Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tanker om import/netthandel


Guitarexpert

Anbefalte innlegg

"We're not worthy! We're not worthy!"

Først la meg ønske velkommen til forumet - fra en Trond til en annen. Guitar Workshop er jo selve "gudfaren" innenfor de spesialiserte gitarsjappene her i landet, og det var ikke rent lite jeg gikk og sikklet rundt på butikken den gang den lå nede i Skippergata. Har ikke blitt til at jeg har besøkt dere der dere ligger nå, men det skal jeg jaggu prøve å få til. Selv har jeg da startet opp PowerGuitar.no - og ser ikke meg selv som noen konkurent til dere. Som du tar opp i tråden her så er de store konkurentene internett/egenimport og "Rema1000" kjedene.

Jeg prøver så godt jeg kan å holde prisene slik at jeg kan konkurere med internasjonale nettbutikker, men det er ikke lett. Det er mange grunner til at ting er dyrere i Norge - lønnsnivå, kostnader for lokale og lager, strømpriser etc, men vi blir tvunget til å ta kunstig lav fortjeneste for å kunne konkurere. For min del er det bare å håpe at antall salg i fremtiden øker så mye at det er grunnlag for fortsatt drift.

Nå forsvarer jeg ikke en del åpenbar overprising (som bl.a. Hallstein nevner eksempler på). Dette har jeg sett eksempler på, også blandt musikkforhandlere. Noe som er synd, for det undergraver den reelle problemstillingen.

Jeg håper det i fremtiden fortsatt vil være rom for slike som oss, noen idealistiske sjeler, som har en genuin interesse for det vi selger og som kan tilby litt kunnskap og gode råd på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"We're not worthy! We're not worthy!"

Først la meg ønske velkommen til forumet - fra en Trond til en annen. Guitar Workshop er jo selve "gudfaren" innenfor de spesialiserte gitarsjappene her i landet, og det var ikke rent lite jeg gikk og sikklet rundt på butikken den gang den lå nede i Skippergata. Har ikke blitt til at jeg har besøkt dere der dere ligger nå, men det skal jeg jaggu prøve å få til. Selv har jeg da startet opp PowerGuitar.no - og ser ikke meg selv som noen konkurent til dere. Som du tar opp i tråden her så er de store konkurentene internett/egenimport og "Rema1000" kjedene.

Jeg prøver så godt jeg kan å holde prisene slik at jeg kan konkurere med internasjonale nettbutikker, men det er ikke lett. Det er mange grunner til at ting er dyrere i Norge - lønnsnivå, kostnader for lokale og lager, strømpriser etc, men vi blir tvunget til å ta kunstig lav fortjeneste for å kunne konkurere. For min del er det bare å håpe at antall salg i fremtiden øker så mye at det er grunnlag for fortsatt drift.

Nå forsvarer jeg ikke en del åpenbar overprising (som bl.a. Hallstein nevner eksempler på). Dette har jeg sett eksempler på, også blandt musikkforhandlere. Noe som er synd, for det undergraver den reelle problemstillingen.

Jeg håper det i fremtiden fortsatt vil være rom for slike som oss, noen idealistiske sjeler, som har en genuin interesse for det vi selger og som kan tilby litt kunnskap og gode råd på kjøpet.

Takker for velkomsten jeg, Trond. Skal sjekke ut sida di litt nøyere - er det du som deler lokaliteter med Arne? Skulle fått til et bedre samarbeid mellom "godtebutikkene" vet du.... så slipper vi kanskje å stå skolerett for "stålmenna i jerniabutikkene" til slutt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for velkomsten jeg, Trond. Skal sjekke ut sida di litt nøyere - er det du som deler lokaliteter med Arne? Skulle fått til et bedre samarbeid mellom "godtebutikkene" vet du.... så slipper vi kanskje å stå skolerett for "stålmenna i jerniabutikkene" til slutt?

