Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjønner faen ikke ohm


Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det holder vel å bare koble elementene annerledes, såvidt jeg kan skjønne?

Kommer an på hvor mange elementer det er, og hvor mange ohm hvert element er. Er det to 8 ohms elementer koblet paralell, blir det 4 ohm. Man kan koble de to i serie og få 16 ohm, noe som heller ikke er ideelt. Er det fire 8 ohms kan man seriekoble to par (2*16 ohm) Paralell-koble de igjen og få 8 ohm.

Jeg vil tippe at i og med kabet det er snakk om, er på 4 ohm, er det ganske sannsynlig at det er to 8 ohms elementer koblet paralelt, men det blir jo selvfølgelig ren gjetting.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det stemmer helt sikkert! Det jeg tenkte på er at når man designer forsterkeren, designer man hele kretsen med tanke på utgangen, som i dette tilfellet er jacken som går til kabinettet. Og når man designer kretsen tar man utgangspunkt i motstanden(ohm'en) på utgangen i forhold til bla bias på komponentene og strømmen som kretsen bruker...

Man får nok helt klart effekttap i kabinettet selvfølgelig, men jeg mener at i prinsippet vil et et 16ohms kabinett trekke mindre strøm. Kabinettets fysiske egenskaper osv skal jeg holde meg langt unna å snakke om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært spennende å prøve å måle og se, hehe, det kan jo hende man klarer å spare noen få kroner på strømmen? Men det el_roffo sir betyr vel at trafoen må jobbe mere med 16ohms og da ender man vel til slutt opp i opp..

Hva er egentlig grunnen da til at det fins 16ohms? For å kunne kjøre to i parallell kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.