Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tanker om import/netthandel


Guitarexpert

Anbefalte innlegg

Et par observasjoner rundt egen erfaring:

Jeg betaler gjerne for å kunne ringe til noen og få gode råd, utover at alt låter fantastisk eller ræva (jmf f.eks HMC.) En selger som kjenner sine produkter og vet hva som funker og ikke, er gull verdt. Så jeg handler mer innaskjærs nå enn før. Jeg liker å kunne få ting i posten for prøving, uten å måtte kjøpe. Den butikken jeg har lagt igjen mest penger i i Norge, praktiserer det i stort monn. Samtidig har vi nordmenn så mye penger jevnt over, at det er lett å bestille en tele fra Statene og selge den igjen, begge deler uten den helt store gjennomtenkningen (har gjort akkurat det, ja.) Gikk ikke ut over hverken nattesøvn eller husholdningsbudsjett. Ting får ikke helt samme verdi når man ikke må legge innsats for å få dem, og gitarer har (for mange) en betydelig merverdi ut over økonomi og bruk - det er slikt som drømmer er laget av.

Jeg betaler også gjerne noen tusen ekstra for å prøve en gitar. Men det er svært få norske forretninger som har ting jeg er interessert i. Og det er enda sjeldnere jeg får besøkt dem.

Forøvrig har jeg gjort opp status etter en del gitarer ut og inn, og funnet ut at jeg bare beholder (eller angrer på salg av) gitarer jeg har satt meg ned med og forelsket meg i. Det demper trangen til å bestille på nett en del...

En annen ting er at forum gjør at man konstant har lyst å prøve noe nytt. Slik har det sikkert alltid vært, men jeg mistenker at turnarounden er raskere i våre dager hvor alt kan sjekkes ut og kjøpes på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Et par observasjoner rundt egen erfaring:

Jeg betaler gjerne for å kunne ringe til noen og få gode råd, utover at alt låter fantastisk eller ræva (jmf f.eks HMC.) En selger som kjenner sine produkter og vet hva som funker og ikke, er gull verdt. Så jeg handler mer innaskjærs nå enn før. Jeg liker å kunne få ting i posten for prøving, uten å måtte kjøpe. Den butikken jeg har lagt igjen mest penger i i Norge, praktiserer det i stort monn. Samtidig har vi nordmenn så mye penger jevnt over, at det er lett å bestille en tele fra Statene og selge den igjen, begge deler uten den helt store gjennomtenkningen (har gjort akkurat det, ja.) Gikk ikke ut over hverken nattesøvn eller husholdningsbudsjett. Ting får ikke helt samme verdi når man ikke må legge innsats for å få dem, og gitarer har (for mange) en betydelig merverdi ut over økonomi og bruk - det er slikt som drømmer er laget av.

Jeg betaler også gjerne noen tusen ekstra for å prøve en gitar. Men det er svært få norske forretninger som har ting jeg er interessert i. Og det er enda sjeldnere jeg får besøkt dem.

Forøvrig har jeg gjort opp status etter en del gitarer ut og inn, og funnet ut at jeg bare beholder (eller angrer på salg av) gitarer jeg har satt meg ned med og forelsket meg i. Det demper trangen til å bestille på nett en del...

En annen ting er at forum gjør at man konstant har lyst å prøve noe nytt. Slik har det sikkert alltid vært, men jeg mistenker at turnarounden er raskere i våre dager hvor alt kan sjekkes ut og kjøpes på nett.

