Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassoverganger - nedgang - oppgang


noob1

Anbefalte innlegg

Joda, det er relativt stor forskjell på lyden i en gitar hvis du tar en "vanlig G" kontra en barré G. Mye kortere sustain er en af følgene.

Dessuten, hvis du ikke har stålkondis i fingrene, er det et slit å spille hele sanger med bare barreakkorder, enda så praktiske de er.

Det betyr at tonene klinger ut raskere (kortere etterklang?) på barregrep en på akkorder med fler åpne strenger?

Har ikke tenkt så mye på det å bli sliten i fingre for de er jo konstant såre nå uansett så nå merker jeg ikke at det blir slitsomt å spille gjenom en hel låt med barregrep. Men kanskje jeg får mange pauser i partier der jeg prøver ut forskjellige ting eller kløner litt slik at når jeg blir bedre på det tekniske og klarer å spille rakt gjennom en låt at det da blir slitsomt. Tror nok da en capo er smart ja. Får fikse meg en slik en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, kortere sustain er kortere etterklang. Fin låtliste du har valgt ut.

Det som gjelder, slik jeg ser det, er å lære deg noen små "teknikker" som låter fint, selv om de ikke er så veldig vanskelige. Disse greiene er jo i utgangspunktet spilt med et helt band, og det gjelder da for deg som "pubgitarist", helt alene på en kassegitar å finne ut hvordan du kan gjøre hele jobben alene, og at det fortsatt fungerer. Det hjelper ikke at du fikser riffet til "splitter pine" på gitaren hvis "resten mangler", hvis det låter som et litt spinkelt og småfamlende riff helt uten annen støtte. Da er det kanskje lurere å nynne riffet med stemmen, mens du flesker ut akkordene på gitaren. Bare et eksempel. Er du tøff nok, ber du kompisene være med på riffet som allsang, så har du skapt litt stemning. Skjønner du hva jeg vil fram til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god ide å dra inn kompisene i fremføringen ;)

Brukt youtube endel nå for å få ideer og det ser ut som det er mange som fikser det du snakker om på en bra måte.

Mye bra av en som kaller seg for fretkiller og en tysker siggisongs1. Han siggi fyren har mange lær å spille videoer der han viser hvordan man kan spille "melodien" eller deler av melodien på gitaren mens man spiller en låt. Regner med at det er det du mener med å gjøre hele bandets jobb alene. Ja det var jo også litt av årsaken til at jeg ønsket å lære bassoverganger for å skape en illusjon av det også er med bassist mens jeg spiller. Har litt vansker med å formidle hva jeg ønsker her da jeg ikke kan noe musikk terminologi men jeg håper dere skjønner hva jeg mener.

Forresten om noen vet om noen låter på youtube som viser noen spille akustisk stålstrenger på en slik måte blir jeg veldig glad for en link slik at jeg kan fintenke på hvordan jeg kan legge noe tilsvarende inn i disse låtene.

Endret av noob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Jeg skjønner utmerket hva du mener, og jeg er litt imponert over at du tar denne utfordringen på strak arm, da det å framstå med en sangstemme og en gitar alene er noe av det vanskeligste som finnes, og ikke minst med de låtene som er valgt ut.

Fokuser på å få kompet til å sitte, og sangen til å henge sammen over. Klarer du å få til noe slikt som det jeg poster en link til, bør kompisene få hakeslepp. Det er mye vanskeligere å få ting til å låte såpass som dette en det de fleste ser for seg.

To gitarer, kompis som stort sett synger, og "pubgitarer". Lite detaljer, men det fungerer.

http://dl.dropbox.com/u/20817/Whisky%20in%20the%20jar.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låter jo skikkelig bra det her.

Er det du som spiller?

Ja det er jo noe slikt jeg ønsker å få til da. Må nok øve masse for å komme dit men det er jo ennå en stund til jul så det er bare å fortsette. Men det er klart når en er nesten tonedøv og uten sangerfaring så blir det vel ikke plankekjøring akkurat.

Vel om det var enkelt hadde vel alle spilt gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er vi to gitarer, jeg er med på den ene. Poenget var ikke at det var så "veldig bra", for det er det ikke, men på ekte pubvis "går gitaren" hele tiden, og lager et stødig komp. Det er ikke mye delaljer, bare noen enkle bassganger, ellers lager vi stødig akkordkomp og rytme. Det er det viktigste. Det var et forsøk på å vise deg hvordan et relativt enkelt komp kan høres helt greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tja det har jeg ikke helt bestemt meg for ennå men her er de jeg tenker på:

De Lillos

  1. Min Beibi dro avsted
  2. Kokken Tor
  3. Ut

Dum Dum Boys:

  1. Splitter Pine
  2. Transit
  3. Slave

Hellbillies:

  1. Ein krasafaren steinbu
  2. Tolleiv
  3. Råka ta en pil
  4. Mørkemann
  5. So som so

Kommentarer til disse låtene, vanskelighetsgrad, kule riff eller tips til strumming?

Eller rett og slett linker til gode pubgitarist versjoner av låtene?

