Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

P-bassen


egharstorbass

Anbefalte innlegg

Lurer litt på noe angående den p-bassen til Fender. Har nesten kunn sett folk med plekter som spiller på denne bassen. Så også at Mike Dirnt fra Green Day hadde sin egen og den skulle vist ha enda strammere strenger så den passer for plekter. Men har også hørt litt av de motsatte. Ville bare spørre her og, noen som har en mening om den? Har ikkje prøvd den selv har bare prøvd en eller annen vintage version uten at eg likte den noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-bass er noe av det mest anvendelige som fins på bassfronten. Noen får inntrykk av at den er begrenset fordi den bare har en pickup og ikke er full av knotter, men de tar faktisk helt feil.

Eller, det blir kanskje mer rett å si: It's a one trick pony, but what a trick!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at det har gått 60 år siden den bassen ble designet, og det har ikke akkurat skjedd mye utvikling siden det. I forhold til prisen synes jeg ikke Fender lager spesielt gode instrumenter heller. For all del, dårlige basser er det jo ikke, men man får mye mer for pengene fra andre produsenter. Selve den "klassiske" P-bass lyden synes jeg er litt døll og anonym (noe som jo egentlig passer til veldig mye musikk også, da.), og jeg foretrekker i det minste å bytte ut pickupene til noe med litt mer trøkk i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meninger om den? Det er kanskje verdens mest brukte bass som du kan bruke til omtrent alt. Hva du er ute etter å vite egentlig?

Det eg hovesaklig vil vite er om strengene her er strammere enn ellers. Har sett det på signatur bass, men var usikker. Ja eg vet og at en signaturbass er formet slik den den er signatur fra spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stramme strengene er har med strenger og skalalengde å gjøre. En P-bass har vanlig 34"-skalalengde, som de fleste basser har, og er dermed ikke annerledes enn andre basser. Noen foretrekker strenger som er stramme, og noen foretrekker strenger som er slakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på linje med Mytola her. Det er en bra bass, som veldig mange bassister bruker, men det har skjedd ting på de årene siden den ble lansert. Noe av utviklingen kan vel kalles "villspor" i etterpåklokskapens lys, mens andre ting har ført til at elbass har blitt et bedre instrument.

En moderne bass har for eksempel mye mer behagelig vektfordeling enn det en Pbass har.

Det at seksti år gamle herrer spiller på Pbass, teller vel egentlig ikke? Den var jo ganske fersk da de måtte velge bass, og det er jo rart med det man er vant med. Det trives man godt med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, Jeg er stor P bass-fan, og du kan bruke disse basseene til mye. De er brukt med stor suksess i alt fra diverse former for Metal til den mykeste poplåt, og sitter alltid meget bra i miksen.

Jeg siterer meg selv fra en tidligere tråd:

Igjen, det er FEIL å kalle en P bass for en one-trick poney, Ja, den har ikke mange lyder, men personlig så har jeg brukt P basser i alt fra veldig myk musikk til Death Metal, så det er fullt mulig å få en lyd hun ønsker ut av den.

Dog, må bassen være turkis? ville sendt henne til denne: http://www.intersalg.no/product/472206/Fender-Mexico_Active-P-Bass%AE-Special-Navy-Blue-Metallic-Rosewood.html Da har hun en bass med lyd og varighet for mange, mange år.

Og Henrik har ett eller annet personlig i mot Fender, så :P

en P bass kan passe til:

http://www.youtube.com/watch?v=FanTQ72IqDY

http://www.youtube.com/watch?v=Y9KC7uhMY9s

http://www.youtube.com/watch?v=BeDD2bXnACU

samt de fleste Metallica (med Newsted) og Megadeth (med Ellefson) er spilt inn på P basser fra 1958..

Og dette her med "stramme strenger" har mye med strengetykkelsen å gjøre og, bruker du f.eks 110 - 50 i stedet for 105 - 45 (som er standarden), så vil du ha strammere strenger, men de er og tyngre å spille på.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stramme strengene er har med strenger og skalalengde å gjøre. En P-bass har vanlig 34"-skalalengde, som de fleste basser har, og er dermed ikke annerledes enn andre basser. Noen foretrekker strenger som er stramme, og noen foretrekker strenger som er slakke.

Jeg er på linje med Mytola her. Det er en bra bass, som veldig mange bassister bruker, men det har skjedd ting på de årene siden den ble lansert. Noe av utviklingen kan vel kalles "villspor" i etterpåklokskapens lys, mens andre ting har ført til at elbass har blitt et bedre instrument.

En moderne bass har for eksempel mye mer behagelig vektfordeling enn det en Pbass har.

Det at seksti år gamle herrer spiller på Pbass, teller vel egentlig ikke? Den var jo ganske fersk da de måtte velge bass, og det er jo rart med det man er vant med. Det trives man godt med. :)

Åja da så.. Hadde misfortsått litt, takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tacobassen min igår (Fender P Bass MiM), og når jeg jeg kobla den til amp fant jeg ut at den ene pickupen (den nærmest halsen) ikke fungerer. Så da er det bare å levere den tilbake til 4Sound, og håpe at dette ikke tar altfor lang tid å få fikset. Ellers er jeg med min begrensede basskunnskap strålende fornøyd med gitaren sånn spillemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at den ikke fungerer? Det er kun én pickup på en P-bass.

for meg så ser det ut som to pickuper klint inntil hverandre. Når alt står på, og jeg tar en skrutrekker på "metallklumpene" magnetene (i mangel på et bedre navn), så hører jeg det i høytaleren på den delen av pickupen som er nærmest brua. Gjør jeg det samme på metalklumpene magnetene på den delen av pickupen som er nærmest halsen er det helt dødt.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.