Der fikk du sagt noe... ofte har jeg tenkt på om det er nettopp drømmer jeg selger i sjappa vår også. Vi er selvfølgelig nødt til å selge Squier og gitarpakker og slikt vi og, for ikke å skremme bort nybegynnere og folk som ikke har råd til en værsting. Men vi jobber på hver eneste gitar vi selger, også de billigste. Tok den helt ut her forleden på en Squier (rosa attpåtil) til 990,-. Fant en med bra treverk i hals, bytta mekanikk, gjorde en solid fretjobb og sørga for 1,35 mm action under alle strenga i 17. bånd (Tom Anderson-triks) uten klirr. Runda av båndender og kanten på gripebrettet. Og hang den tilbake på veggen til 990,-. Folk gikk forbi den og prøvde alt annet. Inntil jeg dytta den i henda på en fyr som tok poenget og så ut som et spørsmålstegn.... han fikk hakaslepp (Han har bl.a en Jeff Beck Tribute Fender Esquire fra før - til top$$$) Vel, han fikk en "forseggjort" Squier for en slikk og ingenting. Men har vi litt dødtid og ikke har for stor trang til kaffe og røyk, hender det vi gjør slikt med f.eks. MexicoFender og American Special også. For moro skyld, for å se hvor langt vi kan ta dem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nettopp sånne ting du skal hente ut merverdi på da Trond. Du gjør kvalitetskontrollen fender ikke gidder å ta seg bry med. Men hvis ikke du promoterer og melker sånne ting for alt de er verd så syntes jeg ikke du har mye grunn til å klage på tilstanden i bransjen. Du må jo få frem ved første øyekast på nettsiden din. Det gjør du ikke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, nå syntes jeg at påkrevd essens er ganske tydelig i denne tråden. :)

Kompetanse, service, det lille ekstra, oppsett av instrumenter, og kvalitetskontroll. Ville vel omskrevet GunnarpåMo's tanker om vintage-utstyr til "value-for-money", dvs gode instrumenter og utstyr til fornuftige priser. Det finnes feks folk som vil ha en god Tele, men med modern bridge i stedet for vintage,.... and so forth.... ;)

Og så kjepphesten min da.... trygghet. Optimalt sett bør enhver kunde, enten man handler over disk eller nett, få obligatorisk info om lovfestede rettigheter / muligheter som et minimum, være seg reklamasjonregler, bytterett, angrerett osv, dersom man i verste fall skulle være uheldig. Det blir nesten som å få opplest sine rettigheter, og bidrar til å befeste torverdighet og seriøsitet. Floskler som at dette er selvfølgelig og unødvendig å nevne, bidrar ikke til å fremheve fordelene ved å handle i Norge, da svært mange faktisk ikke kjenner lover og regler tilstrekkelig. Man må gjerne forfekte at man har rettigheter innenfor EØS også, men enhver forstår / mistenker uten videre at det er mer plundrete enn tilsvarende i Norge, og ikke minst ispedd en viss grad av usikkerhet.

Selg trygghet, bygg tillit, og befest sannheten i dette ved å være romslig nok til å la tvilen komme kunden tilgode. Kunden har naturligvis ikke alltid rett, men om han tar feil, så lar det seg som regel gjøre å få resonnert seg frem til dette i felleskap, snarere enn å la ting utvikle seg til en omdømmedestruerende konflikt. :D

Forøvrig skal jeg ved første anledning jeg er i tigerstadsområdet, og har anledning innenfor virketid, legge turen innom Bekkestua .. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nettopp sånne ting du skal hente ut merverdi på da Trond. Du gjør kvalitetskontrollen fender ikke gidder å ta seg bry med. Men hvis ikke du promoterer og melker sånne ting for alt de er verd så syntes jeg ikke du har mye grunn til å klage på tilstanden i bransjen. Du må jo få frem ved første øyekast på nettsiden din. Det gjør du ikke i dag.

Joda, enig... kanskje jeg skulle fortalt litt tydeligere at jeg faktisk "har lært å sykle", og ikke har gjort mye annet siden jeg lærte meg det. Men, "understatement" i den lille historien om den rosa Squiergitaren var jo at vi hang den på veggen for opprinnelig veilpris; 990 Kr. Hva kan man ta betalt for, og hva forventer man av "service" - hehe, kanskje jeg skulle begynne med å annonsere at "våre Squiere er bedre enn alle andres"? Kunne vært interessant å finne et break-even-punkt her (husker vi gjorde det samme med endel Tokai-gitarer på 80-tallet. De vi gjorde det med ble faktisk en suksess) Kanskje RoadWorn eller Classic Player ville vært et greit utgangspunkt for "skreddersøm" på Hotrod-nivå?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, kanskje jeg skulle begynne med å annonsere at "våre Squiere er bedre enn alle andres"?