Jepp - jeg leier for tiden deler av lokalet til Arne. Han er en god venn og har vært en god rådgiver i oppstarten. Den hjemmesiden min er jeg ikke veldig happy med - har en ny under utarbeiding nå. Et samarbeid for å styrke "godtebutikkene" hadde sikkert ikke vært dumt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje litt av utfordringen ligger i nettopp forum som dette. De som er interessert i gitarutstyr følger med på slike forum og er ofte minst like oppdatert på "gitarting" som de som jobber i butikkene. I gamle dager gikk man i gitarbutikker for å høre hva som var nyttog fett mens i dag skjer dette "live" på nettet. Og i mange tilfeller får man det rett og slett så mye kjappere og billigere rett fra statene at det å betille det gjennom en norsk forhandler bare blir et forsinkende og fordyrende ledd.

Så det er opp til de som driver spesialforretninger er å finne en måte å få folk til å betale for den merverdien de tilfører. Men det nytter i mine øyne lite å skylde på kunden eller ebay hvis man selv ikke greier å synliggjøre denne merverdien. Verden har blitt globalisert gjennom internett og gjør at man kan enkelt sammenligne priser over alt. Dette er bare noe man må forholde seg til. Samme med 4sound/Musikkbørsen. De er der og det må man forholde seg til. Å klage på at de ønsker å selge mest mulig er jo strengt talt bare tull. Det gjør alle som driver butikk. Selvfølgelig vil de ha hele markedet. Det er hverken noe galt eller unaturlig i det, dere vil også begge ha størst mulig del av det samme markedet. Butikk er butikk og har lite med idealisme å gjøre og når markedene endrer seg må man tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp..... Noreg er ei lita bygd :lol:

Det hele er jo så enkelt som at forumittene her helt naturlig følger med på de forhandlerne som figurerer her. Og selv om ikke alle er like kommunikative, så får man jo et slags "forhold" til de som er her, på en annen måte enn man har til feks Thoman. Hvem henvender man seg til på Thoman liksom?

Morsomt å få Guitar Workshop på banen da. "Alle" har jo hørt om dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje litt av utfordringen ligger i nettopp forum som dette. De som er interessert i gitarutstyr følger med på slike forum og er ofte minst like oppdatert på "gitarting" som de som jobber i butikkene. I gamle dager gikk man i gitarbutikker for å høre hva som var nyttog fett mens i dag skjer dette "live" på nettet. Og i mange tilfeller får man det rett og slett så mye kjappere og billigere rett fra statene at det å betille det gjennom en norsk forhandler bare blir et forsinkende og fordyrende ledd.

Så det er opp til de som driver spesialforretninger er å finne en måte å få folk til å betale for den merverdien de tilfører. Men det nytter i mine øyne lite å skylde på kunden eller ebay hvis man selv ikke greier å synliggjøre denne merverdien. Verden har blitt globalisert gjennom internett og gjør at man kan enkelt sammenligne priser over alt. Dette er bare noe man må forholde seg til. Samme med 4sound/Musikkbørsen. De er der og det må man forholde seg til. Å klage på at de ønsker å selge mest mulig er jo strengt talt bare tull. Det gjør alle som driver butikk. Selvfølgelig vil de ha hele markedet. Det er hverken noe galt eller unaturlig i det, dere vil også begge ha størst mulig del av det samme markedet. Butikk er butikk og har lite med idealisme å gjøre og når markedene endrer seg må man tilpasse seg.

Veldig godt sagt!

Det er veldig mange på forumet her som har mer peil en meg, og det er like enkelt for enhver å finne ut hva som er nytt/hipt/kult. Utfordringen ligger delvis i å 1) delvis bli en kilde til denne kunnskapen og 2) ikke bli et forsinkende og fordyrende ledd. Derfor vil jeg ha større fokus på nyheter og info på de nye sidene mine - det skal bli ett greit sted å være oppdatert på siste modeller fra Bare Knuckle oa. Samtidig som de kan bestilles der, uten at det er dyrere, eller går tregere enn om man bestiller fra det store utland.

Som du sier, det nytter ikke å klage på at Thomann eller Ebay sjapper prøver å få masse kunder. Det vi heller påpeker er noen av konsekvensene av utelate å bruke norske forhandlere. F.eks - de fleste i Kristiansund synes det var dumt at Meny butikken forsvant, da de hadde en fantastisk ferskvareavdeling, og ellers et utvalg som langt gikk utover Rema 1000/Kiwi. Men nesten alle folka som klagde i ettertid kjøpte sitt daglige brød og melk hos Rema 1000, for der var det 50 øre billigere (eller noe). Kvalitet, mangfold og nærhet er noe alle vil ha, men få vil betale prisen for.

