Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassoverganger - nedgang - oppgang


noob1

Anbefalte innlegg

Urk- Delillos og dumdum er greit. Hellbillies er skumlere. Du får satse på "pubversjoner" uten for mye detaljer.

Husk også at noen tonearter er veldig mye lettere å spille i, og låter finere på en enslig kassegitar. Det er ikke sikkert at originaltonearten er det som låter finest på en enslig kasse.

G,A, og tildels E er et snedig utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Urk- Delillos og dumdum er greit. Hellbillies er skumlere. Du får satse på "pubversjoner" uten for mye detaljer.

Husk også at noen tonearter er veldig mye lettere å spille i, og låter finere på en enslig kassegitar. Det er ikke sikkert at originaltonearten er det som låter finest på en enslig kasse.

G,A, og tildels E er et snedig utgangspunkt.

Hmm aldri tenkt på akkurat det før. Hva er årsaken til det? Mest mulig åpne strenger?

Men jeg kan jo bare transponere til en tone jeg klarer å synge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet med gitarspillingen er "fem låter før jul", er vel kanskje Benestad litt overkill. Ikke slik sett at deter noe feil med målet ditt, synes det er stas at du tar det seriøst.

Når det gjelder toneartene, så ja, åpne strenger, og at man i stor grad unngår grep om er vanskelige å ta, eller som ikke klinger så fint.

Det å spille i d- dur alene for eksempel når man ikke spiller med fingerspill, kan låte litt kleint, fordi man bare bruker de fire første strengene på tonikaakkorden, D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo eventuelt kjøpe deg en capo også, så har du løst problemet med toneartene:)

En capo sier du. Bruker man capo da heller enn å bruke barré grep?

Etter at jeg lærte barrégrep foretrekker jeg ofte å bruke dem fordi flytting av grep går ultrahurtig.

Men også her vil det jo kanskje være noe med klangen/overtoner/åpne strenger?

Om jeg øver en låt i feks C-dur liker jeg å bruke barré på 8 bånd. Selv merker jeg ikke noe til at tonene blir amputert

og at de ikke klinger ut like godt som ved en regulær C.

Var jo så fornøyd igår da jeg oppdaget at jeg kunne bruke bassoverganger i barrégrep også, bør jeg droppe barre og gå for capo eller har jeg missforstått deg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet med gitarspillingen er "fem låter før jul", er vel kanskje Benestad litt overkill. Ikke slik sett at deter noe feil med målet ditt, synes det er stas at du tar det seriøst.

Når det gjelder toneartene, så ja, åpne strenger, og at man i stor grad unngår grep om er vanskelige å ta, eller som ikke klinger så fint.

Det å spille i d- dur alene for eksempel når man ikke spiller med fingerspill, kan låte litt kleint, fordi man bare bruker de fire første strengene på tonikaakkorden, D.

Tja målet for å vinne veddemålet er jo 5 sanger, men det er jo så inspirerende å kose seg med gitaren :)

Har jo fått skikkelig sansen for det og nå er jo hovedmålet å bli en fullt brukbar gitarist. Øver jo allerede på et stort utvalg låter men som sagt det er jo 5 låter som må sitte bra til jul. Og da må jeg beherske bassganger, rytme og timing på alle disse. Alt annet jeg klimprer til nå er jo bare for gøy og for læring.

Så Benestad går skikkelig i dybden ja? Flott skal få fatt i den. Er jo uansett ikke feil å få meg se teorien underveis slik at en får en skikkelig forståelse av intrumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En capo sier du. Bruker man capo da heller enn å bruke barré grep?

Etter at jeg lærte barrégrep foretrekker jeg ofte å bruke dem fordi flytting av grep går ultrahurtig.

Men også her vil det jo kanskje være noe med klangen/overtoner/åpne strenger?

Om jeg øver en låt i feks C-dur liker jeg å bruke barré på 8 bånd. Selv merker jeg ikke noe til at tonene blir amputert

og at de ikke klinger ut like godt som ved en regulær C.

Var jo så fornøyd igår da jeg oppdaget at jeg kunne bruke bassoverganger i barrégrep også, bør jeg droppe barre og gå for capo eller har jeg missforstått deg nå?

Jeg tenkte at du kunne bruke capo som et hjelpemiddel for å slippe "vanskelige" akkorder. Det finnes mange andre måter å bruke capo på også, men det trenger vi ikke å gå inn på her.

Men, det virker som at du faktisk har fått såpass forståelse og styrke i fingrene at det ikke er nødvendig med bruk av capo.

Du har også helt rett i at bruk av capo påvirker klangen, overtoner og åpne strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at du kunne bruke capo som et hjelpemiddel for å slippe "vanskelige" akkorder. Det finnes mange andre måter å bruke capo på også, men det trenger vi ikke å gå inn på her.

