Gå til innhold
idamika

Dere som er selvlærte

Anbefalte innlegg

Spørsmål til dere som er selvlærte på akustist/klassisk gitar, og kanskje spesielt dere som ikke hadde noe "musikkerfaring" fra før (ikke spilte andre instrumenter, ikke kunne noter osv):

Hvor lang tid tok det før dere ble "gode"? Skjønner jo det er en merkelig måte å spørre på, skal forsøke å forklare. :blush:

Det jeg mener er hvor lang tid tok det før dere avanserte fra enkle melodier til litt mer kompliserte saker, og hvor lang tid det tok før dere følte dere virkelig fikk det til.

Jeg merker jo at ting går fremover, og jeg øver ofte.

Allikevel syns jeg det er vanskelig å komme videre på egenhånd.

Jeg er redd jeg gjør ting feil/har gal teknikk og syns det er vanskelig å lære fra en bok/et videoklipp.

Hadde dere denne "perioden", at det løsnet til slutt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Jeg kan ikke huske etter hvor lang tid, men en kar viste meg noe som påvirket fremgangen endel.

Ikke tenk så mye på venstrehånda og hvor fingrene skal på gripebrettet. Finn rytmen i høyrehånda først....tjugg, tjuggeti tjugga, tjugg tjugg, om du forstår hva jeg mener :D

Ikke stopp om fingrene ikke er på rett plass.....kjør på videre.

Når jeg hadde begynt å få teken på høyra, kom venstre automatisk etter.

Endret av Carpal67

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at man står på stedet hvil i perioder når man øver, er ikke noe som er spesielt for de som lærer seg selv. Slik er det med de fleste av oss. Det er kjedelig når man ikke merker framgang, men det er desto morsommere når det plutselig "løsner", og ting som var nesten umulig renner ut av fingeren uten problemer.

Det med teknikk er en annen sak. Kanksje et er en idè å tanoen gitartimer? Det tarnesten like lang tid å avlære feil teknikk som å øve den inn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål til dere som er selvlærte på akustist/klassisk gitar, og kanskje spesielt dere som ikke hadde noe "musikkerfaring" fra før (ikke spilte andre instrumenter, ikke kunne noter osv):

Hvor lang tid tok det før dere ble "gode"? Skjønner jo det er en merkelig måte å spørre på, skal forsøke å forklare. :blush:

Det jeg mener er hvor lang tid tok det før dere avanserte fra enkle melodier til litt mer kompliserte saker, og hvor lang tid det tok før dere følte dere virkelig fikk det til.

Jeg merker jo at ting går fremover, og jeg øver ofte.

Allikevel syns jeg det er vanskelig å komme videre på egenhånd.

Jeg er redd jeg gjør ting feil/har gal teknikk og syns det er vanskelig å lære fra en bok/et videoklipp.

Hadde dere denne "perioden", at det løsnet til slutt?

Har hatt flere perioder der jeg bare har stått fast... OG... i begynnelsen så var det helt greit å være selvlært, men i dag skulle jeg nok ønske at jeg hadde tatt noen form for leksjoner hos en god instruktør... Dessverre så hadde jeg dårlig inntrykk av de instruktørene som var innenfor grei avstand. Hadde noen kompiser som tok leksjoner og jeg gikk raskt ifra de. Det virket som de ble holdt igjen av instruktørene. Jeg tror det er mindre av dette i dag.

Jobber fortsatt med å bli "god". Etterhvert som du lærer noe nytt, så lærer du at det er enda mer å lære... så...

Men det er godt du er bevist på dårlige teknikker i allefall. Jeg har selv måttet finne meg i å lære meg av med dårlige teknikker som jeg hadde tatt i bruk som snarveier...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en ganske tydelig "nybegynnerkneik", iallefell syntes jeg det. Jeg er (Så langt) etter 3-4 år, 100% selvlært. Har kun brukt tabs egentlig. Samt at jeg har sett en del live-videoer av gitaridolene mine, og prøvd å lagt merke til åssen de legger fingrene sine osv.

