Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassgitarer med aktive og passive mikrofoner


Bassist men ikke minst

Anbefalte innlegg

Hm- "kresen", "ser etter instrument med aktive og passive som fungerer"- kanskje det er lurt av deg å nevne noe om preferanser, samt eksempler på basser du har prøvd som ikke fungerer, så vet vi litt om hvor du legger lista?

Jeg, for eksempel, ville sette en precisionbass ganske langt ned på lista uavhengig av lyden.

Altså- fortell oss adskillig mer, så får du bedre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine preferanser på bass er heller ikke Fender P bass. Jeg holder meg mer i retning Warwick, Tobias, Alembic

Jeg har aldri prøvd noen basser m både aktive og passiver mic`er, kun lest om det på nettet. Tanken på et alt-i-ett instrument er forlokkende, men funker det?

Endret av Bassist men ikke minst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Skal vi se hva vi har av muligheter:

* Passive pickuper med aktiv preamp, Bypass switch slik at du slår av : Egentlig det mest vanlige, Finnes blant annet på G&L, aktive Fender basser, Alembic, Status Graphite, og nevnte Tobias (Tror jeg) og egentlig de fleste andre basser med preamp.

* Aktive pickuper med Aktiv preamp: Både Pickup og tonekontroller er drevet av batteri, Eksempel på Basser du finner dette i er: Spector NS og Euro LX basser, alle Warwicker med preamp (De bruker MEC) og det meste du finner med EMG egetlig, er ikke så vanlig på basser.

Skal jeg anbefale deg en bass (eller 2) som er det jeg tror du spør etter:

G&L L-serien: Pickupene er i er passive, men ved hjelp av preampen og en haug med switcher, så kan du få den til å høres ca (Ca, ikke nøyaktig) Fra Stingray til Fender Precision og Rickenbacker, jeg gidd ikke forklarew kontrollene nå, det kan du finne på www.glguitars.com . Det er ikke noen "Hifi" bass, som Spector, Alembic, Tobias og Warwick, Men har et utrolig bredt spekter av lyder. Med en L2000/L2500 bass kan du og velge å bypasse preampen o fremdeles ha tonekontroller.

Musicman Bongo HH: mye samme opplegget (kraftige, Dobble humbuckere med preamp), bare at den er litt mer Hifi og Moderne i lyden, samt at det ikke er mulig å kjøre den passiv, men helt klart min favoritt lydmessig av de 2.

Personlig holder jeg meg til Spector, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes, egentlig. Går sikkert an å få custombygget, ev. bytte pickuper i en bass du har fra før av, men jeg ser uansett ikke helt poenget for å være ærlig. Det blir veldig stor forskjell i output på de to pickupene, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes, egentlig. Går sikkert an å få custombygget, ev. bytte pickuper i en bass du har fra før av, men jeg ser uansett ikke helt poenget for å være ærlig. Det blir veldig stor forskjell i output på de to pickupene, vil jeg tro.

Så et klipp på Youtube her for en tid tlbake med en som hadde satt inn passive pickups på en Alembic bass. Det var et virrvarr av knotter, mic`er og brytere, og det låt ikke spesielt bra heller. Det fikk meg til å lure om dette var noe også andre drev med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg ikke høres ut som noen god idé, altså. Da her det heller bedre å ha to (eller flere) basser, en aktiv, og en passiv. G&L- elektronikken finner jeg veldig fleksibel, men det er jo som før nevnt snakk om aktiv preamp, og ikke pickuper.

Jeg ser egentlig for meg at dette blir litt sånn som man kobler opp "alle" muligheter med et sett med splittbare humbuckere. Et vell av brytere å holde orden på, og 47 forskjellige lyder. Problemet er at alt låter nesten likt, og man ender opp med å bruke tre-fire forskjellige kombinasjoner likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor du skulle ha en passiv og en aktiv mic. I hvilken posisjon, da? Det er jo mye større forskjell på lyden i hals- og stol-posisjon enn det er mellom en aktiv og en passiv mic. De fleste micer er jo passive og har en preamp, det er ytterst få aktive micer på markedet (det er nesten bare EMG som gjør dette).

Jeg ville nok heller ha gått for et passivt oppsett med preamp som har bypass-switch. Det må være det nærmeste du kommer det du er på jakt etter.

Det som er saken med en del aktive micer er jo at de farger lyden mer karakteristisk enn det passive micer gjør. Altså på den måten at har du et middelmådig instrument vil EMG som oftest gi deg kanonlyd likevel, fordi de låter ganske likt uavhengig av hvilken bass de står i. Mens passive micer (kanskje fordi de plukker opp mer av lyden i instrumentet?) blir mer farget av det instrumentet de står i.

Nei, synes heller du skal finne ut hvilke lyder du er på jakt etter, jeg, og så forsøke å finne en bass som gir deg de. Kan jo være G&L, de har ganske fleksibel elektronikk. Men det kan også være noe helt annet.... :-) Løp og prøvespill! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.