Fant en kuul cover av Kokken Tor på tuben:

Burde sjekke ut Sur som rognebær, den er ganske simpel og da får du spilt den akkurat slik som den blir spilt på plata og :)

Det finnes vel ikke tabs for det lille fingerspillet der, men ikke så vanskelig å finne ut av, si ifra hvis du trenger hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Burde sjekke ut Sur som rognebær, den er ganske simpel og da får du spilt den akkurat slik som den blir spilt på plata og :)

Det finnes vel ikke tabs for det lille fingerspillet der, men ikke så vanskelig å finne ut av, si ifra hvis du trenger hjelp :)

Ja det skal jeg gjøre i kveld gitt.

O/T:

Akkurat nå står jeg litt fast med spillingen. Øver hver dag men kommer ikke videre på en måte. Fortsatt ikke fått dønn stødig komp og forsatt bommer jeg ofte på en eller flere strenger med plekteret. Det eneste som funker er akkorder. Grepene byttes raskt uten trøbbel. Er det noen gode øvelser/rutiner folk kan anbefale for å få "best mulig høyre hånd". :lol:

Bruker metronom ofte. Og også noen DVD'er. Men sliter fortsatt med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke kommer videre innimellom, er helt vanlig. Det erbare å ikke gi opp, så "løsner det" og du kommer deg videre.

Du må endelig la oss få høre hvordan det her går!

Ja jeg spiller daglig jeg. Forsøker å finne tid til 1,5-2 timers øving hver kveld. Er akkurat ferdig med kveldens økt.

Lærer meg masse nye sanger om dagen men klarer ikke få full kontroll over høyrehånd. Kompet blir ikke jevnt nok og jeg bommer forsatt endel på strenger. En ting er i allefall sikkert at å lære giter er nok vanskeligere enn jeg i utgangspunktet trodde.

Nå er det jo bare rett over halvannen måned til veddemålet skal avgjøres og jeg er slett ikke like sikker nå på at jeg vil vinne dette. Men det eneste som kan hjelpe er jo å øve, så jeg fortsetter med det.

Hvor mye øver andre på gitar forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det smått fremover her. Føler at jeg stanger hodet i veggen og ikke kommer noen vei.

Helt ærlig så tror jeg at jeg står på samme sted som jeg gjorde for 2-3 månder siden. Ja jeg har lært ennå flere rare akkorder som man sjelden bruker og jeg har lært akkordene til haugevis av sanger, stor takk til nortabs.net.

Men å si at jeg har lært disse sangene er jo helt feil. For sangene sitter ikke. Noen sanger husker jeg uten å se akkordene, men de fleste må jeg ha akkordene foran meg for å kunne spille riktig. Trodde at når man øvde så ville slikt sitte kjempefort men det gjør jo ikke det. Hadde også trodd at man hadde såpass gehør at en skulle klare å spille en sang man har spilt før fordi en hører når en skal skifte akkord og hører hvilken akkord en skal skifte til. Men slik er det ikke.

Men aller værst er jo at jeg må være helt uten rytme i kroppen. For selv om jeg har nortabs.net oppe på TV'n og ser akkordene og spiler og synger av full hals så henger ikke høyre hånd med ennå. Ikke klarer jeg å spille jevn og treffsikker vekselbass eller så varierer jeg tempoet utifra lett/vanskelig parti i låtene. Kompet er for ujevnt og plekteret treffer ikke riktige strenger hele tiden.

Nå er motivasjonen liten for å fortsette for til tross for en stabel med gitar DVD'er, med timesvis med instruksjoner så føler jeg at jeg ikke kommer videre. Hvordan har andre løst slikt? Eller er det faktisk slik at noen mennesker bare ikke har det i seg for å spille instrumenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KISS- Keep it Simple, Stupid.. Ikke vondt ment. Mye gitargreier er ikke så vanskelig, det er derfor jeg kan spille gitar og fortsatt bli bedt om å spille en gang til.

Kanskje du bør konsentrere deg om å øve på det du allerede kan. En annen ting, hva med å poste noe du spiller, og så skal jeg love at du får konstruktive tilbakemeldinger. Er det for skummelt, send meg en PM, så skal jeg svare deg privat. Som de fleste andre medlemmer, så er jeg ikke slem. :)

Synes du er kjemepetøff som har tatt dette så på alvor, og jeg tror du øver ganske mye mer enn snittet på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei blir nok ikke å laste opp noe mens jeg er på dette nivået nei.

Hender jeg tar opp når jeg øver siden jeg nå alt har pickup og det skjer faktisk at jeg blir varm i kinnene når jeg selv hører på hva jeg tatt opp kvelden før og det selv om jeg bare spiller det av for meg selv.

Kanskje jeg kan forsøke å bare øve på helt enkle 3 greps låter noen uker og se om det kan hjelpe.

Vet ikke helt hvor gjenombruddet må komme, om det er rytmen eller hukommelse/gehør men det er klart at om jeg parkerer gitaren så blir jeg jo aldri bedre. Så jeg får vel fortsette. Er jo snart jul så det er jo det hersens veddemålet også.

Men om du mener jeg skal satse på det enkle så skal jeg gjøre det de neste to ukene så kan jeg bruke de fire siste ukene til å kun øve på veddemålslåtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.