Nybegynnerkneika for min egen del, var jeg over etter ett drøyt år, men jeg syntes det var moro å spille gitar helt fra første dag.

Det jeg merka, var at det løsna, og jeg ble ganske mye bedre, ganske fort. Etter nybegynnerkneika har det egentlig gått bedre og bedre. Men i ett saktere tempo såklart.

Man blir aldri utlært, det er iallefall sikkert!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg har kjempelyst å ta gitartimer, men desverre er det ikke så lett her jeg bor...

Det som er, er for barn på skolen.

Det var planlagt gitartimer for voksne nybegynnere, men det ble visst ikke nok påmeldte, så det er utsatt på ubestemt tid...

Carpal67, takk for tips!

Jeg fokuserer veldig på venstrehånda, for jeg blir så j**** irritert når jeg ikke får til å bytte grep raskt nok/riktig.

Jeg føler ikke jeg får "flowen". Jeg tar til meg tipset ditt, og skal prøve å finne flowen på høyrehånda først, og håpe jeg får dreisen på venstrehånda etterhvert. :blush:

Endret av idamika

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg begynte vel egentlig ikke med akustisk før etter et par år med elektrisk, men tror det blir mye av det samme. ;)

Noen mennesker lærer fortere, husker bedre osv. enn andre. Sånn er det bare.

Når jeg fikk min første gitar satt Sweet child o mine (uten solo) etter kort tid mens andre venner av meg som hadde spilt på gitarkurs 3 år enda satt der med treakkordsviser og Sweet home alabama-introen. Og jeg sier ikke at jeg har noen slags musikalsk talent, men at jeg lærer generelt fort. (gjelder det samme i skolesammenheng o.l)

Den ''perioden'' du snakker om kommer garantert til å løsne, men det avhenger av hvor fort du lærer og at du ikke gir opp så lett.

Nå vet ikke jeg helt hvor rask du er til å lære, men kan jo si det jeg sier til andre nybegynnere:

Start med å lære deg noen basic akkorder som E, A, D, G, C og lær deg å bytte på akkordene uten å stoppe opp eller se så alt for mye på gitarhalsen. Når du kan dette, er du langt på vei allerede :) Hvis du vil spille litt mer melodier o.l og ikke bare akkordstrumming, så kan du etterhvert begynne å lære deg tabulatur (tabs) som er en egen form for noter som gjelder spesielt for gitar og er lettere å forstå og spille fra. Da jeg lærte meg tabulatur tok jeg plasterteip og teipet på gitarhalsen og skrev på nummer 1-12 på hvert bånd for å lettere se hvem bånd jeg skulle spille på. Etterhvert lærte jeg dem utenat og teipen ble slitt av. Om dette er en bra metode tør jeg ikke påstå.

Skjønner godt at du kanskje syns det er vanskelig å lære av videoer, men jeg vil anbefale det sterkt.

Hvis du er flink til engelsk kan du bare søke etter noe sånt som ''guitar basics beginner'' eller lignende på Youtube eller Google og jeg er sikker på at du vil finne mye bra.

Jeg vil STERKT anbefale Justinguitar.com som er en nettside som gir deg hundrevis av gratis leksjoner (video og tekst) av en mann som snakker snakker lett forståelig engelsk, masse erfaring og en god lærer. Start med The Basics og så gå videre til Beginner og etterhvert øke i vansklighetsgrad som du ønsker.

Puh, håper det hjalp. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en ganske tydelig "nybegynnerkneik", iallefell syntes jeg det. Jeg er (Så langt) etter 3-4 år, 100% selvlært. Har kun brukt tabs egentlig. Samt at jeg har sett en del live-videoer av gitaridolene mine, og prøvd å lagt merke til åssen de legger fingrene sine osv.

Nybegynnerkneika for min egen del, var jeg over etter ett drøyt år, men jeg syntes det var moro å spille gitar helt fra første dag.