Men igjen, det nytter ikke å klage :) Vi må som du sier forholde oss til det, tilpasse oss og tilby det vi kan til de som setter pris på det, og håpe det er mange nok i det lange løp.

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje litt av utfordringen ligger i nettopp forum som dette. De som er interessert i gitarutstyr følger med på slike forum og er ofte minst like oppdatert på "gitarting" som de som jobber i butikkene. I gamle dager gikk man i gitarbutikker for å høre hva som var nyttog fett mens i dag skjer dette "live" på nettet. Og i mange tilfeller får man det rett og slett så mye kjappere og billigere rett fra statene at det å betille det gjennom en norsk forhandler bare blir et forsinkende og fordyrende ledd.

Så det er opp til de som driver spesialforretninger er å finne en måte å få folk til å betale for den merverdien de tilfører. Men det nytter i mine øyne lite å skylde på kunden eller ebay hvis man selv ikke greier å synliggjøre denne merverdien. Verden har blitt globalisert gjennom internett og gjør at man kan enkelt sammenligne priser over alt. Dette er bare noe man må forholde seg til. Samme med 4sound/Musikkbørsen. De er der og det må man forholde seg til. Å klage på at de ønsker å selge mest mulig er jo strengt talt bare tull. Det gjør alle som driver butikk. Selvfølgelig vil de ha hele markedet. Det er hverken noe galt eller unaturlig i det, dere vil også begge ha størst mulig del av det samme markedet. Butikk er butikk og har lite med idealisme å gjøre og når markedene endrer seg må man tilpasse seg.

Gode poeng du har der. Særlig det med "synliggjøring". Det er klart at mange, kanskje spesielt de små enhetene, vil ha trøbbel der. Meg selv inkludert. Vil bare tenke litt høyt: Husker før i tida, da jeg importerte Mesa/Boogie, da hadde vi mye parallellimport-problematikk. For de europeiske modellene (230V 50Hz.) betalte vi det samme omtrent som forsterkeren kostet på"gata" i USA. Hele Europa måtte kjøpe til de prisene, og det innebar at vi måtte ta inn et visst volum også. Garanti-ansvaret hvilte på oss, delelagerkostnader også. Vi skvisa prisene det som var forsvarlig (og litt til) og lå likevel merkbart høyere i pris... parallellimporten blomstret uansett. Inntil MK4 og Triaxis og slikt dukket opp, med klokkeprossessor-styrt kanalswitching. Og vi fikk ombyggignsjobber i fleng. Da først begynte vi "å kunne leve av" Mesa. Service vi kunne ta betaling for.