Vel, det hadde ihvertfall jeg gjordt tvert. Da tilfører du produktet merverdi basert på den kunnskapen du har og kan forsvare en høyere pris, men det må synliggjøres. Det trenger ikke være modifisering heller. Jeg har sett kvalitetskontrollen hos fender og det er fullt mulig å gjøre en ordentlig finish på de fleste modellene og promotere det som et salgsargument. Gitar Workshop - hos oss er alle gitarene en "Player", he he..... Må tenke butikk også vettu, det gjør Jernia gutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikka litt på mye omtalte Thomann sine nettsider, og jeg synes ikke prisene er så ekstremt fantastiske jeg. Sjekk foreksempel prisen på en Fender American Standard Strat... Uten porto, og selvfølgelig uten klargjøring og personlig setup, koster en slik 8.600 Kroner oversatt fra Euro-prisene (inkl. moms). Med litt frakt og gebyr for tollbehandling koster den ca. 9000 NOK. Vi har solgt samme instrument i henhold til kjøpslov og gjeldende norske garantiforpliktelser for 9900,-. Da satte vi den opp etter kundens ønsker og gikk over den etter alle kunstens regler før levering. Kikka forresten litt på det de har i CS-segmentet også. Det prisnivået matcher vi jo allerede.... Jeg synes ikke gresset er så forbaska mye grønnere på Thomann sin side av gjerdet jeg da.... Ville det hjulpet om vi solgte gitarene kun i pappesker for Thomann-priser og tok betalt for setup, oppfølging og eventuelle garantiytelser på toppen når det er nødvendig? Kan da gjøre denslags billige handler vi også, bare vi ikke ser igjen produktene, annet enn på TV og platecover og sånt....

Endret av Guitarexpert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje lurt å slutte med den veiledende prisen i Norge.

Den tror jeg bare ødelegger i forhold til salg fra nettet.

Thomann har konkrete priser som det går å regne i forhold til,

mens norske butikker ofte har en litt "hemmelig" pris som først blir avslørt når du konkret skal handle.

Av en eller annen grunn tror man da at det er fordelaktig å kunne tilby kunden en pris langt under den veiledende prisen.

Tror det bare gjelder i markedet i Norge. I forhold til netthandel tror jeg den oppblåste veil. prisen er uheldig.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikka litt på mye omtalte Thomann sine nettsider, og jeg synes ikke prisene er så ekstremt fantastiske jeg. Sjekk foreksempel prisen på en Fender American Standard Strat... Uten porto, og selvfølgelig uten klargjøring og personlig setup, koster en slik 8.600 Kroner oversatt fra Euro-prisene (inkl. moms). Med litt frakt og gebyr for tollbehandling koster den ca. 9000 NOK. Vi har solgt samme instrument i henhold til kjøpslov og gjeldende norske garantiforpliktelser for 9900,-. Da satte vi den opp etter kundens ønsker og gikk over den etter alle kunstens regler før levering. Jeg synes ikke gresset er så forbaska mye grønnere på Thomann sin side av gjerdet jeg da.... Ville det hjulpet om vi solgte gitarene kun i pappesker for Thomann-priser og tok betalt for setup, oppfølging og eventuelle garantiytelser på toppen når det er nødvendig? Kan da gjøre denslags billige handler vi også, bare vi ikke ser igjen produktene, annet enn på TV og platecover og sånt....

Me for one... Nei takk. Som før nevnt, så betaler jeg gjerne den lappen ekstra for det du nevner her. Og det er rett og slett basert på den erfaring at nye ting, anerkjente merker, rett fra hylla, ofte er belemret med feil.

Noe som imidlertid forundrer meg med denne, og tidligere lignende tråder, det er at hver gang dette med fokus på, og info og åpenhet om kundens rettigheter, trygghet, troverdighet, osv nevnes, så forblir bransjens representanter musestille, på akkurat det punktet. Og da kan jeg ikke dy meg for å utfordre dere litt.....