Det jeg merka, var at det løsna, og jeg ble ganske mye bedre, ganske fort. Etter nybegynnerkneika har det egentlig gått bedre og bedre. Men i ett saktere tempo såklart.

Man blir aldri utlært, det er iallefall sikkert!

Godt å høre det ikke bare er jeg som opplever en nybegynnerkneik da! :)

Noen kvelder har jeg bare lyst å knuse hele gitaren, for jeg vil bare VIDERE!! Hehe B)

Men moro er det, det er helt sikkert, selv om det kan være frusterende å ikke få til det man vil.

Har du noen tips til meg?

Brukte du kun tabs?

Eller andre ting, som bøker, dvd'er osv?

Hvordan lærte du deg riktig teknikk f.eks? Jeg er litt redd for at jeg gjør feil og det er derfor jeg syns noe er så vanskelig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mindre du bor innerst i en fjord i Nordland (no offence til den som gjør), så er det helt sikkert noen lovende/mislykkede/bitre gitarhelter i nærheten som gir privattimer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endetid:

Takk for flott svar!

De akkordene sitter passe greit nå, det er det jeg øver mest på nå. Sliter litt med akkordbytte uten å pause eller bomme, men det kommer seg vel.

Jeg syns egentlig det er ufattelig kjedelig å øve uten at det er en melodi jeg kjenner :rolleyes:

Kanskje jeg føler det som en dødperiode nå siden jeg ikke får til å spille det jeg VIL spille. Har også et par låter jeg øver på, og den ene får jeg til nesten hver gang nå - det er GØY!

Godt tips med teipen syns jeg! Det skal jeg prøve :)

Justinguitar bruker jeg flittig ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mindre du bor innerst i en fjord i Nordland (no offence til den som gjør), så er det helt sikkert noen lovende/mislykkede/bitre gitarhelter i nærheten som gir privattimer.

None taken.

Men jeg bor faktisk innerst i en fjord i Nordland :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakk om å tråkke i salaten. ;)

Mitt beste tips er bare å spille ting du liker, slik at det er gøy hele veien.

Er det noe jeg har lært som gitarlærer så er det at personlig forhold til materiale er sykt viktig for motivasjon i starten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

None taken.

Men jeg bor faktisk innerst i en fjord i Nordland :blink:

Ahaha! Fantastisk! :)

Da jeg startet spille gitar hadde jeg bare fokus på å lære meg de sangene jeg hadde lyst til, og å ha det moro med å spille gitar. For min del funktet det veldig fint, jeg synes det er viktig å ha suget etter å ville spille, det å ha det gøy, samt stoltheten man sitter igjen med når man endelig klarar å lære seg noe man syntes var dritvanskelig! Aner ikke hvor mange ganger jeg har bannet akkorder, tabs, soloer og alt annet som kan forbindes med gitar opp og ned fordi jeg har stått fast. ;)

Når det gjelder teknikk så er det fornuftig det Castor sier, det skader nok ikke med timer på det, men jeg vet ikke om det er livsnødvendig heller, med mindre man har tankebaner om å spille veldig mye/bli utøvende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakk om å tråkke i salaten. ;)

Mitt beste tips er bare å spille ting du liker, slik at det er gøy hele veien.

Er det noe jeg har lært som gitarlærer så er det at personlig forhold til materiale er sykt viktig for motivasjon i starten.

No worries! ;)

Du fikk meg faktisk til å tenke på noe, det må jo være NOEN i dette a-hullet som spiller gitar!

Skal etterlyse litt på facebook og jungeltelegrafen, kanskje noen er villig til å gi meg noen privattimer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

No worries! ;)

Du fikk meg faktisk til å tenke på noe, det må jo være NOEN i dette a-hullet som spiller gitar!

Skal etterlyse litt på facebook og jungeltelegrafen, kanskje noen er villig til å gi meg noen privattimer :)

Jeg skal til Meløy i sommer, så bor du i nærheten og ennå ikke har funnet noen så får du si fra. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.