Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lager du dine riff?


Anbefalte innlegg

  • 5 months later...

Det har egentlig veldig mye med open minded og hvilken inspirasjon skilde du har, jo mer du lære av andre guitariter, dermed enklere blir det.

umulig å lage et riff som ikke har blitt brukt, ikke at du skal plagiere med vilje, men det skal falle naturlig, bare sitt ned og spill.. og tenk på muligheter du har.. start med 1 grep, og spill det enkelt.. jo enklere det er så mer enklere blir det å oppgradere riffet med andre ting som en bend, hammering eller hva du nå kan fra før av.. men du kjem deg ingen vei før du vet hva du vil lage innen får ka type musikk og sjangere.. jeg vil lage en metal tune.. hvorfor ikke blande det med blues, jazz, sommermusikk.. irsk. norsk folkemusikk osv.. og bruk de to typiske elementa. og så er det med musikk teori.. jo mer du kan om det jo bedre.. hjerna er en hardisk.. jo mer du lære jo mer GB fylles det i hardisken, lytt på alt du kan.. alle de største gjer det.. lytter på andre sine sanger og bruka det som en start point :) høres sikkert ut som en dust :) men det er det jeg gjer og det hjelp i små doser.. og det blir bare bedre :) men ingen andre kan fortelle hva du skal gjere med din kreavitet.. du kan gjøre hva du vil med en guitar.. og ingenting er feil.. og hva andre sei.. er bare fordi de har sin egen :) og ingen er bedre enn meg sei dei ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Inspireres litt fra her og der, hiver på meg gitaren og prøver meg fram til jeg finner noe utrolig fett å jobbe ut ifra. I det siste har det inneholdt mye tap akkorder(?) og utringende fine jazzakkorder hvis det går an å si det sånn, haha. Ellers kommer det bare et riff i hodet også prøver man bare å mane det ut med lyden fra gitaren, og plutselig har du kanskje bygd på det en helt annen måte, men så høres det mye fetere ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så er det med musikk teori.. jo mer du kan om det jo bedre..

Kunne ikke vært mer uenig. Musikkteori er en samling begreper og toner satt i system. Musikk er følelse. Musikere som Mikael Åkerfeldt, Daron Malakian, Head (KoRn) m.fl. har skrevet 90% av sin musikk på ren feeling. Ikke tenk skala, ikke tenk "i følge teorien...". Bare spill. Du føler det når det blir riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer uenig. Musikkteori er en samling begreper og toner satt i system. Musikk er følelse. Musikere som Mikael Åkerfeldt, Daron Malakian, Head (KoRn) m.fl. har skrevet 90% av sin musikk på ren feeling. Ikke tenk skala, ikke tenk "i følge teorien...". Bare spill. Du føler det når det blir riktig.

Skal ikke si at du tar feil. Synes egentlig begge har rett. Teori kan benyttes på flere ulike måter, enten som en mal for hvordan ting skal være - alternativt kan det være en pekepinn på hvordan ting ofte henger sammen og for å finne "det mystiske" er det ikke verre enn å endre én tone.

Et lite eksempel som jeg selv har brukt i en liten snutt: Utgangspunktet var at jeg utfordret en kamerat til å spille noe over en vamp jeg spilte. Vampen gikk som følger: Cmaj7, Am7, Dm7, G7. Dette er jo pent og pyntelig i seg selv og kan fint "forsvares" med teori (tenk: det er spilt så ofte før at vi synes det er kjent). For å krydre vampen litt ble alt spilt i dur, noe som totalt endrer karakteren ettersom du får tersen i A og D som ikke helt henger på greip lenger (for våre ører). Er dette å benytte seg av teori? Ja, absolutt. For en som ikke kan teori kan man si nei, alle kan likevel komme opp med de samme akkordrekkene/melodiene/hva som helst. Resultatet kan høres her i dårlig kvalitet:

(Hurra for selvpromotering!)

Er smertelig klar over at mange bruker teori som en mal, og det blir gjerne kjedelig musikk. Teori eller ikke, god musikk finnes med begge deler som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer veldig.. Kommer litt an på kordan sang det er!

Visst eg skal prøve å lage noe i meshuggah stilen liker eg å begynne med trommer, siden det er mest fokus på rytme :) men oftest med å bare improvisere!

Det har hendt 2-3 ganger at eg sitter å improviserer, med gitaren kobla til pcen og spillt inn på cubase. Så etter noen timer med kaffi og gitar klimpring har eg en sang ferdig! Så går eg bare over å finpusser på sangen (Spille inn på nytt osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.