Jeg klager ikke over at folk prøver å selge mest mulig. Det jeg reagerer litt på er at man slett ikke får like vilkår - mange "storinnkjøpere" forsøker å diktere prisene, og resultatet er at de mindre aktørene må betale mer. Eller at innkjøpskriteriene blir slik at for å få "riktig innjkøpspris" må man handle uforholdsmessig mye i forhold til hvor man holder til osv. Hvis jeg skulle selge gitarene våre (som vi lagde dengang da) til butikker her og der, ville også jeg selvfølgelig ha latt meg friste av store ordre. Innafor grensene av hva vi kunne klare å lage på ønskelig kvalitetsnivå. Hvis jeg fortsatt lot meg friste, ville jeg kanskje snakket med "onkel kinamann" for å få ham til å fylle opp det jeg selv ikke rakk over. Med mitt navn på... Hvis jeg ble ytterligere presset på pris, ville jeg ha droppet deler av kvalitetskontrollen, og stolt på kineseren (som ofte er svært dyktig). Godbitene ville jeg kanskje ha forbeholdt "kjentfolk", og jeg hadde allerede vannet ut den gode vinen. Et ærligere alternativ ville vært å solgt til butikker som vet å være godt orientert om produktene, og heller begrense leveringen slik at man kun får solgt det man "lager selv", uten å få "kinahjelp". Selv om det er mulig "å få mer kjøtt for de samme produksjonspenga hvis vi dytter det fullt av fosfat og vann". Jeg er ihvertfall glad for at naboen min fortsatt driver en oppegående kjøttbutikk. Jeg trives godt med "slakteren på hjørnet" B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre sånn i et fritt marked at vi får det vi fortjener og når det gjelder mange ting så fortjener vi vel ikke bedre. Dessverre er det også sånn at de som har markedsmakt bruker den uhemmet for alt det er verd og bruker til dels ufine metoder. Men jeg har inntrykk av at de fleste markeder går mot en situasjon hvor man i realiteten har to valg. Lavpris "kinavarer" eller spesial nisjeprodukter. Nisjebutikker vil aldri kunne konkurrere med store kjeder. Så man må tilby noe annet enn kjedene og rette seg mot en annen kundegruppe. De som greier dette overlever. Men det er en utfordring i musikkbransjen at de store merkevarene som marshall, mesa, fender og gibson har produkter i det segmentet som nisjebutikkene henvender seg mot. Da er det ikke så mye igjen. Du finner f.eks ikke en sofa til 50.000,- på IKEA. Jeg tror man skal være veldig dyktig i et så lite land som Norge hvis man skal leve av å drive en nisjebutikk innen noe såpass spesielt som musikkutstyr. Det er bare å følge med på dyrere saker på FINN så ser du at high end markedet er relativt mye mindre enn man kanskje skulle tro og tannlegene og advokatene skal ha PRS og Gibson så de kan stå med det feite kapitalistgliset sitt foran speilet hjemme og spille crappy Zep og Santana riff på "orginalt" utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre sånn i et fritt marked at vi får det vi fortjener og når det gjelder mange ting så fortjener vi vel ikke bedre. Dessverre er det også sånn at de som har markedsmakt bruker den uhemmet for alt det er verd og bruker til dels ufine metoder. Men jeg har inntrykk av at de fleste markeder går mot en situasjon hvor man i realiteten har to valg. Lavpris "kinavarer" eller spesial nisjeprodukter. Nisjebutikker vil aldri kunne konkurrere med store kjeder. Så man må tilby noe annet enn kjedene og rette seg mot en annen kundegruppe........

Muligvis en valid betraktning, men jeg personlig tror ikke det er så svart hvitt.

Jeg tror derimot at den viktigste andelen av markedet utgjøres av folk som spiller gitar gjennom mange år, og som i løpet av disse årene ikke kjøper hverken mange kinagitarer eller highend instrumenter. Jeg tror de fleste av oss gjennomsnittere kjøper gjennomsnittsinstrumenter, og at det er i dette sjiktet de største volumene og pengene finnes.

Og som jeg før har vært innom, så er trygghet noe av det viktigste for meg. Om jeg skal ta skrittet fra en rimelig mex til en "ekte" US, så syntes jeg det hadde vært fint å kjøpe den i ei sjappe, som representeres av en person jeg stoler på, og som jeg føler er kompetent og servicinnstilt. En slik trygghet er ikke betinget av at jeg har vært innom ei sjappe hver uke, men kan like gjerne være tuftet på at jeg har utvekslet meninger med feks Rocktrond eller Guitarexpert her på GN, eller bare lest innlegg de skriver, og som gir meg et bilde av dem. Og har jeg først fått grunnlag for slik trygghet, så betaler jeg komfortabelt en lapp mer i stedet for å kjøpe fra en kjempenettbutikk i utlandet. Spørsmålet for min del vil være hvor stor diffen er, for det går jo en smertegrense for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet som skisseres her er jo en trend vi ser i flere markeder. Spesielt innen "high end" produkter. Selvfølgelig vil den prisbeviste kjøper handle en gitar, eller fotoutstyr som jeg har personlig erfaring med hvis prisen er mye lavere i utlandet. Spesielt gjelder jo dette handel med USA når dollaren er lav. Problemet er nå alle gjør det og den ene "fag"handleren etter den andre må legge ned. Dette er prisen for den økte globaliseringen. Likevel tror jeg at det er rom for denne type forhandlere også i lille Norge, og det er de som klamrer seg lengst og har best rykte som overlever. Grunnen til at jeg tror at det vil gå denne veien er fordi man alltid vil ha en liten gruppe kvalitetsbeviste kunder som ønsker å ha noen å gå til for å handle. Denne gruppen er villig til å betale det det koster ekstra å ha en slik faghandler å forholde seg til, innen rimelighetens grenser. Det store problemet er den kundemassen som benytter seg av faghandlerens service og fagkunnskaper og muligheten til å ta på varer og handler varen billigste sted på nettet. Spesielt er det flere fotobutikker som har måttet legge ned grunnet dette. Innen high end gitarmarkedet vet jo forhåpentligvis de som er på jakt etter denne type instrumenter at alle instrumenter er forskjellig (til en viss grad) og derfor må testes før kjøp.

