Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr til øvingslokale


Anbefalte innlegg

Hey!

Bandet jeg er med i skal kjøpe vokalanlegg.

Vi er i utgangspunktet på leiting etter en aktiv mikser med 8 eller 12 kanaler, en mikser med forsterker innebygd. Dersom forsterkeren må kobles til eksternt, er det ingen krise. Det er tenkte jeg skulle forhøre meg litt om er dette med monitorstyring. Vi er tre stykker i bandet som har behov for å høre egen og andres vokal. Vi ønsker å ha muligheten til å kunne justere hvor mye av hver vokal som til enhver tid kan høres i de respektive monitorene, og dette må kunne styres via mikseren.

Problemet er at vi er nybegynnere på denne type hardware. Jeg har, bare for å begynne et sted, funnet frem til denne. Den er passiv, men dog: http://www.soundcraft.com/products/product.aspx?pid=148

I dette havet av spec's, hva er det jeg skal se etter? Dersom det er miksere der ute som folk har god erfaring med, så skyt fra hofta og send en link. Vi skal sondere terrenget grunding før innkjøp uansett, og vil vel primært ta for oss bruktmarkedet.

Fyr løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på miksere, men det første jeg tenkte er at jeg ville gått for en passiv mikser med aktive monitorer.

Svar fra iPhone: vi må ha watt nok til å høre oss selv godt, spiller høyt. Dårlig erfaring med aktive monitorer som ikke gav nok, og som feeda når de ble skrudd for høyt. Derav aktiv mikser, evt dedikert forsterker til mikseren. Fortsett å svar, skal være på forum i morgen på jobben, nå er det kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange monitorkanaler ønsker du å bruke? Skal du altså ha tre monitorkanaler, i tillegg til hovedmiksen?

I et øvingslokale blir det for meg litt overkill. Er det vanlig å bruke det, altså?

Uhm, vi har behov for å kunne justere oss selv individuelt i miksen ja, hvis det er det du mener. Den enkelte skal i sin monitor kunne justere hvor mye han hører av hver vokal mic. Som i en scenesituasjon: jeg vil gjerne ha mer eller mindre av ditt og datt i min monitor. Er dette jeg lurer på hva vi må ha for å få til, og hva slags specs man må se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert flere på forumet som har mye mer greie på dette enn meg. De fleste rimelige miksere jeg har vært borti, har hatt to tapninger på hver kanal, det vil si at man kan lage to monitormikser. Skal man ha flere, tror jeg det er dyrt.

Mener å ha lest noe om et system der man kunne lage sin egen miks, og mange, men finner det ikke igjen etter et kjapt søk. Tror det opplegget også kan kalles for kostbart. I tillegg til miksemulighetene, trenger du også en egen forsterker og monitor eller en aktiv monitor per monitormiks. Husk også at alt dette faktisk også skal mikses. Egen lydmann på øving er da på sin plass, spør du meg, hvis ikke man skal bruke tid på å vente på at den som skrur på mikseren oppfyller alle ønskene på de forskjellige monitorkanalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en Phonic passiv mikser i bandet mitt, og den har 3 aux-sends dersom man ikke bruker den interne effektblokka i mikseren. Koster rett over 4000kr ny.

Ellers er jeg skeptisk til om du finner en aktiv mikser nok kraft om du ikke finner aktive topper med nok kraft i forsterkeren. Da må du nok kjøpe egen forsterker, og det koster fort en del om du trenger mer enn 3-400W pr. kanal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktive monitorer har forsterker i seg. Hvis de ikke klarer å gi nok lyd, er de rett og slett ikke kraftige nok.

Må si jeg også stusser litt på at dere skal ha monitorer når dere øver. Det er da bare å sette hovedhøyttaler- kassene slik at alle hører?

