Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

P-bassen


egharstorbass

Anbefalte innlegg

Hva mener du med at den ikke fungerer? Det er kun én pickup på en P-bass.

Definisjonsspørsmål vil jeg vel påstå. Han mener vel den øvre delen av split coilen eller hvordan vi skal definere den. Altså de magnetene som ligger under de to øverste strengene.

One split pickup, pieces connected in humbucking mode (1957 — present);

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det det jeg hører fra bassister er 4-strengs Fender basser mer i bruk og bedre likt enn på flere tiår.

Jeg har snakka med bassister som har hatt det meste av det beste på bassfronten, men som stortrives med en P-bass nå.

Antakeligvis er det ikke den "beste" bassen hva angår lyd og spillbarhet, men den funker til det meste, og låter bedre i miksen enn de fleste.

Tommelbasser, møbelbasser, ørtenstrengersbasser og hockeysveisbasser er av en eller annen grunn ikke like populært lenger.

Hilsen

X-bassist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt det inntrykket jeg har fått....

Jeg har vel egentlig bare eid èn Fender; En MIM Fender J-fretless, men jeg har prøvd en del, og de har aldri appellert til meg i det hele tatt. Music Man, Spector og Modulus er mine foretrukne modi operandi. Og fra hva jeg har sett og prøvd blåser samtlige av de jeg har prøvd fra disse produsentene alle Fenderne jeg har prøvd ut av vannet (det er vel egentlig bare på sin plass, det er jo ganske mye dyrere basser og), både når det gjelder tone, justerbarhet og spillbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jer er helt på jordet, men jeg syns jo at det også ser ut til å stemme

med bassister jeg ser på musikkvideoer og TV også.

Spiller med en bassist i 40-årene som har brukt det meste av møbelbasser og brukte i mange mange år Stingray basser. Han tar i dag med seg en 4- strengs fiesta-rød Fender P-bass + en 5- strengs Fender. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting imot P-basser for så vidt, men syns personlig de låter litt anonymt og kjedelig. Mye mer fan av Jazzbass og Stingray, som jeg da også har. Liker på mange måter litt mer tone, om det gir mening. P-bass blir bare en bass-bass for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.