Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av bass forsterker.Spiller Rock,men må være allsidig


Fogi

Anbefalte innlegg

Hei Hei :)

Jeg er sprett ny her,og er egentlig ny i bass verdenen også.

Trenger veiledning til valg.

Har sett på en AMPEG-SVT450H og en Orange terror bass 500.Noen erfaringer eller andre forslag?

Trenger også hjelp til kabinett valg.

Spiller på en Gibson Thunderbird,og det er mest i rock det går i.Men må være litt alsidig.

All hjelp hjelper.

Lokal størelser er variabele foresten.

Budskjett er 8-15K :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg for det første å holde deg langt unna Ampeg. Fryktelig overpriset og låter middelmådig, mener nå jeg. Orange har jeg null erfaring med selv, men har hørt at det skal være bra.

Det jeg konkret vil anbefale deg er EBS, og du kan få en veldig god løsning med topp og kabinett innenfor budsjettet ditt selvom du kjøper nytt, f.eks:

EBS Classic 450 forsterker

EBS Classic 4x10-kabinett

Om du finner noe brukt får du jo selvsagt mer for pengene. Trace Elliot er også noe jeg kan anbefale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser lovende ut dette her :)

skal oppover på 4 sound å prøve ut litt om torsdagen tenkte jeg.

Var veldig i tvil om ampeg jeg også,selv om lyden er bra er det svin dyrt.

Må bare prøve tror jeg.

Gleder meg mest til å prøve Terroren.Den har fått bra skryt.Prisen er også bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen, bassist, men - en jeg spiller med bruker ofte Gibson Thunderbird gjennom en Ampeg SVT på øvinger, og jeg kan informere om at det låter FETT!

Får man ikke fet lyd med Thunderbird og SVT er det noe seriøst galt et sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å prøve den Orangen.

Liten og hendig er den også.

Har ikke råd til matchet cab,men det kommer senere tenker jeg.Skulle vært millionær vøtt :lol:

Jeg kan anbefale Genz Benz Shuttle 6.0 eller 9.0. De er relativt billige, har en finfin rørforforsterker, og mye effekt (jeg betalte 3500kr for min da jeg var i USA, den har 600 watt, og låter KNALL!). Den er liten og søt, og veier kanskje en kilo.

Den forsterkeren har overrasket mange drevne musikere, for å si det slik. Ingen forventer så mye lyd fra en så liten forsterker.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt sent å svare...men jeg vil i hvert fall anbefale EBS-fafner TD-600, + 410 kabinett. eventuelt nyere modell. 410 kabinett er plenty nok bunn! og føles mer tight...Gromlyd om man spiller høyt eller lavt! Drive for å få ekstra fyldig rock lyd, men med effektiv EQ kan man fort få slap lyd, eller hva man måtte ønske. Jeg bestalte 17000-18000, men man kan sikkert finne litt billigere brukt...

Altså, jeg prøvde ampeg først, og jeg vil si det var både fort dyrt, tungt og for mye støy i forhold til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg prøvde ampeg først, og jeg vil si det var både fort dyrt, tungt og for mye støy i forhold til prisen.

Ikke helt uenig i det, gitt. SVT450H er i alle fall en topp jeg ikke ville brukt penger på.

Støtter forøvrig tips om EBS. De har lagd/lager veldig mye bra.

Gallien Krueger er også verdt en titt. 700rb-II og et neo410 kabinett burde havne innenfor budsjett, men kabinettene kan være litt vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg spiller på EBS Proline 4x10 + 1x15 kabinetter, bytta til det i fra et ampeg 8x10 kabinett. Til sammenlikning, låter ampeg kassa som om du holder en madrass foran den (eller i det minste ei dyne ^_^ ). Og det er uten å ha skrudd på horna i EBS kassene. Nå har jeg dem alltid slått av fordi jeg spiller endel med littegranne vreng, og basskassediskanthorn + vreng sjelden funker i mine ører :)

Jeg testa EBS 4x10 mot Markbass 104HF, og fant ut at EBS låter noe mer hengekøye, dvs noe mer mellomtone i Markbass kabinettet. Markbass går litt lenger ned i frekvens og er lettere, men jeg likte lyden i EBS bedre. Men dette er en smakssak :) Jeg hadde uansett valgt begge disse kabinettene foran et Ampeg SVT 410 HLF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg er ganske ny i bassgamet, fikk en gammel fender for ett lite år tilbake og har bare hatt en veldig lurven marshall å plugge til. Jeg fikk spørsmål om jeg ville kjøpe en Peavey amp, ikke så store greiene, men er på 400 watt, hele 300 watt over lurvekassa :)

Jeg har vel igrunn ikke hørt mest positivt om merket Peavey.? Men dette er en Peavey av Mark III serien og er fra 1978, og den er i topp stand er jeg fortalt :) Bass er en hobby jeg finner artig, men hvor mye penger bør jeg regne å måtte ut med for denne ampen? Ikke minst, holder den? Nærmer seg jo 33 år..:/

Håper noen kan gi meg noe behjelpelige tilbakemld snart, :))

Lenge leve lyd og musikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar penga å kjøp noe annet.Peavey er ett møkka merke.Billig og skranglete.Synes jeg da.Sikkert ikke alle som er enig med meg.

Å jeg kjøpte Ampeg foresten til resten av dere i tråden.Stod mellom EBS og ampeg.Trakk lapp,og det ble ampeg.Fikk det grisebillig.

Vei pris 21K men fikk det for 13k.

Blir ebs neste gang.Skal å prøve ett snart.Takk for bra hjelp.Sikkert mange oppgitte der ute nå.Men men:):)

Låter bra.Vært med på en gigg,og er fornøyd.Låter rock.

Kan høres på http://www.nrk.no/urort/Artist/BrainBullets/default.aspx

Husk att dette er demo,å må høres på skikkelig høytalere eller lignende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.