Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjønner faen ikke ohm


Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du to kabinetter med 16 ohm impedans og to utganger som du kan velge 8 eller 16 på er det vel naturlig å sette bryteren på 16? Med mindre den gjør noe annet som feks å velge total impedans på konfigurasjon av kabinettene..?

Nei to kabinetter på 16ohm hver, koblet på samme amp, gir 8ohm total last hvis det ikke er noe helt spesielt.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg skjønner motstand (ohm) og hvordan belastning oppfører seg i forhold til en forsterker. Likevel mener jeg ut fra beskrivelsen av forsterkeren at det ikke er klart hvordan man bør koble.

Om jeg har skjønt det rett, så har forsterkeren:

* 2 utganger for kabinetter

* en bryter som bytter mellom 8ohm og 16ohm

Det jeg mener er utklart er om bryteren bytter mellom 8 ohm og 16ohm per uttak, eller om det dreier seg om den totale lasten for forsterkeren.

Derfor ville det sannsynligvis være til stor hjelp å få merke og modell for forsterkeren for å finne et virkelig godt svar på spørsmålet om hvordan det skal kobles og hvordan bryteren skal stå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei to kabinetter på 16ohm hver, koblet på samme amp, gir 8ohm total last hvis det ikke er noe helt spesielt.

Joda, men syns bare den derre knappgreia virka litt rar..

Slenger inn et kjapt snikspørsmål: Hva gjør man om man har et kabinett på 4ohm og bare har forsterker med 8 ohms utgang som største last?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg skjønner motstand (ohm) og hvordan belastning oppfører seg i forhold til en forsterker. Likevel mener jeg ut fra beskrivelsen av forsterkeren at det ikke er klart hvordan man bør koble.

Om jeg har skjønt det rett, så har forsterkeren:

* 2 utganger for kabinetter

* en bryter som bytter mellom 8ohm og 16ohm

Det jeg mener er utklart er om bryteren bytter mellom 8 ohm og 16ohm per uttak, eller om det dreier seg om den totale lasten for forsterkeren.

Derfor ville det sannsynligvis være til stor hjelp å få merke og modell for forsterkeren for å finne et virkelig godt svar på spørsmålet om hvordan det skal kobles og hvordan bryteren skal stå da.

Ampen min har også to utganger og en bryter. Bryteren settes da på den lasten ampen har samlet. Uavhengig av om man bruker en eller begge utgangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men syns bare den derre knappgreia virka litt rar..

Slenger inn et kjapt snikspørsmål: Hva gjør man om man har et kabinett på 4ohm og bare har forsterker med 8 ohms utgang som største last?

Er det flere høyttalere i kabinettet og hvor mye ohm er hver enkelt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg skjønner motstand (ohm) og hvordan belastning oppfører seg i forhold til en forsterker. Likevel mener jeg ut fra beskrivelsen av forsterkeren at det ikke er klart hvordan man bør koble.

Om jeg har skjønt det rett, så har forsterkeren:

* 2 utganger for kabinetter

* en bryter som bytter mellom 8ohm og 16ohm

Det jeg mener er utklart er om bryteren bytter mellom 8 ohm og 16ohm per uttak, eller om det dreier seg om den totale lasten for forsterkeren.

Derfor ville det sannsynligvis være til stor hjelp å få merke og modell for forsterkeren for å finne et virkelig godt svar på spørsmålet om hvordan det skal kobles og hvordan bryteren skal stå da.

Okei, hvis det skal være så :P

Ampen er en Krank Krankenstein junior 50 watt.

668779.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audun har rett, ja (antok at det, egentlig). Uansett kan det være lurt å lese manualen, jeg lastet den greit ned fra nettet, og her står det:

Speaker Outputs – Use ¼ ” unshielded speaker cable. A speaker must be plugged in when the unit is powered on to prevent damage to the amplifier. The speaker jacks are wired in parallel and can power multiple speakers as long as the speaker load totals 8 or 16 Ohms. Use the following Ohms table.

One 16 Ohm Speaker connected to either jack, The Ohms selector should be set to 16 Ohms.

One 8 Ohm Speaker connected to either jack, The Ohms selector should be set to 8 Ohms.

Two 16 Ohm Speaker Cabinets, The Ohms selector should be set to 8 Ohms.

Other combinations are possible but the speaker load must equal 8 or 16 Ohms.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.