Ifht. det du nevner om feedback, så har det ingen ting å gjøre med aktive kasser vs. powermikser med passive kasser. Årsaken til feedback, er ganske enkelt at avh. av mik, er lyden for høy slik mikrofonen "hører" og videre-fører lyden av seg selv. Nå er det slik at man kan ved å justere f.eks EQ, unngå feedback i gitte situasjoner. Noen mikker er også bedre på feedback enn andre,men ut i fra det du skriver, vil dere ikke bli kvitt problemet før dere justerer volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktive monitorer har forsterker i seg. Hvis de ikke klarer å gi nok lyd, er de rett og slett ikke kraftige nok.

Må si jeg også stusser litt på at dere skal ha monitorer når dere øver. Det er da bare å sette hovedhøyttaler- kassene slik at alle hører?

Ifht. det du nevner om feedback, så har det ingen ting å gjøre med aktive kasser vs. powermikser med passive kasser. Årsaken til feedback, er ganske enkelt at avh. av mik, er lyden for høy slik mikrofonen "hører" og videre-fører lyden av seg selv. Nå er det slik at man kan ved å justere f.eks EQ, unngå feedback i gitte situasjoner. Noen mikker er også bedre på feedback enn andre,men ut i fra det du skriver, vil dere ikke bli kvitt problemet før dere justerer volum.

Skal vi se:)

Jepp, aktive monitorer har forsterker i seg, og klarer de ikke gi nok lyd, er de rett og slett ikke kraftige nok. Thats a given. HVA SKJER derimot når man eventuelt kobler disse til en forsterker for å gasse opp lyden? Et tankeeksperiment som høres noget skummelt ut, noen som har prøvd? Eller er det en grei regel å ALDRI koble aktive monitorer inn i en ekstern forsterker?

Angående å sette hovedhøytaler-kassene slik at alle hører, så HAR vi INGEN vokalrigg for øyeblikket, og kommer til å kjøpe mikser og monitorer for å bære vokalen i øvingslokalet. Altså eksisterer INGEN hovedhøytaler-kasser å sette på noen som helst måte. Enig i det du skriver om at mikrofonen "hører" seg selv og lager en sløyfe som blir til feed, vi øver i en knøttliten kjeller frem til studioet er ferdig så alle parameterne rundt lyd vil forandre seg så fort vi kommer oss til helv.. ut av dagens dårlige øvingsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se:)

Jepp, aktive monitorer har forsterker i seg, og klarer de ikke gi nok lyd, er de rett og slett ikke kraftige nok. Thats a given. HVA SKJER derimot når man eventuelt kobler disse til en forsterker for å gasse opp lyden? Et tankeeksperiment som høres noget skummelt ut, noen som har prøvd? Eller er det en grei regel å ALDRI koble aktive monitorer inn i en ekstern forsterker?

Angående å sette hovedhøytaler-kassene slik at alle hører, så HAR vi INGEN vokalrigg for øyeblikket, og kommer til å kjøpe mikser og monitorer for å bære vokalen i øvingslokalet. Altså eksisterer INGEN hovedhøytaler-kasser å sette på noen som helst måte. Enig i det du skriver om at mikrofonen "hører" seg selv og lager en sløyfe som blir til feed, vi øver i en knøttliten kjeller frem til studioet er ferdig så alle parameterne rundt lyd vil forandre seg så fort vi kommer oss til helv.. ut av dagens dårlige øvingsforhold.

Ok. Å kjøre en forsterker inn på en forsterker vil bare føre til at man overstyrer inngangssignalet. Man vil ikke få mer effekt.

Hvilke monitorer er det dere har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Å kjøre en forsterker inn på en forsterker vil bare føre til at man overstyrer inngangssignalet. Man vil ikke få mer effekt.

Hvilke monitorer er det dere har?

Akkurat, så den vil ikke ta fyr med andre ord :)

Vurderer en fyr på finn.no som selger 2 stk Mackie SRM450 ( http://www.mackie.com/products/srm450/specifications.html )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du ut fra høyttalerutgangen fra en forsterker inn på inngangen fra en annen forsterker, er det veldig stor risiko for at du ødelegger en eller begge forsterkere. Det tar neppe fyr, som du lurer på, fordi det ikke er nok brennbart materiale i en forsterker.

Ut over det er det en øvelse det fort blir dyrt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.