

Jeg ville nok satset på et sett passive mikker med en "vintage" type mikk i neck og en mer aggressiv mikk i bridge (eks SD Distortion eller Custom).

Ville kanskje vurdert et sett BKP også, kommer litt an på hvor mye du skal bruke.

Du slipper nok ikke å booste forsterkeren din, men det er ikke nødvendigvis noen ulempe. En god overdrive er jo med på å "tighte" opp ampen.

Hvis du har hørt siste skiva til Slipknot så har du hørt EMG 60 i aksjon. Mener Jim Root bruker en 60 i neck til alle soloene sine.

Hetfields clean lyd (ihverfall live) er i all hovedsak en 60.

Sammenlignet med en 81 har en 85 endel mer bass og "mykere" diskant. Min erfaring er at den fort kan bli litt grumsete i en Les Paul.

81 er veldig tight, men kan virke tynn og skrikende i feil gitar. Den passer imidlertid godt en Les Paul, synes jeg da.

60 i neck er mer enn bra nok clean for meg skjønner jeg, da jeg uansett ikke har forsterker som takler helt nøytral clean. Det er litt derfor jeg også skriver vanlig clean.

Hvis 85 har en del mer bass, så er det kanskje alikevel 81 jeg bør gå for da..

Viser jo 81 og 85 sammenlignet, men desverre ikke i en Les Paul. Jeg liker 85 best i videoen, men hvis det er fare for at den blir grumsete er det ikke veldig aktuelt.. Vanskelig valg :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg burde utdypet det utsagnet litt mer happy.gif

Det jeg egentlig mente var at en 85 fort kan bli grumsete i neck posisjon på en Les Paul.

I bridge er den knall, men ikke like tight som en 81.

Et alternativ kunne være å sjekke ut X-serien til EMG, de skal visstnok låte mer som passive mikker. Jeg har dessverre ikke rare erfaringen med disse tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare Knuckle Painkiller eller Aftermath i bridge er sinnsykt tighte og artikulerte pickups. DiMarzio Crunch Lab eller D-Sonic er også konge, men jeg ville ikke satt de i en LP grunnet utseendet.. EMG liker jeg ikke i det hele tatt, men det er min personlige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.