Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter med lys e streng på gibson


pdkorva

Anbefalte innlegg

Sjekk luftfuktigheta..

Mange av de gitarene som vi har inne i butikken der jeg er ansatt, har oppsett som ikke ligner grisen, nettopp pga feil luftfuktighet inne i butikken.. Og da snakker vi om gitarer i 15-20k klassen som knappest er spillbare fordi luftfuktigheta gjør at halsene vrir seg.. Skandale i mine øyne, men jeg har vel ikke så mye jeg skulle ha sagt i den sammenhengen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk luftfuktigheta..

Mange av de gitarene som vi har inne i butikken der jeg er ansatt, har oppsett som ikke ligner grisen, nettopp pga feil luftfuktighet inne i butikken.. Og da snakker vi om gitarer i 15-20k klassen som knappest er spillbare fordi luftfuktigheta gjør at halsene vrir seg.. Skandale i mine øyne, men jeg har vel ikke så mye jeg skulle ha sagt i den sammenhengen.. :)

Du jobber hvor..? Greit å vite hvor man ikke skal handle gitarer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk luftfuktigheta..

Mange av de gitarene som vi har inne i butikken der jeg er ansatt, har oppsett som ikke ligner grisen, nettopp pga feil luftfuktighet inne i butikken.. Og da snakker vi om gitarer i 15-20k klassen som knappest er spillbare fordi luftfuktigheta gjør at halsene vrir seg.. Skandale i mine øyne, men jeg har vel ikke så mye jeg skulle ha sagt i den sammenhengen.. :)

Hvis dere har en mengde gitarer med nevneverdig sideveis vridning i halsen, inne i butikken har dere et massivt problem.. Både i forhold til kunder og klima. En gitarhals med vridning er ikke noe som kan utbedre med en setup jobb, her snakker gjerne vi retting av gripebrett og re-fretting.

Når det er sagt, selv har jeg oppbevart halser i yttergang med minusgrader en hel vinter, samt at jeg har et veldig tørt inneklima, men jeg har aldri opplevd noen problemer med noen av mine gitarer. Egentlig er nevneverdig vridning i halser en sjeldenhet og regnes egentlig mest som en fabrikasjons feil, da en godt laget hals skal tåle ulike temperaturer osv uten å vri seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og fungerer enda bedre med minimum 0.11 ;)

Hvis du liker så tykke strenger. Ellers vil det føles som gitaren blir fryktelig tungspilt..

"Alt blir så mye bedre med tykke strenger" teorien er veldig in for tiden, men det er neppe et godt valg for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har en mengde gitarer med nevneverdig sideveis vridning i halsen, inne i butikken har dere et massivt problem.. Både i forhold til kunder og klima. En gitarhals med vridning er ikke noe som kan utbedre med en setup jobb, her snakker gjerne vi retting av gripebrett og re-fretting.

Når det er sagt, selv har jeg oppbevart halser i yttergang med minusgrader en hel vinter, samt at jeg har et veldig tørt inneklima, men jeg har aldri opplevd noen problemer med noen av mine gitarer. Egentlig er nevneverdig vridning i halser en sjeldenhet og regnes egentlig mest som en fabrikasjons feil, da en godt laget hals skal tåle ulike temperaturer osv uten å vri seg.

Vridd hals er vel kanskje et flåsete uttrykk, det jeg mener er ikke vridd sideveis, men at endel av gitarene har hals som går slik som det her;

twistmyneck.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener den naturlige halsbuen skjønner jeg jo litt bedre at dere har mange gitarer med denne "lidelsen". Det er jo bare å justere truss-rod litt, så er jo den saken grei. Gitarer må jo alltid truss-rod justeres når de er nye fra fabrikk, og ofte i takt med klimaet/årstidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.