Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tanker om import/netthandel


Guitarexpert

Anbefalte innlegg

Det er kanskje lurt å slutte med den veiledende prisen i Norge.

Den tror jeg bare ødelegger i forhold til salg fra nettet.

Thomann har konkrete priser som det går å regne i forhold til,

mens norske butikker ofte har en litt "hemmelig" pris som først blir avslørt når du konkret skal handle.

Av en eller annen grunn tror man da at det er fordelaktig å kunne tilby kunden en pris langt under den veiledende prisen.

Tror det bare gjelder i markedet i Norge. I forhold til netthandel tror jeg den oppblåste veil. prisen er uheldig.

Tror du folk er villige til å godta "ferdigprutede priser" over disk da? Hehe, har to fabrikknye Rickenbackere vi prøver å bli kvitt vi, til en pris en bra bit under det vi betalte for dem (garantert billigst i Norge) - likevel vil folk prute på dem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror du folk er villige til å godta "ferdigprutede priser" over disk da? Hehe, har to fabrikknye Rickenbackere vi prøver å bli kvitt vi, til en pris en bra bit under det vi betalte for dem (garantert billigst i Norge) - likevel vil folk prute på dem.

Nei, det er nok ikke lett å selge ferdigpruta i gitarbutikk, men poenget mitt er at det kan ha noe med den kunstig høye veil. prisen å gjøre.

Jeg hadde også pruta på Elkjøp hvis de hadde veil. priser høyt flyvende over reell utsalgspris, og priser jeg visste var tøylige og prutbare.

Mange som sjekker priser på nettet har ikke mer peil en at de sammenlikner nettpriser med norske veil. priser. Da blir det lite salg her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på sidelinjen. I de årene jeg har vært Ibanezfantast er det mange som har handlet en gitar hos IbanezRules, som i utgangspunktet har som salgsargument at gitarene får en skikkelig gjennomgang før de sendes ut døra. Det er kun én mann som driver sjappa, men han har greid å få ut til folket at jo, hans gitarer koster mer, men de er spillbare fra det første øyeblikk. Dersom du klarer å få denne informasjonen ut til gitarmassene tror jeg veldig mange gladelig betaler en tusenlapp ekstra, eller to, for ekstraservice (ikke bare hos Shell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke lett å selge ferdigpruta i gitarbutikk, men poenget mitt er at det kan ha noe med den kunstig høye veil. prisen å gjøre.

Jeg hadde også pruta på Elkjøp hvis de hadde veil. priser høyt flyvende over reell utsalgspris, og priser jeg visste var tøylige og prutbare.

Mange som sjekker priser på nettet har ikke mer peil en at de sammenlikner nettpriser med norske veil. priser. Da blir det lite salg her i landet.

I Norge kjøper vi jo fortsatt fra grossister.. bortsett fra Fender, som selger sjøl og er i ferd med å jevne ut prisforskjellen mellom USA og Europa... Ellers kjøpes det fra grossister som kan gjøre store nok innkjøp til at f.eks. Uncle Sam gidder å selge til dem. Og som er store nok til å markedsføre produktene mer spesifikt. I USA f.eks., kjøper butikkene direkte fra produsentene, til omtrent samme pris som norske grossister betaler. Kanskje det er 10% exportrabatt i enkelte tilfelle, men grossistene gir et påslag. Først når vi som faghandel betaler det samme som f.eks amerikanske butikker, vil norske butikker ha et reelt konkurransegrunnlag. Vi kjøper for eksempel amerikanske Guild-gitarer til vår butikk til omtrent samme nettopris som amerikanske butikker. Derfor vil de "våkne" gitarentusiastene ha fått med seg at det er mulig å kjøpe Guild i Norge til samme pris som over there. Bortsett fra forskjellen på tax og moms da, men kunne vi oppgi ex.mva-priser i vår annosering (alle!!! amerikanere gjør nettopp det!) ville man sett at prisene var identiske. Vi solgte, som eksempel, en splitter ny Guild GSR-30 (én av 20 som ble laget)til 19.900 NOK inkl moms. MSRP i USA er US$ 4.299.99, dvs. omtrent 25.250 NOK. UTEN sales tax! Med norsk moms ville dette ha vært Kr. 31.550 (Ja, det blir dollar x 7,34! med dagens kurs på 5.866) Hvis ingen har oppdaget det ennå, holder vi godt følge med vi nevnte Thoman på Guild-pris. Vi betaler nemlig akkurat det samme som dem. Med det mener jeg å si at Thomann helt sikkert er "like grådige" som den norske faghandelen. Og, bare i sitt eget land har de 80 millioner mennesker å selge til - vi har 16 ganger færre. Dessuten tjener tyskeren 15% mindre enn oss i snitt. Så hvis vi kan betale 15% mindre for arbeidskrafta vår, vil vi også kunne selge varer til lavere kost. Eller, tilbake til hovedspørsmålet mitt i denne tråden; skal vi i framtida bare handle på nett eller når vi er ute på reise, eller trenger vi lokal fagkunnskap her hjemme også? Og hva vil skje når Kinamann vil ha betaling på vårt nivå, og barnearbeid i Vietnam, Indonesia og India virkelig ikke blir mulig lenger? En ting er sikkert tror jeg: ingen kommer til å gidde å betale en øre for å høre på norske gitarister ihvertfall. Men da har vi forhåpentligvis nok vakre billig-gitarer å henge på veggene våre mens vi er ute og fisker middag. Hvis ikke vi har solgt unna all gratisfisken vår da, som vi gjør med den billige strømmen vår.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser innleggene til Guitarexpert, skjønner jeg ikke hvordan den lokale instrumentbutikken går rundt i det hele tatt.

