Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjønner faen ikke ohm


Anbefalte innlegg

Grunnen er visstnok for å motvirke noe av effekttapet i høyttalerkablene. I "good ol' days" var ikke høyttalerkabler av den beste sorten og kunne ha en del motstand over lange strekk.

La oss si at kabelen er såpass lang og hårreisende elendig at den tilfører en motstand på 2 ohm. Hvis du hadde brukt 4 ohms forsterkere/høyttalere, ville kabelen utgjort ytterligere 50% motstand. I et anlegg beregnet for 16 ohm ville det bare blitt 12.5% ekstra.

Har jeg lest.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grunnen til at høyttalere med høyere impedanse var mer vanlig spesielt før, hadde vel mest å gjøre med tapet i utgangstrafoen å gjøre tror jeg.

Angående spørsmålet om effektbesparelse er det jo veldig mange momenter å vurdere i en rør-forsterker da. Koblingstopologi, ulike tap i ulike utgangstrafoer for ulik last, hva som skjer med en høyttaler følsomhetsmessig når man lager den som 16ohm vs 8 ohm osv, osv. Egentlig et ganske komplisert spørsmål når alt kommer til alt, men summa sumarum er vel at forskjellen i praksis blir liten uansett. Skal man spare energi, må man heller velge transistorforsterkere i klasse D e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at vi starter en ny trend, Grønn musikk eller noe sånt. Rørforsterkere forbudt?

Da kan du være alene der med grønn ungdom, jeg gir personlig fan og prøver på mitt beste å øke global oppvarming med rørforsterker. Snart på tide at jordens temperatur stiger og gjør norge til et sydenland :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for de som måtte lure effekt/power/watt er resultatet av strøm/ampere multiplisert med spenning/volt - opgitt strøm og spenning er med andre ord ganske meningsløst alene når vi lurer på effektforbruk.

Utrykkene "spare strøm" "bruker lite strøm" osv er med andre ord egentlig helt på bærtur. Effekt (watt) er det man måler energikonsum i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du være alene der med grønn ungdom, jeg gir personlig fan og prøver på mitt beste å øke global oppvarming med rørforsterker. Snart på tide at jordens temperatur stiger og gjør norge til et sydenland :lol:

For å si det sånn så blir det fort nærmere 30 grader celsius her inne på rommet om sommeren når vox'en står på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si meg hvem Ampere og Volt er?

André-Marie Ampère, kjent for å ha oppfunnet et instrument for å måle elektrisk strøm. Volt vet jeg ikke hvem er, men det kan tenkes han mente Alessandro Volta, en vitenskapsmann som fant opp det første elektriske batteriet. Eller var spørsmålet ironisk? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.