Rocktrond og Guitarexpert... er dette tilfeldig ?? Er dette noe man helst forbigår med standardfraser som " kjøpslov og gjeldende norske garantiforpliktelser" ?? Har dere ingen tro på at trygghet hos kunden vil være et konkurransefortrinn, og stimulere omsetningen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når nå Thomann er omtalt flere ganger i denne tråden, noe som er naturlig da de er den største musikkforhandleren i Europa (såvidt jeg vet), så kan jeg jo slenge på noen erfaringer. Jeg har handlet en del hos dem de siste årene, og erfaringen med det er faktisk vedig god. De har gode priser på det meste (mange varer fås derfra til mindre enn norkse priser inn til forhandler - her snakker jeg forøvrig ikke først og fremst om gitarer), 30 dagers returrett og 3 års garanti på alt - no questions asked. Hvis du ikke er fornøyd kommer UPS på døra og henter varen, for så å levere på døra igjen. Hvis det er noe så er det bare å ringe eller maile og man får kjappe og konsise svar. Jeg vil gå så langt som å si at de er høfligere og mindre kranglete enn det jeg ofte har opplevd med den norske handelsstanden når det oppstår problemer. Det samme gjelder en italiensk sjappe jeg har benyttet, hvor det er enda billigere en Thomann og minst like bra service. Selvfølgelig/tilrådelig/sannsynligvis er denne type handling noe man i hovedsak benytter når man vet nøyaktig hva man skal ha.

Det er flere ting jeg har hatt lyst på som jeg rett og slett ikke har funnet i Norge. Noen ting har hatt så syke priser at det er 'kriminelt'. Hver gang jeg kjøper noe sjekker jeg først forholdene i Norge og Sverige (jeg bor på landsbygda i Sverige) fordi jeg aller helst skulle ha handlet der. Enklete ganger slår jeg til på en deal i Norge eller Sverige, og akseptrerer fullt ut at det koster litt (men ikke mye!) mer. I mitt tilfelle er det generelt for langt å reise til musikksjapper i de to landene bare for for å se på og prøve ting, så når det likevel må handles over nett er det akkurat like enkelt og kjapt å benytte utenlandske forhandlere. Kan nevne at justeringer, tilpasninger, konfigurasjon osv. på dingser fikser jeg med glede selv. Når den dagen kommer da jeg trenger reparasjoner eller modifikasjoner på gamle økser og slikt vil jeg trolig benytte aktører i f.eks Oslo.

Som GunnarPåMo nevner er det også irriterende med 'hemmelige' priser og/eller for lite info. Det gjelder selvfølgelig uansett hvilket land vi snakker om. Det er rett og slett uaktuelt for meg å handle i slike tilfeller.

Til slutt, ære være norske spesialister og butikker med saklige priser, jeg skulle ønske det lå bedre til rette for meg å benytte dem!

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommern - du kom med masse fin info om dette i tråden der jeg spurte om råd. Og det vil nok føre til at det kommer en side om rettigheter o.l. på de nye hjemmesidene :)

Ellers så har jeg (og helt sikkert også GW Trond) som prinsipp at jeg strekker meg langt for at kunden skal bli fornøyd:. 1) fordi "thats how I am" ;) 2) fordi en happy kunde kommer tilbake 3) en happy kunde er god reklame 4) en unhappy kunde er dårlig reklame 5) en happy kunde gjør meg happy (det er få ting jeg digger som gode reviews, f.eks av Mayones gitarer her på forumet og ellers).

Ang. Thomann - så er de en kjempe å regne med, og på en del produkter er de veldig billige. Som noen sikkert har fått med seg er jeg i ferd med å bli forhandler av Laboga forsterkere (de første ampene står på tollager i Norge allerede). Noe av det første jeg sa til distributøren var at om jeg skal selge Laboga må jeg få betingelser som gjør meg i stand til å konkurere med prisene til Thomann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommern - du kom med masse fin info om dette i tråden der jeg spurte om råd. Og det vil nok føre til at det kommer en side om rettigheter o.l. på de nye hjemmesidene :)

Ellers så har jeg (og helt sikkert også GW Trond) som prinsipp at jeg strekker meg langt for at kunden skal bli fornøyd:. 1) fordi "thats how I am" ;) 2) fordi en happy kunde kommer tilbake 3) en happy kunde er god reklame 4) en unhappy kunde er dårlig reklame 5) en happy kunde gjør meg happy (det er få ting jeg digger som gode reviews, f.eks av Mayones gitarer her på forumet og ellers).

