Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassoverganger - nedgang - oppgang


noob1

Anbefalte innlegg

Alle har nok vært gjennom det. Fasiten er nok å ikke gi seg! Selv om det høres banalt og kjedelig ut, men sann er det bare.

Ellers kan fasiten være å gi seg. Når jeg øver dedikert og føler at jeg ikke kommer lenger så tar jeg en ukes pause fra gitaren. Det gjør underverker for motivasjonen, man er ikke lenger like lei, og med bedre humør går ting meget bedre.

Ellers kan det også fungere som Castor sier å spille inn noe og poste det her, så kan man få litt konstruktiv tilbakemelding på hva man trenger å øve på. Kanskje er det faktisk slik at noen ting er nødt til å sitte litt bedre før man kommer seg videre der man selv tror man står fast?r

edit: selvsagt, om du ønsker å øve på å holde en tight rytme med høyrearmen, så er det jo en fordel å gjøre det med 3-greps-låter du kan utenat så du ikke trenger å fokusere noe som helst på hva du gjør med venstrehånda, og da kan fokusere fullt på høyrehånda og rytmen.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ellers kan fasiten være å gi seg. Når jeg øver dedikert og føler at jeg ikke kommer lenger så tar jeg en ukes pause fra gitaren. Det gjør underverker for motivasjonen, man er ikke lenger like lei, og med bedre humør går ting meget bedre.

Funker ikke å legge vekk gitaren. For hver kveld plukkes den frem likevel.

Men nå prøver jeg å kjøre "back to basic", og spiller enkle tregreps låter uten tabs.

Veit ikke om jeg er blitt noe bedre men kanskje jeg i allefall trener opp gehøret :-)

Fant forresten en del dumdum boys etter å ha lest på forumet her.

Var jo gode gamle låter det. Gammal punkrock må vel være enkelt vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig. Kjør på med tregrepslåter, og få inn grepskiftene inn i ryggmargen slik at de sitter uten at du tenker. Hele cluet er å få inn høyrehånda. Det er den som skaper "magien". Venstrehånda "bare" tilretteleggeren.

Venstrehånda er håndverkeren, høyrehånda er kunstneren.

Timing og rytme er alfa/omega om en "trubadurlåt" er kul eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

dette var en inspirerende tråd.

honør til trådstarter og alle de som har svart :-)

jeg har vært igjennom det du beskriver ganske nylig.. eller vel plukket opp en gitar for 5 år siden , deretter har det blitt myyyyye øving og nye gitarer.

akkurat det med stødig komp et lite tips fra meg som jeg håper hjelper..

finn deg faste anslagsmønstre å holde deg til .. f.eks ned ned opp opp ned opp..

repeter denne til den sitter, funker på utrolig mange sanger.

så må du huske at folk som ikke har spesielt med erfaring i å spille selv skal det ikke så mye til for og imponere med en enkelt spilt låt.

når en anslags metode sitter godt kan du øve på flere ..

deretter kombinere dem.

allefall så er det viktigst og øve på en metode først. drit i hva de andre spiller til du har flere anslagsmønstre øvd inn. da går handa etterhvert av seg selv.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det derre med "det skal lite til", særlig hvis man klarer å framføre det med overbevisning og selvsikkerhet! Framføringen foran de andre, og at du forsøker å framstå som selvsikker og "dette kan jeg"- mine er mange ganger så viktig som at du har klart å plukke akkurat den og den bassgangen og de og de ekstra akkordene.

Jeg kjenner en kar, han er dau nå da, som jobbet som sekretær for redningsselkapet her på innlandet. Han var faren til en kompis som spilte orlge i et band jeg var med en gang i tiden. Han stilte opp ved alle anledninger med gitar på magen, og spilte og underholdt. Vi tenåringer i band syntes nesten det var pinlig og litt uforståelig, da vi visste at han kunne to akkorder, og akkurat like sanger. Men de dro han til med med stor bravur før fruktkurven skulle trekkes for å få opp stemningen, og med like stor suksess hver gang.

Ingen liker artister som står og ser på skoene sine!