Javel, han reparerer gitarer, i tillegg til å selge gitarpakker til kids...

Jeg mener at vår lokale butikk bør taes vare på og brukes mest mulig pga mannens kompetanse, men hvordan kan han konkurrere med priser på f.eks. strenger?

Vil jeg kjøpe strenger til 120,- settet og støtte lokalt næringsliv, eller 25,- settet og få de hjem i postkassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser innleggene til Guitarexpert, skjønner jeg ikke hvordan den lokale instrumentbutikken går rundt i det hele tatt.

Javel, han reparerer gitarer, i tillegg til å selge gitarpakker til kids...

Jeg mener at vår lokale butikk bør taes vare på og brukes mest mulig pga mannens kompetanse, men hvordan kan han konkurrere med priser på f.eks. strenger?

Vil jeg kjøpe strenger til 120,- settet og støtte lokalt næringsliv, eller 25,- settet og få de hjem i postkassa?

Pass på å hold Ingeman glad du, så får du nok greie priser på strenger også :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å hold Ingeman glad du, så får du nok greie priser på strenger også :)

Hehe, trivligere kar skal du lete lenge etter ;)

Nå var ikke priseksmplet mitt på strenger kun rettet mot han, men mot butikker generelt.

Du skjønner hvor jeg vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, trivligere kar skal du lete lenge etter ;)

Nå var ikke priseksmplet mitt på strenger kun rettet mot han, men mot butikker generelt.

Du skjønner hvor jeg vil?

Joda, jeg forstår nok det... Men du vet, ofte får man det man betaler for også. Når det gjelder strenger, er vi litt nøye på det. Strenger er ferskvare, og det er ikke mange fabrikker som lager dem. Det er betytelig flere merkenavn enn det er produsenter. De som produserer, lager både billige og dyrere strenger, avhengig av hvor nøye de skal være. Altså hvor raskt de kan lage dem. Og strenger bør ikke lagres for lenge, da kan de korrodere for eksempel (har sett det også på "coated" strenger) noe som lager intonasjonsproblemer blant annet. Vi sørger for å handle trygt, av folk som vi vet tar inn i kvantum som gjør at ferkvaren deres virkelig er fersk. Ikke av folk som har "overstock" de bør bli kvitt (for en billig penge) ei heller av folk som bare handler billige produksjonsbatcher. På den måten, for en relativt lav kostnad, sikrer vi oss mot "ekstratrøbbel". Det finnes nemlig ikke noe gratismåltid der ute i noe særlig grad. Og når det gjelder strenger, er det lave kostnader ved å sikre kvalitet framfor kvantitet. Kjøper man boksevis billig, er strengene rett og slett for dårlige (de fleste typene) når mansom "fornuftig gjerrigknark" er mot slutten av boksen. Det er alltid en grunn til at noen frivillig vil gi fra seg noe av fortjenesten sin. Gode forretningsfolk vil alltid tjene mer på det, enn å sitte på for stort lager. Det er an grunn til at Kiwi (f.eks.) selger ut varer som er i ferd med å nærme seg "best før"-datoen, selger dem ut til halv pris. På den annen side, vil jo de som er for sta mht prisen, også etterhvert risikere å sitte igjen med varer som går ut på dato. Besynderlig balansegang, det der. Men hadde keg blitt tilbudt strenger til 25 Kr. pakka (som sluttbruker) ville jeg vært skeptisk.... Endret av Guitarexpert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSRP i USA er US$ 4.299.99, dvs. omtrent 25.250 NOK. UTEN sales tax!

