Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter med lys e streng på gibson


pdkorva

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Som tittel beskriver, sliter jeg litt med at den lyse e strengen subber såpasse mye at tonen per definisjon blir død.

Dette oppstår kun i 2 bånd, noe i 3 også subber den litt enkelte andre plasser, men ikke noe voldsomt problem slik som det har blitt i 2 bånd.

Gitar er en slik : http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/1957-Les-Paul-Goldtop-VOS.aspx

Er det noen der ute som vet om en enkel måte å fikse dette selv på?

Har i alle år holdt meg til kassegitar, så dette er rimelig nytt for meg:)

Mvh

Stian Olafsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fleremåter å løse dette på. Hva som er den rette måten, avhenger av hva som faktisk er problemet. Det kan være at:

Du trenger en ny stol

Du trenger å få justert trussroden på gitaren

Du trenger å få juster båndene på gitaren

eller en kombinasjon. Hvis du ikke helt vet hvordan du skal finne ut hvor hunden ligger begravet, så er det kanskje like greit å levere inn gitaren til en med erfaring. Begynner du å file bånd hvis det er mulig å justerere det vekk med trussrod, gjør man ting bare verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nye gitarer (de fleste er brukte) jeg kjøper, tar jeg med til gitardoktor Øivin Fjeld.

Det er ikke fordi jeg ikke har peil på trussrod, inntonering eller annet sjøl,

det er fordi jeg vet at en med topp peiling klarer å få det maksimale ut av gitaren.

Senere gjør jeg all setup og inntonering på gitarene sjøl.

En gitar som har vært sendt over fra USA kan dra på seg mange forskjellige problemer.

Egentlig burde importør/utsalgssted sørge for at gitaren blir justert opp mot sitt beste,

men sånn er det dessverre ikke bestandig.

Hvis gitaren er så ny som du sier tror jeg at det uansett er lurt å la en proff gjøre en jobb på gitaren din.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det sies at den gitaren er PLEK'et fra fabrikk, så det er ikke mye å justere på den gitaren bortsett fra truss-rod i utgangspunktet. Men det er definitivt en ting du bør få utbedret gratis, da dette er å regne som en fabrikkfeil. Hvis du får tilbake gitaren med betydelig høyere strengehøyde på alle strengene, vet du at butikken ikke har gjort jobben sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva vil det si at gitaren er "PLEKet"? Er det ikke mulig å justere bruhøyden på denna? Er det ikke en helt vanlig tune o matic-bru?

Selvsagt er det en helt vanlig TOM bru, men da gitaren er PLEK'et på fabrikk skal det ikke være nødvendig å heve strengene nevneverdig for å unngå buzz og døde toner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange finfine svar! :)

En annen ting jeg funderer på nå er at jeg byttet strenger, å fant vel egentlig aldri ut om det stod 09 eller 010 fra fabrikk. Satte på 010 ettersom det er det jeg alltid har brukt på stratten.

Noen som vet hvilke som er standard? Om jeg setter på 09 slipper jeg kanskje unna problemene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange finfine svar! :)

En annen ting jeg funderer på nå er at jeg byttet strenger, å fant vel egentlig aldri ut om det stod 09 eller 010 fra fabrikk. Satte på 010 ettersom det er det jeg alltid har brukt på stratten.

Noen som vet hvilke som er standard? Om jeg setter på 09 slipper jeg kanskje unna problemene?

09 på en LP?

Da får du vel ganske slappe basstrenger med mindre du går for en heavy top, slinky bottom variant. Kan ikke heller se at en tynnere streng skulle gi deg mindre fret buzz, siden en tynnere streng får lavere tension (blir slakkere) når den stemmes til samme tonehøyde.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.