Eh, jo, forresten, det var visst ikke helt riktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke enkelt å spille og synge samtidig. Det beste trikset jeg vet, er å øve på en av delene til det "går på automat", slik at man kan konsentrere seg om det andre helt.

Det med å framstå med "gusto" er ikke lett, og det kommer vel i første rekke ved erfaring. Har man gjort noe litt skremmende mange ganger, så er det ikke så skummelt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat det med stødig komp et lite tips fra meg som jeg håper hjelper..

finn deg faste anslagsmønstre å holde deg til .. f.eks ned ned opp opp ned opp..

repeter denne til den sitter, funker på utrolig mange sanger.

når en anslags metode sitter godt kan du øve på flere ..

deretter kombinere dem.

allefall så er det viktigst og øve på en metode først. drit i hva de andre spiller til du har flere anslagsmønstre øvd inn. da går handa etterhvert av seg selv.

lykke til

Takk for responsen.

Tror nok du er inne på noe vesentlig her. Virker som mange gitarbøker/DVD'er er skrevet av skikkelig dyktige folk, og kanskje akkurat det blir problemet. De er så dyktige at det blir som kua som har glemt den var kalv.

Det hagler på med akkorder, forskjellige takter og forskjellige måter å slå ann strengene. Og pliktoppfyllende som en er så starter man jo på side 1 i boken og spiller seg utover, eller følger DVD'n slavisk. Kanskje en går for fort frem før ting sitter skikkelig slik at ønske om progresjon blir så sterkt at den faktiske progresjonen uteblir og det eneste som skjer at man kan veldig mange sanger realtivt dårlig, og man kan mange komp men også kompene blir for ujevne og ustødige.

Jeg fortsetter "back to basic'n" litt mer også håper vi det finnes en brukbar gitarist langt der inne en plass som bare venter på slippe frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå stresser jeg. Er bare tre uke igjen til jeg skal i ilden.

Føler ikke jeg har kontroll. Går nok likevel noe bedre nå for nå sitter rytmen litt bedre i "kroppen".

Trenger ikke være like konsentret om rytmen så da blir jo noe enklere å synge samtidig.

Hva tror dere skal jeg bruke de neste tre ukene til å kun fokusere på de låtene jeg skal fremføre?

Og hva kan gi meg best utbytte av øvingen?

(Øve med metronom, eller spille og synge samtidg som låtene går i loop på anlegget? Eller kanskje øve separat på vokal og gitar mens låtene går på anlegget?) Andre tips?

Nå er det viktig å bruke tiden som er igjen best mulig fremover så derfor trenger jeg tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du skal "stikke fram hodet" og legge ut et klipp eller to til et par forummedlemmer du kan stole på. Sånn på privaten. La meg foreslå noen av moderatorene, sånn for å gjøre det enkelt. Audun, og litt ubeskjedent meg selv, Greener eller andre vil gi deg gode råd på hva du bør fokusere på, uten å knuse det du må ha av selvtillit. Har du fått tilbakemeldinger på PM som gjør at du foretrekker andre, så for all del. Det er mange flinke folk på forumet.

Gode tilbakemeldinger vil de fleste av de andre som poster aktivt på forumet gjøre også, men lell.. Da blir det litt mindre offentlig hvis du begrenser antallet. Du kan legge ut lydklipp på http://ge.tt/ , de slettes etter tre måneder. Send en PM med en URL, og jeg, og sikkert de andre, vil gi deg en så god tilbakemelding som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja da var romjulstreffet over. Jeg trengte litt flybensin før jeg var mann nok til å spille foran andre for det var første gang. Gikk forsåvidt greit og tror nok jeg selv har hatt litt for store krav i forhold til hva jeg mente var minimum av gitarkunnskap. Det ble allsang så jeg slapp også å dra hele vokalen og kunne fokusere mest på spillingen så det var jo kjempebra. Ga absolutt mersmak. Var litt magisk da folket deltok i sangen for da føltes det som man løftet stemingen på festen betraktelig. Og stemingskaperen det var jeg det. Uansett var det ingen som klaget og jeg fikk godkjent på spillingen slik at veddemålet ble vunnet.

Var helt klart en god følelse så allsang på fest skal jeg dra flere ganger. Nå er det bare å utvide å lære flere låter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.