Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av bass forsterker.Spiller Rock,men må være allsidig


Fogi

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg spiller på EBS Proline 4x10 + 1x15 kabinetter, bytta til det i fra et ampeg 8x10 kabinett. Til sammenlikning, låter ampeg kassa som om du holder en madrass foran den (eller i det minste ei dyne ^_^ ). Og det er uten å ha skrudd på horna i EBS kassene. Nå har jeg dem alltid slått av fordi jeg spiller endel med littegranne vreng, og basskassediskanthorn + vreng sjelden funker i mine ører :)

Jeg testa EBS 4x10 mot Markbass 104HF, og fant ut at EBS låter noe mer hengekøye, dvs noe mer mellomtone i Markbass kabinettet. Markbass går litt lenger ned i frekvens og er lettere, men jeg likte lyden i EBS bedre. Men dette er en smakssak :) Jeg hadde uansett valgt begge disse kabinettene foran et Ampeg SVT 410 HLF...

Nå, Ampeg 8x10 er alt annet enn noe som er dekt med madrass! Du trenger nok noe like rå som SVT-CL eller SVT-2pro for å kunne drive 8x10 Ampeg kassa!!! Hør på Chris Squire (YES, The Syn, Conspiracy) sin lyd, den er rå. Jeg tror at det er nemlig gitaristen som kunne ønske han hadde madrass å sette over en slik kabinett når en helrør head som kan drive 2ohm kjøres hardt.

Endret av Duke21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til EBS sine 8x10-kasser høres ampegen ut som om den ligger dypt nede i et svømmebasseng fylt med gjørme. Ampeg var kule og kanon for 30-40 år siden da det ikke fantes så mange alternativer, men nå til dags finnes det heldigvis saker som spiller klarere. Klart, hvis du bare SKAL ha akkurat "Ampeg"-lyden og er kjempeglad i den funker det jo, men det er fortsatt ekstremt dyrt i forhold til hva du får for pengene. Man kan dølle ned lyden i et kabinett som spiller klart og fint i utgangspunktet, men det er vanskelig å få klar lyd ut av et kabinett som låter døllt... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til EBS sine 8x10-kasser høres ampegen ut som om den ligger dypt nede i et svømmebasseng fylt med gjørme. Ampeg var kule og kanon for 30-40 år siden da det ikke fantes så mange alternativer, men nå til dags finnes det heldigvis saker som spiller klarere. Klart, hvis du bare SKAL ha akkurat "Ampeg"-lyden og er kjempeglad i den funker det jo, men det er fortsatt ekstremt dyrt i forhold til hva du får for pengene. Man kan dølle ned lyden i et kabinett som spiller klart og fint i utgangspunktet, men det er vanskelig å få klar lyd ut av et kabinett som låter døllt... :P

Agreed. EBS er the shit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har dog ikke den kompressoren som er innebygd i BG500, men jeg tror de selger den i pedalform. Vi forelsket oss så i BG500 at det var ikke i våre tanker å teste RH450 :P

Kjørte litt gjennom en EBS Fafner II, men jeg synes TC'en var mye bedre, mye klarere og mer kontant/snappy enn Fafneren. BG500 blir nok min neste amp og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Ampeg 8x10 er alt annet enn noe som er dekt med madrass! Du trenger nok noe like rå som SVT-CL eller SVT-2pro for å kunne drive 8x10 Ampeg kassa!!! Hør på Chris Squire (YES, The Syn, Conspiracy) sin lyd, den er rå. Jeg tror at det er nemlig gitaristen som kunne ønske han hadde madrass å sette over en slik kabinett når en helrør head som kan drive 2ohm kjøres hardt.

Tja, spilte på en Ampeg SVT-5 pro topp. Riktignok ikke helrør amp, men rør i preamp og 1000W mosfet sluttrinn er nok til å få membranene i ei 8x10 kasse til å røre litt på seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.