Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Eleven Rack vs. AXE-FX


Kossoff

Anbefalte innlegg

Ja, dette er jo to ufattelig interessange bokser, men jeg vil gjerne høre noen fordeler og ulemper. Jeg er blitt helt innstilt på å skaffe meg noe slikt, etter jeg fikk Pocket Pod'en og ser hvor praktisk det er, for live og spesielt hjemme. Jeg har til og med glemt litt hva Bogner er.

Man kan gjerne ta utganspunkt i dette:

1. Brukervennlighet

Er enheten lett å bruke?

Er det vanskelig å sette seg inn i enheten?

Er enheten "logisk" lagt opp?

Er den lett å bruke i en livesituasjon?

2. Lyd

Låter det bra?

Hvilke amper simulerer den?

Er det mye støy?

Hvordan låter effektene?

3. Funksjoner

Hva finnes utenom de "klassiske" effektene?

Kan den brukes på bass?

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva amper?

Hvem gitar har du egentlig?

EDIT: Får å gjøre innlegget litt nyttig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fractal_Audio_Axe-FX

Liste over alle amp-models på Axe-FX.

Amp-models pluss informasjon om de ulike modellene (Eleven Rack):

http://www.avid.com/US/products/Eleven-Rack/Amps-Fx

Endret av ErlendB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva amper?

Hvem gitar har du egentlig?

Gah! Nå ble jeg hårløs, men fikk utløp for min frustrasjon!

Forøvrig et interessant spørsmål trådstarter stiller - altså hva er forskjellen i praksis mellom de to. Lister med effekter holder en liten stund, men om noen av effektene er "ubrukelige" er det jo fint å få høre det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikkje så mykje å tilføya til tråden då eg uansett er hardbarka AxeFX-tilhengjar. :P

Men! Eg gjekk gjennom ein god del fabrikkpresets på ein som står/sto på Godlyd. Alle høyrtest heilt forferdeleg ut. Greitt nok, fabrikkpresets er jo aldri noko særleg representativt, men på Axen er dei iallfall greie.

Det er vel stort sett slik at folk flest som har prøvd begge, tykkjer at AxeFX bankar 11Rack. Brukargrensesnittet på Axen kan verka skremmande, men det tok meg ei veke å kunna det heilt flytande utan å nøla på noko, og eg er ikkje av typen som tek slikt spesielt raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Axe, men eier en 11R og er kanskje ikke helt objektiv.

11 R er ikke en effektmodul, men en rig-emulator. Den emulerer en rig (amper, kabinettet, mikker, og effekter) helt ned til impedansen og forskjellene i ditto når en effektpedal er innkoblet kontra i bypass.

Effektene er (etter hukommelsen)

Tubescreamer

Rat

Choruser

Delayer

Phasere

Flanger

Leslie /roto

Tror det var alle... I tillegg er det innad forskjellige typer delay f.eks digital kontra tape, osv men jeg husker ikke helt.

Jeg synes det virker rart at Axe kan høres så mye bedre enn 11R, når 11R høres så bra ut! Men jeg har forståelsen for at Axe er en bedre boks.

En fordel med 11R er prisen og at den er sømløst integrert med protools og fungerer som lydkort. Menyene er også svært enkle, men det er uansett en vanesak så det er ikke egentlig noe ankepunkt.

Jeg skulle gjerne prøvd en Axe også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AFX har et brukergrensesnitt som tar seg tid å lære, ei heller tror jeg at man blir helt utlært med det første. Jeg har hatt min Ultra i et års tid og oppdager stadig nye lure løsninger på FA-forumet. Hvor mye du vil ha ut av AFXen velger du selv. Å sette opp en enkel amp med et kabinett klarer alle. Mer kompliserte routinger og løsninger tar tid å lære, men gud hvor det låter!

"Hvem gitar?"

"Hva amper?"

Oh lord. Det blir tyngre og tyngre å lese forum om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Axe, men eier en 11R og er kanskje ikke helt objektiv.

11 R er ikke en effektmodul, men en rig-emulator. Den emulerer en rig (amper, kabinettet, mikker, og effekter) helt ned til impedansen og forskjellene i ditto når en effektpedal er innkoblet kontra i bypass.

Effektene er (etter hukommelsen)

Tubescreamer

Rat

Choruser

Delayer

Phasere

Flanger

Leslie /roto

Tror det var alle... I tillegg er det innad forskjellige typer delay f.eks digital kontra tape, osv men jeg husker ikke helt.

Jeg synes det virker rart at Axe kan høres så mye bedre enn 11R, når 11R høres så bra ut! Men jeg har forståelsen for at Axe er en bedre boks.

En fordel med 11R er prisen og at den er sømløst integrert med protools og fungerer som lydkort. Menyene er også svært enkle, men det er uansett en vanesak så det er ikke egentlig noe ankepunkt.

Jeg skulle gjerne prøvd en Axe også :)

Haha!! Sa omtrent det samme for en halvtime sia om axe fx!

Kor bra kan den egentlig være når 11rack høres SÅ bra ut??

Fikk min idag å e overvelda :) Fantastisk lyd ut i fra det lille eg har prøvd den...

Svigers har jobba å skrudd på den mens eg har gjort andre ting,så hørt den har eg! Å det høres bra ut!

Har inga interesse av å prøve axe fx da denna e bra nok i massevis! ^

Å den blir sekkert enda bedre på enda bedre PA amp enn den eg har...

Blei ikkje heilt overbevist da eg prøvde den på rørampen da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikkje så mykje å tilføya til tråden då eg uansett er hardbarka AxeFX-tilhengjar. :P

Men! Eg gjekk gjennom ein god del fabrikkpresets på ein som står/sto på Godlyd. Alle høyrtest heilt forferdeleg ut. Greitt nok, fabrikkpresets er jo aldri noko særleg representativt, men på Axen er dei iallfall greie.

Det er vel stort sett slik at folk flest som har prøvd begge, tykkjer at AxeFX bankar 11Rack. Brukargrensesnittet på Axen kan verka skremmande, men det tok meg ei veke å kunna det heilt flytande utan å nøla på noko, og eg er ikkje av typen som tek slikt spesielt raskt.

Rart.. På et annet forum jeg var inne på her om dagen var de aller fleste enige om at fabrikk-presetene på 11R var bedre og mer "brukbare" enn Axe-Fx.

Det blir vel litt smak og behag tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel liten tvil om at Axe'n er pakket med mere lydmuligheter en 11R. For noen er det 11R tilbyr tilstrekkelig. Når det gjelder lyden er det vel kanskje ikke natt og dag. La oss "synse" at 11R ihvertfall er 95% av lydkvaliteten til Axe. Hvor mye ekstra er du villig å betale for de ekstra 5 % og hvor mye trenger du det som Axe'n tilbyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.