Se det... nå snakkær vi ... :lol: ( kanskje litt utålmodig jeg da... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig dette er en avsporing, og jeg skal vel egentlig vokte mine ord litt, siden jeg vet at vi har mange lesere..

Jeg er faktisk litt bekymret over "faghandelen" i Norge. Særlig tenker jeg på butikker som ikke ønsker å knytte seg til de få store importørene vi har. Jeg vet noe om hvilke krav som stilles for å få lov til å stille ut gitarer, hvor mange man må kjøpe i slengen, og hvordan frittstående butikker blir prioritert ved tildeling av populære varer, hvordan de blir behandlet ved småbestillinger, returer og så videre. Jeg ønsker ikke å gå videre inn på dette, men det er ikke akkurat "dekket bord", for å si det slik.

Jeg synes ikke at det er veldig OK at man må forholde seg til folk som er i bransjen kun for å tjene penger, og som i sin kraft av "eneimportør" fritt kan sette sine egne betingelser, uten hensyn til de som er på detaljistnivå. Vilkårene for frittstående forhandlere strammes stadig inn.

Resultatet er kanskje at man ender opp med en neve ganske store butikker i de store byene, der man kan dytte ut gitarpakker til den gemene hop, samt selge rekvisita som kabler, plektre og andre gjenstander der fortjenesten i prosent er skyhøy i forhold til det man kan legge på en ganske dyr gitar.

Det finnes mange dyktige fagfolk i norske butikker, for all del, men jeg synes å merke at jo høyere kjedefaktor, jo mindre kunnskap hos de som jobber i butikken. Er man heldig, kan ekspeditøren stemme gitaren. I og for seg ikke noe problem for meg, jeg kan det selv, men man kan jo ikke akkurat påregne seg en liten kvarters "gratissetup" på en gitar, noe som svært ofte løfter en rimelig gitar veldig før man får den utlevert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal la dere kikke meg i kortene :unsure: , presentere noen tanker og noen reelle tall - kalde fakta. Så kan de som vil, regne på det og se hvor urimelige vi er. Det er vel også sånn, at når man bare fokuserer på pris, konsentrerer man seg mer om "å jage handelen" enn å bruke tid på å gjøre det beste ut av et instrument. Jeg er kanskje en særing som ser på en "kjøpegitar" som en ålreit råvare, som kanskje ligner mer en vakuumpkka biff enn noe man kan kjøpe hos slakteren. Når det gjelder biffen, så gidder jo folk fortsatt å gå på restaurant og spise den der. De kjøper seg kanskje en øl på byen avogtil også, noe som koster mer enn 10Kr Halvliteren. Men varige ting, som man attpåtil ofte bruker som verktøy for levebrødet sitt, vil man ha så billig som mulig uten å se at "de restaurantene" stenger. En etter en.

Hvis vi skulle selge typ. 10.000+ kroners gitarer med 1000 Kr. i fortjeneste, må vi selge 320 stykker i året bare for å betale husleia. Skal jeg attpåtil ha en inntekt på 250.000 i året på salg, må vi selge 320 stykker til (og dette attpåtil til folk som ofte forventer en årslønn på MER enn 300.000 Kr. i året) Altså må vi selge 640 slike gitarer i året bare for å betale for et "lavtlønna énmannsorkester". Skal det betales for noen som kan føre regnskap, ta telefoner og passe butikken hvis det skulle komme kunder inn døra mens den andre er på posten med billigere gitarer, må det selges 320 stykker til, altså 960 stk. Hvis jeg må bruke la oss si 100 Kroner dagen på service (kall det gjerne forpliktelser knytta til " kjøpslov og gjeldende norske garantiforpliktelser"), må vi selge 40 likeverdige gitarer til i året, bare for å dekke opp for det, åltså 1000 gitarer i året. Til sammenligning kan jeg fortelle at Morgan Johnsen driver et lite firma i Stathelle, med noen få ansatte. De selger nesten 20.000 Morgan-gitarer i året for å holde virksomheten greit flytende - ærevære ham for det. Det er få som stiller spørsmål om det er mulig å tjene 1000 kroner pr. Morgan-gitar eller tilsvarende, men i snitt er det nok det. OK, hvis man deler produksjonen noenlunde likt, er det da plass til 20 "rene Morgan-butikker" i Norge.

