Gå til innhold
RydEN

Hvordan får man den store lyden?

Anbefalte innlegg

De fleste har sikkert hørt om ting band som Suicide silence, og de badass 7 og 8 strengerne!

Er det noen som har noe peiling på hvordan man får den svære jævla tykke lyden?

Jeg har en 6 strenger drop C med Seymour Duncan Blackouts. De har en ganske tight bunn osv.. Får IKKE fram den feite lyden :P

Edit:

Det blir jo selvfølgelig større lyd med å droppe den ned til B og A ofc, men den har liksom ikke den svære lyden. :ds

Endret av RydEN

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt tykkere strenger kanskje?

Må huske at de store bandene ofte legger en del tracks.. Dvs de spiller inn sangen med flere gitarer og spiller over for å gi mer fylde!

Og bassen fyller inn selvsagt..

Men det er absolutt mulig å oppnå en feit og god tone emd tykkere strenger og riktige settings. Som nevnt over, mindre gain, tight spilling.. Kan hjelpe på med en del bass når man spiller alene, men i band så må man kutte ut denne bassen for å ikke ødelegge lydbildet :)

Riktig kabinett er også til hjelp! Merker at det er litt mer bunn iet solid 4x12 kabinett enn i 2x12 f.eks.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye mindre gain enn du kanskje tror, midboost og tight spilling :)

Og en kvart milliard gitarspor. Gitarlyden man hører på skive (når det er snakk om metall og rytmegitar) er ALDRI bare ett spor. :)

Generelt er det litt uti tåka å skulle replikere gitarlyd fra skiver. Det er mange ledd i signalkjeden etter ampen som i stor grad påvirker hvordan ting låter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den "store" lyden får du ikke før du putter gitaren din inn i bandsammenheng. Det hjelper bare det å spille med en trommis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og en kvart milliard gitarspor. Gitarlyden man hører på skive (når det er snakk om metall og rytmegitar) er ALDRI bare ett spor. :)

Generelt er det litt uti tåka å skulle replikere gitarlyd fra skiver. Det er mange ledd i signalkjeden etter ampen som i stor grad påvirker hvordan ting låter.

Dette er et ekstremt god poeng som mange overser. Nesten uansett sjanger er dobbel/xxx tracking ekstremt mye brukt, samt ymse doktorering i form av EQ, komprimering osv. Live gitarlyd er noe helt annet enn hva som spilles inn i et studio.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og en kvart milliard gitarspor. Gitarlyden man hører på skive (når det er snakk om metall og rytmegitar) er ALDRI bare ett spor. :)

Ta Dirt med AIC. Hvert gitar spor er spilt inn med forskjellige rigger gjennom en 10", 12" og 15". Så er dette igjen dubba på hver side i stereo. Så alt er minimum 12 spor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med overdubbing er også vanlig på vokalspor også. Det var vel Beatles som startet med dette :)

Nja? Beatles er vel først og fremst kjent for å spille inn imponerende "mye" live med meget få tilgjengelige spor kanskje, men de gjorde jo en hel del spennende ting angående produksjon med årene når innspillingsutstyret ble litt mer avansert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ADT (artificial dubbing track) ble oppfunnet i studio med The Beatles.

Før det ble ofte vokalen dubba, og Paul og John var også drøye til å dubbe hverandre,

slik at det ofte hørtes ut som det var samme stemmen to ganger og ikke to vokalister.

Endret av GunnarpåMo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velger å tro at Frank Zappa var en av de som var tidligst ute med å leke seg med "overdub" eller hva det heter! eller tar jeg veldig feil nå? :P Han startet med dette rundt 1969 tror jeg, Hot Rats albumet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etr godt eksempel på studiolyd er dette:

Marshall lyden alle syns de hører på Led Zeppelins Black Dog,

er egentlig to transistor studiokompressorer og rett i bordet.

Det er tre legg med gitarer der, og alle er innspilt på samme måten.

The 1167 is a Universal Audio non-tube compressor with a built-in amplifier (I think). So not only was the “Black Dog” guitar(s) not through an amp, it was solid-state!

Endret av GunnarpåMo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"This was the first Frank Zappa album recorded on 16-track equipment and one of the first of such recordings released. Machines with 16 individual tracks allow for much more flexibility in multi-tracking and overdubbing than the professional 4- and 8-track reel-to-reel tape recorders that were standard in 1969. While Zappa was recording Hot Rats The Beatles were working on their Abbey Road album, but were limited to 8-track technology."

Zappa lå foran, men han var ikke først ute med det, jeg som tenkte feil :)) Men han lå foran Beatles ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.