når varer blir shippet out of state i USA betaler man heller ikke sales tax.

Det er nå engang sånn at den geografisk spredningen i Norge gjør at mange må fjernhandle uansett. Vi er jo strengt talt ikke flere mennesker enn det som trengs til en middels international storby. Så hvis vi alle hadde hatt vett på å flytte på samme sted ville markedet for det meste vært litt bedre og spesielt for små spesialbutikker. Men dengang ei, det bor folk på hver jævla lita øy spredt utover 2000km . Da blir markedet deretter. Resultatet av det er at veldig mye blir kjøpt uten å bli prøvd. Hvis ikke det er synliggjorte forskjeller mellom to produkter vil de fleste velge det rimeligste produktet. Så når lille Jølle skal kjøpe seg Slash gitar for konfirmasjonspengene så seg han etter det billigste alternativet og bruker resten av penga på en Roland Cube.

Men du får ikke min fulle sympati Trond for du har ramset opp en masse ting i denne tråden som du gjør og som gjør at du kan hente ut merverdi for ting du selger, men som du er ekstremt passiv med å promotere i forhold til din egen butikk. Ja det er nå engang sånn at du må rettferdiggjøre din egen eksistens og det er bare å starte med å ta en kikk på din egen hjemmeside. Hvis jeg er veldig snill så sier vi at den ikke er bra, seriøst er den faen meg ganske ræva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når varer blir shippet out of state i USA betaler man heller ikke sales tax.

Det er nå engang sånn at den geografisk spredningen i Norge gjør at mange må fjernhandle uansett. Vi er jo strengt talt ikke flere mennesker enn det som trengs til en middels international storby. Så hvis vi alle hadde hatt vett på å flytte på samme sted ville markedet for det meste vært litt bedre og spesielt for små spesialbutikker. Men dengang ei, det bor folk på hver jævla lita øy spredt utover 2000km . Da blir markedet deretter. Resultatet av det er at veldig mye blir kjøpt uten å bli prøvd. Hvis ikke det er synliggjorte forskjeller mellom to produkter vil de fleste velge det rimeligste produktet. Så når lille Jølle skal kjøpe seg Slash gitar for konfirmasjonspengene så seg han etter det billigste alternativet og bruker resten av penga på en Roland Cube.

Men du får ikke min fulle sympati Trond for du har ramset opp en masse ting i denne tråden som du gjør og som gjør at du kan hente ut merverdi for ting du selger, men som du er ekstremt passiv med å promotere i forhold til din egen butikk. Ja det er nå engang sånn at du må rettferdiggjøre din egen eksistens og det er bare å starte med å ta en kikk på din egen hjemmeside. Hvis jeg er veldig snill så sier vi at den ikke er bra, seriøst er den faen meg ganske ræva.

Ikke meninga å virke flåsete, men jeg håper ikke man skal være nødt til å rettferdiggjøre eksistensen på heltid gjennom uhemmet selvskryt med bare store bokstaver. Det er holdningene generelt jeg vil til bunns i med denne tråden, ikke bare min egen rolle i dette i kraft av å være forhandler. Jeg mistenker at jeg kjenner deg fra før og at du har hatt en jobb i denne bransjen her du også? Kan aldri være sikker med disse synonymene, men jeg er fortsatt nysgjerrig selv om jeg har en anelse. Hyggelig sådan.