Men, det virker som at du faktisk har fått såpass forståelse og styrke i fingrene at det ikke er nødvendig med bruk av capo.

Du har også helt rett i at bruk av capo påvirker klangen, overtoner og åpne strenger.

Ok vanskelige akkorder vil en jo unngå. Det jeg sliter med er at jeg ikke har spesielt myke fingre og ledd. Dermed er det noen akkorder som blir vanskelig der en skal strekke fingrene langt. Da lager jeg jukseakkorder tror kanskje det heter powerchods eller jeg finner andre måter å ta grepet på et annet bånd gjerne. Har an "akkordbok" printet ut fra nettet slik at jeg kan se andre måter å ta barregrep på. Sikkert mye som kunne vært gjort her for å optimalisere hurtigheten ved akkordbytte om en hadde lært seg alle men får prøve å ta ting litt etter litt så det ike blir "overload" i huet.

Får sjekke litt på youtube om det ligger noen videor som forklarer bruk av capo der for det kan godt være at det kan lønne seg å bruke capo. Nå i begynnelsen spesielt. For nå skal jo ting settes sammen til en helhet. Akkordskifte, korrekte akkorder med korrekt press på strengene for å unngå klirr. Timing komp og rytme. Og det er jo akkurat i denne fasen man bli het i huet. For når en konsentrerer om å gjøre en ting korrekt så glemmer man rytmen, faller ut med kompet og bommer med timingen. Så om man kan gjøre et eller flere felt enklere nå så er det vel verdt.

Fant en fin forklaring på capobruk på youtube her:

Endret av noob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm det er noe ang capo bruk som fortsatt er uklart her.

I videoen forklarer han at man kan bruke capo for å få en annen klang på de forkjellige akkordene. Han viser feks en G akkord.

Men når jeg gjør det samme her med barregrep (har ikke capo ennå) så hører jeg ikke så veldig forskjell. Skyldes det dårlig gehør, gamle strenger eller vil en capo gi meg annen lyd enn barregrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm det er noe ang capo bruk som fortsatt er uklart her.

I videoen forklarer han at man kan bruke capo for å få en annen klang på de forkjellige akkordene. Han viser feks en G akkord.

Men når jeg gjør det samme her med barregrep (har ikke capo ennå) så hører jeg ikke så veldig forskjell. Skyldes det dårlig gehør, gamle strenger eller vil en capo gi meg annen lyd enn barregrep?

Enkelt forklart vil du ved å sette capo i tredje pos. kunne ta G-akkorden med et "E-grep". Det vil låte likedan som en Barre G. Ved å ta "G-grepet" i den posisjonen, blir akkorden en Bb, og den vil høres anneredes ut enn de tradisjonelle barre-måtene å spille en Bb på uten capo. Dette pga. flere løse strenger.

Edit: Capo er også nyttig hvis man har øvd inn ei låt i G-dur, men senere finner ut at man vil legge den opp til A. Da er det bare å sett capo i 2.pos og fortsatt spille låta med samme "greps-mønster".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda den tok jeg for det er jo bare at capoen erstatter pekefingeren på et vis. Tenkte mer på om grunnen for at jeg ikke hører forskjell kan være at mitt barregrep er for "løst" altså uten nok trykk eller kanskje med for mye trykk mot strengene.

Det er lik lyd på min G om jeg tar den i barregrep på 3 bånd eller som en vanlig G uten barre. Og det skjønte jeg ikke helt. For på videoen så preiker han om at det blir forkjellig lyd med capo. Eneste forksjellen på G jeg merker er om jeg flytter barregrepet til 10 bånd og slår de 5 lyseste strengene. Da hørers det ut som samme tone (G) men lysere på et vis, kan det være det som kalles oktav?

Endret av noob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkorden er jo den samme om du tar en vanlig G eller Barre G. "lydforskjellen" ligger i at den klinger litt annerledes. Samme gjelder ved bruk av Capo. F.eks. med capo i 2.posisjon vil akkorden A med "G-grep", klinge annerledes enn enn vanlig A og en barre-A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men hvilke sanger er det du skal lære?

Tja det har jeg ikke helt bestemt meg for ennå men her er de jeg tenker på:

De Lillos

  1. Min Beibi dro avsted
  2. Kokken Tor
  3. Ut

Dum Dum Boys:

  1. Splitter Pine
  2. Transit
  3. Slave

Hellbillies:

  1. Ein krasafaren steinbu
  2. Tolleiv
  3. Råka ta en pil
  4. Mørkemann
  5. So som so

Kommentarer til disse låtene, vanskelighetsgrad, kule riff eller tips til strumming?

Eller rett og slett linker til gode pubgitarist versjoner av låtene?

Fant en kuul cover av Kokken Tor på tuben:

Endret av noob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.