Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

bVII (?) i en Akkordprogresjon


Faktor

Anbefalte innlegg

Romertall er vel ikke gammeldags Peri. Det er mye mer fornuftig å kun si "VI" om hvor akkorden er i forhold til X enn å begynne med "spill tersen under X, men i dur." Til funksjonsanalyse har det selvfølgelig mer for seg, men til akkordoppsett hvis man vil øve inn en sang i et band f.eks. Beat for beat, så ville jeg heller hatt et ark med romertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Em - C - D - F

Her er det diatonisk Gdur/Em frem til F. Er det en riktig måte å se F som en bVII (Gdur) eller bII (Em)?

Har ikke sett så mye til dette i andre sanger, men jeg syns det høres ganske fint og svevende ut.  

Kalles det å låne en akkord fra forrige trinn på kvintsirkelen?

Bare nysjerrig...

Er ikke dette bare "popvarianten" av den i jazzen temmelig utbredte F7, F13, F7b5, alt ettersom? Utfra funksjonstankegang, så representerer denne i tilfelle enten tritonesub'en til Emolls dominantakkord, evt. erstatningen til Gdurs mollsubdominantvariasjon (håper begrepsbruken er noenlunde kurant, er litt rusten på de faktiske termene). Mollsubdominanten (Cm når Gdur er utgangspunkt) er jo den alle kjenner igjen fra "sofistikert popmusikk" (les: popmusikk laget av folk som kan mer enn 10 akkorder), type Sondre Lerche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah genialt tenkte aldri på at den kunne uttrykkes være en tritonesub for dominanten! Takker for dette her!

Det med erstatningen til Cm i Gdur kan du kanskje forklare mer? Jeg fortstår mollsubdominant- men hva mener du med variasjonen?

@Hallvardo:

Jeg kan minne deg på det ja, er alltid interessert i noe nytt!

Syns at tråder som dette gjør forumet verdt og besøke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subdominantvariant innebærer et tonalitetsskifte fra dur til moll. Hvis subdominant (SD) er C moll, vil SDvariant være C dur. Med andre ord vil G durs mollSDvariant godt kunne klare seg uten forstavelsen moll.

Har forresten fått bekreftet at b godt kan brukes foran VII, eller andre romertall. Da også sikkert # når det kreves.

Ellers var jeg inne på tanken om Em - C - D rekka. Den er jo hyppig brukt i 80 rock, "Living on a prayer" er et eksempel. Og med oppgangen til F er det en relativt vanlig overgang til brua, gjerne med kvintsprang. Slik:

| : Em - C - D : |

| F - C - G - D - F - C - D | -> Solo over Em... ;)

Der blir jo akkorden mer en bestandel av et riff, så noen funksjonstolkning er ikke nødvendigvis klargjørende. Men likefullt et eksempel på hvor liten vår musikalske verden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.