Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dere som er selvlærte


idamika

Anbefalte innlegg

En mulighet er jo å prøve å forklare problemene litt mer detaljert her. Nøyaktig hvilke sanger (med hvilke grep) får du til, og hva er det du ikke får til? Hva er det som gjør at du ikke får til det du ikke får til? Rar rytme? For raske akkordskifter? Da får man et litt mer konkret bilde av hvor du står, hvor du vil, og hvor skoen trykker, og da kan man kanskje gi mer spesifikke tips til hva du bør øve på.

Uansett er det veldig bra at du har noen sanger du får til, og som du synes er morsomme. Veldig viktig når man har sliti lenge at man kan gå bort fra det i noen minutter og spille noe man får til før man øver videre. Det gjør mye for motivasjonen. Spiller i band nå, og vi har opplevd ofte at vi øver på noe lenge uten å få det til og er drittlei. Når vi da kjører et par låter vi kan før vi går tilbake til problemet så er det ikke på langt nær et like stort problem lenger, og alt låter plutselig mye bedre. Mestring er den desidert viktigste motivasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere som er selvlærte på akustist/klassisk gitar, og kanskje spesielt dere som ikke hadde noe "musikkerfaring" fra før (ikke spilte andre instrumenter, ikke kunne noter osv):

Hvor lang tid tok det før dere ble "gode"? Skjønner jo det er en merkelig måte å spørre på, skal forsøke å forklare. :blush:

Det jeg mener er hvor lang tid tok det før dere avanserte fra enkle melodier til litt mer kompliserte saker, og hvor lang tid det tok før dere følte dere virkelig fikk det til.

Jeg merker jo at ting går fremover, og jeg øver ofte.

Allikevel syns jeg det er vanskelig å komme videre på egenhånd.

Jeg er redd jeg gjør ting feil/har gal teknikk og syns det er vanskelig å lære fra en bok/et videoklipp.

Hadde dere denne "perioden", at det løsnet til slutt?

Jeg har spilt i mange år, og kan verken noter eller har blitt lært av noen. Spiller både gitar og piano.

Den første sangen jeg lærte på gitar, var fingerspillet i midten av Master of Puppets - Metallica. Og jeg gav meg ikke før den satt perfekt. Mange som mener en burde begynne på noe lett, men jeg har klart meg kjempebra med å hoppe i noe som er vanskeligere enn det jeg egentlig klarer. Prøver du nok ganger og har god nok tolmodighet, så klarer du det til slutt. Ellers vil du aldri utvikle deg.. Men så kom jeg så langt at jeg ikke klarte å bli bedre. Da begynte jeg å studere forskjellige teknikker og måter å spille på, og det var det mye hjelp i.. Jeg har blandt annet utviklet en ganske sjuk måte å spille raske soloer på ved hjelp av fingrene mine. Jeg har aldri lært å bruke plekter, men begynner å klare det etterhvert nå.. Nå er det akustisk gitar du lurer på, det har jeg ikke noe særlig erfaring med, men det er jo et hav av muligheter på en akustisk gitar også..

Så for å prøve å svare på det du lurer på: Du kan komme veldig langt men å bare prøve på egenhånd.. Men om du har planer om å kunne kalle deg en god gitarist, så må du etter en stund lære deg andre måter å spille på, fra gitarlærere eller andre gitarister.. Hvor lang tid det tar, kommer an på deg. Hvor mye tolmodighet du har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til deg, finn noen akkorder på internett og øv på de du finner der, de du burde starte med å lære er, G,A,EM,E,AM,C,D. Og etter at du har lært dem kan du begynne å øve med F,FM,BM,F#m, Og de som er litt vanskeligere etterhvert, jeg spiller gitar 3-4 timer hver dag, og har spilt i tre år og nå kan jeg mange grep og sanger. en sang du kan øve på først er Postgirobygget-idyll, det er en av de letteste sangene å lære.

PS, fortsett og øv så blir du bedre og bedre ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for mange fine tips!

Jeg har til nå egentlig bare brukt justinguitar.com sporadisk, men holder nå på å gå gjennom hele kurset fra begynnelsen.

Fant også ut at onkelen min spiller gitar, ante ikke at han gjorde det :blush: , han har hjulpet meg litt.

Oppdaget raskt at det største problemet mitt er for lange negler på venstrehånda!

Jeg har skjønt at jeg ikke fikk til å holde fingrene riktig når jeg spilte, det ble bare utrolig vanskelig og fingrene la seg ofte på strenger under...

Enda hadde jeg klipt neglene godt ned, trodde det var nok, men neeeida. De måtte jo være helt, helt korte - at jeg ikke skjønte det da :mellow: Nå går det jo så mye bedre!

Får til akkordene mye bedre nå, mye enklere og det er sjeldnere og sjeldnere det blir krøll.

Det er så gøøøøy! :D :D Får til flere enkle låter nå, og å bytte grep raskt nok og riktig får jeg også til i kanskje 7 av 10 tilfeller! B)

Føler det har løsnet litt nå, fikk plutselig så stor fremgang på kort tid ved hjelp av korte negler, en snill onkel og jeg har fått andre strenger på gitaren.

Gleder meg sånn til jeg virkelig får dette til, uten så mye kløning og tenking. At det går litt mer av seg selv.

Endret av idamika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Det er alltid deilig når det løsner. Gratulerer så mye. Et godt eksempel på at det er viktig å tenke over absolutt alle aspekter ved det du gjør for å finne ut hva som hindrer deg i å gjøre det bedre. Og en person som personlig kan vise deg ting er jo også utrolig greit. Tenker detta blir knallbra fremover nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Når jeg leste at det største problemet var at du hadde for lange negler så tenkte jeg "hva slags gris av en kar har for lange negler til å spille gitar??", men så så jeg at du var jente :lol:

Mitt tips må vel være å finne noe du såvidt ikke får til, for så å prøve å mestre det. Er det for vanskelig så vil du ratt bli umotivert, og er det for lett så kommer du ikke til å føle at du har noen fremgang. Forskjellige stiler og teknikker kommer også til å komplementere hverandre. Jeg har alltid likt å ha èn skikkelig vrien låt som jeg snegler meg gradvis frem på mens jeg lærer andre låter som ligger nærmere mitt nivå på siden.

Og prøv så godt du kan å velge låter du liker og som du hører på. Da vil motivasjonen være mye lettere å finne! Dette betyr jo såklart at du må høre på mye forskjellig musikk, noe som også vil hjelpe deg å utvide både evner og kunnskap =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha! Negler og gitar, er det noe problem da?

+snip

Men alvorlig talt, negler på venstrehånda er nok bare for enkelte å fikse, ja. :)

Ja, jeg har jo sett flere som spiller med lange negler.

Lurer på hvordan de får det til? :unsure:

Får det kanskje til etterhvert, håper det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.