Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

bVII (?) i en Akkordprogresjon


Faktor

Anbefalte innlegg

Em - C - D - F

Her er det diatonisk Gdur/Em frem til F. Er det en riktig måte å se F som en bVII (Gdur) eller bII (Em)?

Har ikke sett så mye til dette i andre sanger, men jeg syns det høres ganske fint og svevende ut.

Kalles det å låne en akkord fra forrige trinn på kvintsirkelen?

Bare nysjerrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med C? Må bare innrømme at jeg ikke er helt sikker på hva du spør etter. For du skal i utgangspunktet være festet til en toneart. Og den tonearten gir deg romertallet på akkordene.

I Cm er den rekken III - I - II - IV. Uten at det hjelper deg særlig når tonaliteten ikke stemmer. Prøver bare å finne ut om du er sikker på tonearten. Akkordene sier ikke mye uten melodi. Jeg ville sagt G, med tanke på C og D. Er det en mixolydisk G, så er F VII uten andre fortegn. Kanskje er det slik du tenker? Har ingen instrumenter i nærheten, som jeg helst skulle hatt for å friste frempå med variasjoner. Hva tror du? G mixolydisk, kun i forhold til F altså, men dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja det var noe liknende jeg tenkte meg.

Men som jeg sa er tonearten, melodi og akkorder i Em/Gdur frem til den F dur akkorden. Da blir det som du påpekte en slags G miksolydisk. Men er forholdet Fdur akkord til tonearten G, uttrykkt i romertall, bVII?

Det jeg spør om: er det vanlig å låne på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helu!

i satslære noteres utsving i parentes som regel,

C - F - D7- G - G7 - C

I IV (V I) V7 I

uten at det står hvilken toneart man svinger til, det må man liksom se selv. nå gir jo D7 - G en veldig G-dur følelse, ikke like greit når det bare er en akkord som her.. når det er snakk om modulering blir det ofte brukt som du sier euph, (V=I) feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, vi brukte begge deler, men aller mest funksjonsnoteringer. nå var det jo også notebildet i tillegg, så det var jo forsåvidt ikke noe problem å finne ut hvilke akkorder det var snakk om. men vi ble iallefall lært at vi ikke trengte å notere hva den nye tonearten var ved utsving, bare ved modulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.