Og angående kommentarer om en enkel nettsideløsning....Liker du ikke å se naive filmer du da? Hehe, Kanskje du vil lage en ny en til meg? Vi kan bytte med 250 gratis visittkort jeg kan få fordi jeg legger igjen spor etter meg på nettet. Er du heldig vinner du en iPhone også - med et ordentlig dyrt abonnement inkludert. Vel, det er nå engang sånn at man må prioritere oppgaver, ellers må vi ta oss bedre betalt så vi kan betale noen for å lage et markedsføringskonsept for oss. Eller vi kan bytte med noen, timepris mot timepris/arbeid mot arbeid - eller mot gitarer til selvkost så webdesigneren kan selge dem sjøl og tjene tilbake det han ellers ville ha fått for en designjobb..... jeg kan garantere verdens beste gitarer hvis web-far kan garantere verdens beste web-design. og (ang. sales tax); om man shipper inn i Norge betaler man moms.... )

Endret av Guitarexpert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kjøper vil jeg ha noe ekstra dersom jeg betaler mer. Som du beskriver i innleggene her er det mye som kan gjøres med en Squier for at den kan bli bedre, og det samme gjelder andre gitarer. Hva med å selge en optimaliseringspakke? For en viss sum vil gitaren bli optimalisert (satt opp og pusset bånd - hva nå enn som er nødvendig for den gitaren) og sleng gjerne på et klistremerke som beviser dette. Over tid tror jeg det er mer verdt enn å prøve å opplyse folk om hvor og hvorfor man bør handle fra Norge. Du har allerede et navn som mange kjenner til, en bruktgitar som beviselig stammer fra GW fører med seg en viss trygghet som merke. Prisene er ikke all verden, men de styres av markedet, ikke av kvaliteten.

Kort oppsummert. Jeg tror det er lettere å snu trenden ved å gjøre noe konkret fremfor å drive lobbyvirksomhet.

Eks. Fender Strat. 5k. vs Fender Stratrondcaster. 6k. Brukt er det mange som heller betaler en tusenlapp mer for trygghet, skulle nesten tro at de ville betale enda mer for ny trygghet... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at jeg kjenner deg fra før og at du har hatt en jobb i denne bransjen her du også?

Nja, vi har nok møttes noen ganger opp igjennom åra, men jeg har aldri jobbet i bransjen så jeg tror nok ikke du vet hvem jeg er. Web design er nok heller ikke min greie. Jeg er en vanlig hobbymusiker med altfor mye gitarutstyr, bygger forsterkere på si og driver eget gitarforum. Jeg tror nok kanskje du kjenner han som jeg driver forum sammen med, han jobbet med Jernia gjengen tidligere men fikk nok av den måten å drive butikk.

Ulempen med uhemmet selvskryt er at det virker, det er en ting jeg har lært av amerikanere. Du har jævla mye bedre peil på gitar enn de fleste andre og ihvertfall Jernia gjengen, men er ikke så sikker på at det er så mange som vet det. Skal du ha noen som helst tilstedeværelse på nett, bør det minimum stå hva du har hengende i butikken, pris og hva du har "gjordt" med dem, gjerne i STOOOORE bokstaver. DENNE SQUIEREN FINNER DU IKKE MAKEN TIL NOE STED! Og i tillegg hva du gjør og hvorfor gitarene som henger gos deg er fetere enn alle andre steder. Hvis du i tillegg får noen på GN til å stikke innom å handle en Stratrondcaster og skryte uhemmet av det her etterpå så er du på vei. Når vi snakker om å henge med i tiden er det sånt det handler om.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Gluke er inne på noe viktig - og som jeg har innsett/lært. Presentasjon er viktig - presentasjon av deg, butikken, produktene etc. For meg er nettet den viktigste arenaen for dette - og derfor legger jeg nå ned mye jobb i helt nye og (forhåpentligvis) mye bedre nettsider. Innsalg er nok like viktig som selve produktet - særlig når man kan få det (tilsynelatende) samme produktet massevis av steder. I innsalg kommer da presentasjon, informasjon, skape trygghet etc.

Edit: Nå har jeg en fordel i at jeg (tror jeg) kan gjøre en relativt god jobb med design og programering av nye hjemmesider selv. Jeg hadde ikke hatt råd til å betale noen for en så omfattende oppussing som jeg nå gjør.

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.