Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmestudio med imac


sverrejk

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er absolutt HELT GRØNN når det kommer til hjemmestudio og spør derfor DERE om deres KUNNSKAP og BIDRAG til at jeg kan kunne lage det ULTIMATE hjemmestudioet*kule ekkoeffekter*... Det burde heller ikke koste så altfor mye, jeg vil gjerne holde meg under 40 000(det er ganske mye penger for meg, spesielt siden jeg kun går på vgs).

Jeg har altså 0 studioutstyr, jeg har jo selvfølgelig gitar. Bruker foreløpig en line 6 UX2 for å recorde, men jeg lurte på om det ville vært lurt av meg å kjøpe et STØRRE og BEDRE lydkort? Samt imac og monitorer? :)

edit: Tips til software settes STOOOOOOOOOR pris på :)

Mvh. Sverre

Endret av sverrejk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 40.000, dæven, det var ett drøyt budsjett da.

Kjøp deg en iMac etter behov, Axe-FX og ett par studiomonitorer, da har du ALT du trenger, bortsett fra eventuell vokal og trommemikk.

Det er sant, men som sagt over, jeg er helt idiot, og vil heller ikke ha noe helt dritt. Har kikket rundt og ser mange studiopakker gå for over 40 000 så var usikker. Tusen takk for respons.

Idiotisk spm: Vil en imac til 10 000kr gjør susen?(siden det er den rimeligste varianten..)

edit: noen erfaringer med Logic Express?

Endret av sverrejk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den billigste holder om du juicer på litt. Større harddisc og 8gb ram har jeg og det er mer enn kraftig nok. Ikke gå for Lofic Express, da pro-versjonen koster 4k. Ta heller Logic Pro i handlevogna. Du bør også velge bort trådløst tastatur (om det enda går), jeg føler jeg gnager meg gjennom pakke på pakke med batterier i løpet av en studioøkt.

På lydkortfronten bør du velge et med flest mulig preamps, enten FireWire eller usb. Jeg foretrekker firewire, uten at jeg har noe svar på hvorfor (?). Her kan jeg anbefale Echo Audiofire Pre8, grunnet kvaliteten. Det kan være en fordel med 12 kanaler likevel, når man skal begynne med opptak og da holder ikke Echos kort (uten å kjøpe 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den billigste holder om du juicer på litt. Større harddisc og 8gb ram har jeg og det er mer enn kraftig nok. Ikke gå for Lofic Express, da pro-versjonen koster 4k. Ta heller Logic Pro i handlevogna. Du bør også velge bort trådløst tastatur (om det enda går), jeg føler jeg gnager meg gjennom pakke på pakke med batterier i løpet av en studioøkt.

På lydkortfronten bør du velge et med flest mulig preamps, enten FireWire eller usb. Jeg foretrekker firewire, uten at jeg har noe svar på hvorfor (?). Her kan jeg anbefale Echo Audiofire Pre8, grunnet kvaliteten. Det kan være en fordel med 12 kanaler likevel, når man skal begynne med opptak og da holder ikke Echos kort (uten å kjøpe 2)

takk for respons! :)

Har kikket litt, tenkte på disse monitorene:

http://sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=4024&ProdusentNavn=SLX%20audio&ProduktNavn=MT800

Denne imacen:

http://www.apple.com/no/imac/design.html (27 tommern for 14 000)

Lydkort:

????????????? (jeg har jo allerede line6 studio UX2, egentlig ingenting å skryte av)

Software:

???(hvis noen kan gi noen links fra youtube eller noe lignende til bra klipp fra bra lydkort+software hadde det vært supert!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har godt med penger, og det er fint. Bare husk at du faktisk skal lære å bruke tingene du kjøper, også. Noen ganger trenger man ikke veldig dyre ting for å få til et godt resultat, og teknikk blir fort gammelt. Derfor kan det være greit å la noe av kronene bli igjen på en konto, kjøpe litt, lære seg studioarbeid med det, og så gå videre når man har litt mer erfaring.

Kanskje et litt kjedelig råd, men jeg mener bestemt at det er et godt et.

Den iMacen du nevner, ser utrolig rå ut. Jeg kommer ikke til å handle den, rett og slett fordi jeg kan så mye om Windows- OS- miljø, og jeg gidder ikke lære meg mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville faktisk gått for iMac'en til 13k med 21,5" skjerm. Det er mer enn stort nok, og det eneste du betaler ekstra for med 27"-eren er større skjerm. Med den med 21,5"-skjerm har du mer penger til å konfigurere den med raskere prosessor og mer minne, som burde være hovedprioriteten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter litt på det CF sier. La noen av penga stå igjen på bok. Kjøp deg en iMac. Du får da med et software som heter iLife 11. I den pakke ligger det et opptaksprogram som heter GarageBand. Dette er intet dumt sted og begynne. Mye gitarrelaterte lyder/effekter, masse looper og er veldig greit og bruke/lære seg. Jeg kjøpte også i sin tid et EMU lydkort, hvor det var med en light versjon av Cubase, men jeg ender opp med og bruke GarageBand ved opptak. Et bra sted og begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville faktisk gått for iMac'en til 13k med 21,5" skjerm. Det er mer enn stort nok, og det eneste du betaler ekstra for med 27"-eren er større skjerm. Med den med 21,5"-skjerm har du mer penger til å konfigurere den med raskere prosessor og mer minne, som burde være hovedprioriteten her.

Tja. Om man kan oppgradere fra 21,5 til 27" for en tusenlapp, og man har 40k i budsjett så ville jeg utvilsomt brukt en tusenlapp på større skjerm.

Selv har jeg 24" skjerm. Digg til vanlig, men når jeg redigerer lyd og bilde så ender jeg alltid opp med å koble til en skjerm til fordi jeg synes 24" blir litt lite. Altså. Det er jo nok, bevares, men det er utrolig mye diggere med god plass IMO.

Kun én 21,5" til denne oppgaven ville jeg nesten ikke vurdert engang, og isåfall ville jeg kjøpt en ekstra skjerm til å ha ved siden av om dette er mulig på de fisefine designerproduktene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale en ssd fra apple, men jeg kjøpte en slik utenom som ble litt billigere. Jeg bruker Mac`en til akkurat det samme du gjør og herregud for forskjell ssd utgjør på hastigheten. Så har du enda litt penger til overs så anbefaler jeg det :)

Mener å ha lest at det er ekstra kronglete å etterinstallere SSD i iMac, når den kommer med HDD fra fabrikken i tillegg til at det er kronglete i iMac fra før av.

Endret av Trilogy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://blog.macsales.com/6332-27%E2%80%9D-mid-2010-imac-disassembled

Å installere SSD/hvilken som helst HDD i en iMac er kanskje ikke noe hvem som helst skal finne på.

Ang. lydkort vil jeg tro det kan oppstå latency med 8 spor over en USB-bus (tenker på M-Audio-kortet).

Presonus og Focusrite har mye bra til en all right pris som kan være verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.