La oss si at dersom jeg for eksempel bare vil selge Gibson Les Paul Traditional, har den en veil.pris på 20899,- Momsen er her 4.180,- Kr. Ex. Mva-pris er da 16.720 Vår rabatt på en slik en er 35%, altså 5852,-. OK: Vi skal betale 10.868 for den (uten moms). La oss da anta at jeg vil legge på en 1000-lapp for å dekke kostnadene våre ( og å holde en "saklig pris" ) er vi oppe i 11.868,-. På toppen av det, vil Momstantene ha 2967,- kr. av oss for å la oss få lov til å selge den (synes godt vi kunne fått like mye som dem for strevet, da). Uansett, på den måten koster den gitaren 14.835,- (tallene er helt i henhold til virkelige priser) og det er bare 300 kroner dyrere enn Thomann.... Thomann inkl. moms, men uten frakt riktignok. Er det 1000 stykker der ute som vil kjøpe en Les Paul i året av meg til den prisen? Eller 500 stykker som vil kjøpe en Les Paul i året av meg og la meg "gjøre gitar av den" for 1000 kroner til? Da kan jeg leve av det som beskrevet ovenfor, og er jeg riktig flink, så kanskje jeg får råd til å ha en Les Paul i butikken også, så de som har lyst kan få prøve den. Ikke alle 500 eller 1000 da, for det har jeg ikke tid til - men noen kan få prøve den gitaren jeg har i butikken min. Eller burde jeg klippe håret og få meg en ordentlig jobb og bruke min etterhvert helt unike erfaring og kontaktnett (etter snart 30 år i bransjen er jeg blitt gammel nok til å tørre å drite i Janteloven) på de helt eksklusive kundene som har råd til å kjøpe meg fri fra jobben den tida det tar å lage drømmefangere for de få?

Endret av Guitarexpert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig dette er en avsporing, og jeg skal vel egentlig vokte mine ord litt, siden jeg vet at vi har mange lesere..

Jeg er faktisk litt bekymret over "faghandelen" i Norge. Særlig tenker jeg på butikker som ikke ønsker å knytte seg til de få store importørene vi har. Jeg vet noe om hvilke krav som stilles for å få lov til å stille ut gitarer, hvor mange man må kjøpe i slengen, og hvordan frittstående butikker blir prioritert ved tildeling av populære varer, hvordan de blir behandlet ved småbestillinger, returer og så videre. Jeg ønsker ikke å gå videre inn på dette, men det er ikke akkurat "dekket bord", for å si det slik.

Jeg synes ikke at det er veldig OK at man må forholde seg til folk som er i bransjen kun for å tjene penger, og som i sin kraft av "eneimportør" fritt kan sette sine egne betingelser, uten hensyn til de som er på detaljistnivå. Vilkårene for frittstående forhandlere strammes stadig inn.

Resultatet er kanskje at man ender opp med en neve ganske store butikker i de store byene, der man kan dytte ut gitarpakker til den gemene hop, samt selge rekvisita som kabler, plektre og andre gjenstander der fortjenesten i prosent er skyhøy i forhold til det man kan legge på en ganske dyr gitar.

Det finnes mange dyktige fagfolk i norske butikker, for all del, men jeg synes å merke at jo høyere kjedefaktor, jo mindre kunnskap hos de som jobber i butikken. Er man heldig, kan ekspeditøren stemme gitaren. I og for seg ikke noe problem for meg, jeg kan det selv, men man kan jo ikke akkurat påregne seg en liten kvarters "gratissetup" på en gitar, noe som svært ofte løfter en rimelig gitar veldig før man får den utlevert.

Wow... deilig å se at du har fattet poenget. Kanskje vi skulle starte band? :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.