De som overlever er de som

1. Vedlikeholder sitt gode rykte

2. Tar kunden på alvor og ikke lurer ham på pris og yter service

3. Ikke priser seg ut av markedet

4. Klarer å kommunisere på en god måte hvorfor det koster så mye som det gjør å drive butikk i Norge og hvorfor den butikken må ta 500 kroner mer for den Fenderen enn nettbutikk X. Uten å virke arrogant

5. Er ærlig ovenfor kunden

6. Innser at kunden ikke alltid har rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få si at jeg aldri har kjøpt noe gitarrelatert i fra utendlandske nettsteder/butikker, annet enn småtteri av den enkle grunn at jeg ønsker å ha et visst forhold til den jeg kjøper av. Det gjelder også brukt der jeg stort sett kjøper fra folk jeg "vet om", f.eks fra forumet her.

For det første er det veldig kjekt at man kan få reklamasjon forholdsvis greit, hvis det skulle være noe. Og i tillegg ønsker jeg at vi skal ha en oppegående handelsstand på musikkutstyr her på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel tror jeg at det er rom for denne type forhandlere også i lille Norge, og det er de som klamrer seg lengst og har best rykte som overlever. Grunnen til at jeg tror at det vil gå denne veien er fordi man alltid vil ha en liten gruppe kvalitetsbeviste kunder som ønsker å ha noen å gå til for å handle. Denne gruppen er villig til å betale det det koster ekstra å ha en slik faghandler å forholde seg til, innen rimelighetens grenser.

Det tror jeg også, men er litt usikker på om markedet i Norge er stort nok. Jeg har selv flere ganger lekt med tanken på å starte butikk. Det er også f.eks endel som lurer på om ikke jeg kan bygge en forsterker til dem. Men jeg ser ikke helt hvordan jeg evt. skulle greie å gjøre butikk på det eller omgjøre min kunnskap om gitarutstyr til noe som er omsettelig. De som spør får jo den kunnskapen gratis her på forumet eller i chaten. Man må på en eller annen måte overføre denne kunnskapen til produktene på en slik måte at folk er villig til å betale mer for produktene.

Dere må gjerne snakke varmt om oppegående handelsstand jada jada jada, men til syvende og sist er det som med Meny butikken til Rocktrond. Men jeg har ingen tro på at det går å argumentere for høyere priser på samme produkt basert på norsk kostnadsnivå, kjøpsloven etc etc. Det er ingen som betaler for service og produkt mot produkt vil spesialbutikkene alltid tape mot internettbutikker og stor kjeder. Er det noen her de to siste årene som har kjøpt seg 2x12" kasse fra noen andre en Thomann? Hvordan selger man 2x12" kasser som er dobbelt så dyre som Thomann? De som kan svare på det har en fremtid i bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. Innser at kunden ikke alltid har rett ;)
Kunne du utdype punkt 6? :)

Nå er jeg ikke GreenMan, men jeg er i enig i utsagnet slik jeg forstår det. Kunden vet ikke alltid hva han/hun ønsker. Dette har vært en svært utbredt misforståelse blant markedsførere før, men nå har man etterhvert skjønt at de som virkelig legger gullegget ligger litt i forkant av kunden, og presenterer innovative produkter (og tjenester, løsninger, prosesser, etc.) som kunden ikke ante man trengte. Søker du, som selger, markedet i etterkant av at slike innovasjoner blir lansert, ligger du også i etterkant av de som gjør det helt store, som har skjønt kundens behov før kunden selv.

Ser at GM heller kan ha ment ifbm. reklamasjonssaker, garantier, etc., men jeg tror posten ellers er relevant i forhold til emnet, så jeg lar det stå til.

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.